کد خبر : ۹۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
«خودروکار» آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی را بررسی می کند؛
فولکس واگن، فیات، رنو، پژو سیتروئن، بنز، کیا و نیسان از جمله شرکت های خودروسازی بودند که نامشان در روزهای نخست پس از اجرایی شدن برجام به عنوان گزینه های مشارکت با صنعت خودروسازی ایران به ویژه برای همکاری با دو خودروساز بزرگ ایران مطرح شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، همان روزهای نخست پس از اجرایی شدن برجام، در زمستانی که برداشته شدن تحریم ها هوایی آفتابی را نشان اقتصاد ایران می داد، شرکت های خودروسازی همزمان با اینکه هیات های تجاری بلند پایه بلیت سفر به تهران را می گرفتند، شروع به یارکشی از میان گزینه های بالقوه مشارکت کردند.

بنز، پژو، فیات و فولکس واگن در این یارکشی به میز مذاکرات آبی های جاده مخصوص یعنی ایران خودرو رسیدند و سیتروئن، کیا و نیسان نیز به جمع گزینه های نارنجی پوشان جاده مخصوص یعنی سایپایی ها رسیدند. رنو هم مانند گذشته یار کمکی ماند و نامش از سوی هر دو خودروساز مطرح شد.

اما شاید آن زمان که همه خوشبینانه و ساده به روند حرکت فعالیت های اقتصادی در پسابرجام نگاه می کردند، کسی فکرش را نمیکرد که از میان این همه نام فقط چهار قرارداد جدی به امضا برسد و پس از نزدیک به دو سال سهم دو خودروساز دولتی ایران فقط امضای رسمی دو قرارداد باشد.

اکنون بعد از گذشت این مدت نگاهی به سرنوشت قراردادهای خودرویی نشان می دهد که فرانسوی ها بیشترین استفاده را از فضای ایجاد شده پسابرجام کرده اند. قرارداد ایران خودرو و پژو که در همان روزهای نخست به امضا رسید و اکنون به تولید محصول نیز رسیده است.

سیتروئن و سایپا گرچه همزمان با ایران خودرو و پژو از امضای قرارداد خبر دادند اما قراردادشان هنوز به طور رسمی به امضا نرسیده و فعلا هم وعده تولید محصول مشترک این دو شرکت از فصلی به فصل دیگر می رسد.

رنویی ها اما با اینکه به قول خودشان در زمان تحریم ها ایران را ترک نکرده بودند و مذاکره برای گسترش همکاری ها در ایران را پیش از رقیب فرانسوی شان آغاز کردند، به دلیل گستردگی فعالیت دیر به قافله امضای قراردادها رسیدند ولی توانستند به صورت مستقل و صرفا با شراکت ایدرو پای امضای قرارداد بنشینند ولی هنوز تا تولید محصول فاصله دارند.

قرارداد با بنز نیز که تفاهم نامه اش در همان روزهای نخست زمستان ۹۴ به امضا رسید بالاخره دیروز در حوزه تولید محصولات تجاری با ایران خودرو دیزل به امضا رسید و امضای قراردادهای سایر بخش های این تفاهم نامه مبنی بر تولید خودروهای سواری و شرکت خدمات پس از فروش به زمان دیگری موکول شد.

هیوندایی نیز در حالی که نامش در روزهای ابتدایی اصلا مطرح نبود، با مشارکت کرمان موتور بی سر و صدا به ایران آمد و تولید محصول را آغاز کرد تا بخش خصوصی خودروسازی ایران نیز از برجام سهم ببرد.

دو هفته پیش هم مدیرعامل ایران خودرو از امضای قرارداد با داتسون ژاپنی در آینده ای نزدیک خبر داد. اما در میان این نام ها، چند شرکت در راه ایران ماندند. فیات ایتالیایی که قرار بود به شریک چهارم ایران خودرو تبدیل شود تبدیل به افسانه شد و فولکس واگن آلمانی هم که بعد از ایران خودرو و کرمان موتور به مشارکت با ماموت رسید ترجیح داد صرفا به بازار ایران به عنوان مقصد صادرات نگاه کند.

مذاکره با کیا و نیسان هم همچنان ادامه دارد و گویا قرار نیست هیچ وقت به نتیجه برسد. اکنون در حالی شهریور ۹۶ روزهای پایانی خود را می گذراند که پیش از محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت مهلت امضای قرارداد ماموت و فولکس را تا پایان تابستان اعلام کرده بود و اکنون هیچ خبری از آن نیست.

گزارشگر:عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران