کد خبر : ۱۰۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
تعمیرکار خود باشید - قسمت چهارم
پاره‌ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن‌ها نیز آسان است. "تعمیرکار خود باشید" با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، فیلتر هوا پیشرانه یکی از ساده‌ترین قطعات خودرو است که به واسطه طول عمر خود و سادگی عملکرد همیشه از توجه مالک به دور می‌ماند.

فیلتر هوا همانطور که از نامش پیدا است وظیفه فیلتر کردن هوای ورودی به پیشرانه و حذف ذرات معلق از هوای ورودی را بر عهده دارد. این فیلتر به دلیل داشتن منافظ بسیار ریز قادر است هوای ورودی را از هرگونه آلودگی فیلتر کرده و از ورود ذرات معلق و گرد و خاک به پیشرانه جلوگیری کند در نتیجه در گذر زمان این منافظ پر شده و توان فیلتر کردن خود را از دست می‌دهد.

 

نگهداری از فیلتر هوا
فیلتر هوای کار کرده درصورت داشتن هرگونه پارگی در دیواره کاغذی یا آسیب در بخش لاستیکی که منجر به ورود هوای فیلتر نشده به درون پیشرانه شود، باید به سرعت مورد تعویض قرار گیرد چون توان فیلتر کردن خود را از دست می‌دهد.

فیلتر هوا را می‌توان در هر سرویس دوره‌ای و یا زودتر با استفاده از فشار کمپرسور باد و یا شست‌وشو نظافت کرد. هرچند این روشی اصولی و توصیه شده نیست اما بهترین روش پیش از سررسید موعد تعویض فیلتر هوا دقیقا همین دو روش است.

با توجه به ماهیت عملکرد فیلتر هوا، این قطعه موجب تنفس دشوارتر پیشرانه می‌شود چرا که با فیلتر کردن هوا جلو عبور سریع و راحت اکسیژن مورد نیاز پیشرانه را می‌گیرد که با توجه به مزیت‌های فیلتر، نظیر حفظ سلامت دیواره سیلندرها و کیفیت روغن موتور در دراز مدت، نکته منفی اما پذیرفته شده‌ای است. اما بسیار مشاهده شده که برخی از مکانیک‌های غیرحرفه‌ای و تحصیل نکرده برای تنفس بهتر پیشرانه، داخل فیلتر هوا تعدادی سوراخ بزرگ ایجاد می‌کنند. این درحالی است که کوچکترین سوراخ با اندازه غیر استاندارد بر دیواره فیلتر هوا کارایی این قطعه را به صفر می‌رساند.

هرچند حذف یا سوراخ کردن فیلتر هوا موجب تنفس بهتر و بهبود شتاب و سرعت خودرو می‌شود اما ورود گرد و غبار به محفظه احتراق پیشرانه، بخصوص در جاده‌های خاکی، موجب ایجاد رسوبات سخت در محفظه پیشرانه، سایش دیواره سیلندرها، بروز کمپرس در پیشرانه (به معنای فرار کمپرس احتراق از داخل سیلندر به محفظه کارتر)، بروز روغن سوزی و کاهش چشمگیر کیفیت روغن موتور می‌شود که در دراز مدت کاهش بسیار شدید عمر مفید پیشرانه را همراه خواهد داشت.

در هر تعویض فیلتر هوای پیشرانه به صورت همزمان اقدام به نظافت دریچه گاز و محفظه فیلتر هوا کنید تا این دو بخش هیچ گونه آلودگی به همراه نداشته باشد. ترجیحا برای خودرو معمولی و غیراسپرت خود از فیلترهای اسپرت استفاده نکنید. فیلتر هوا اسپرت مخصوص خودروهایی است که در پیست‌های تمیز اتومبیلرانی استفاده می‌شوند و چون منافظ بزرگتری دارند تنفس موتور را بهتر می‌کنند و در عین حال ذرات معلق بزرگتری را به پیشرانه راه می‌دهند و از این رو استفاده از آنها در خودروهای شهری، در جاده‌های خاکی و مناطق بادخیز می‌تواند همانند رانندگی با خودرو بدون فیلتر باشد.

موضوع فیلتر هوا در پیشرانه‌های توربو اهمیت به مراتب بالاتری پیدا می‌کند چرا که ورود هوا فیلتر نشده به درون مکانیزم توربو به سرعت از عمر مفید این مکانیزم کاسته و می‌تواند منجر به سوختن این سیستم شود که هزینه تعمیر و تعویض فراوانی با خود به همراه خواهد داشت.

تعویض فیلتر هوا هزینه چندانی به همراه ندارد و کاری بسیار ساده است که تنها طی چند دقیقه انجام می‌گیرد. با استفاده از فیلتر فابریک خودرو خود و خرج کردن کمی وقت برای نظافت مسیر ورودی هوا پیشرانه ضمن عدم پرداخت هزینه اضافی به تعمیرکار، شخصا با اتومبیل خود وقت بگذرانید و از رسیدگی به آن لذت ببرید.


خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران