کد خبر : ۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 26 شهریور ماه «خودروکار»
خرابی یا سوختن دینام از رایج‌ترین مشکلات برقی خودرو می‌باشد. عوامل متعددی در سوختن دینام دخیل هستند که دانستن و پیشگیری از آن‌ها آسان است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خرابی یا سوختن دینام از رایج‌ترین مشکلات برقی خودرو است. وظیفه دینام شارژ باطری و تامین برق خودرو بوده و با خراب شدن دینام پس از مدت زمان کوتاهی خودرو از حرکت باز خواهد ایستاد، زیرا ادامه حرکت مستلزم رسیدن برق به قسمت‌های مختلف موتور از جمله شمع‌ها است. اکثر خرابی دینام‌ها مربوط به سوختن دیود و یا سیم‌پیچی آرمیچر و یا استاتور است.

عوامل متعددی در خرابی یا سوختن دینام دخیل هستند که دانستن این عوامل و پیشگیری از آن‌ها مفید خواهد بود.

گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور می‌گردد، ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو و به طبع آن باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه آن پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می‌شود.

وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می‌گردنند. این کمبود برق را دینام جبران می‌کند. به‌ دلیل پایین آمدن دور موتور، دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین می‌شود که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می‌شود.

بنابراین برای پیشگیری از خرابی دینام پیشنهاد می‌شود:

۱. از باطری‌هایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل ۶۵ آمپر) است استفاده شود.

۲. در صورتی‌که مدت زمان توقف طولانی است، بافشار دادان پدال گاز، دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.

۳. دور فن کولر را در صورت امکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید.

۴. وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام بایستی مرتبا بازدید شود.

۵. از روشن کردن چراغ‌ها در زمان‌های غیر ضرور خوداری کنید.

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران