کد خبر : ۱۰۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 16 مهر ماه «خودروکار»؛
خودروهای بسیاری دارای سیستم کمکی فرمان برقی هستند اما آیا این سیستم خطری دارد و اگر به هر دلیلی برق خودرو قطع شود، فرمان از کار می‌افتد؟

به گزارش خبرنگار خودروکار، آنچه از آن به‌عنوان فرمان برقی یاد می‌کنید در اصل «سیستم کمکی برقی فرمان» است و به این معنی نیست که فرمان خودرو از طریق نیروی برق به چرخش در می‌آید.

این سیستم در خودروها جایگزین سیستم فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک شده است و در آن یک موتور الکتریکی کوچک برقی وظیفه ایجاد نیروی اضافی برای راحتی در چرخاندن فرمان را بر عهده دارد.

مزیت بزرگ این سیستم آن است که توانی از موتور نمی‌گیرد، ضمن آنکه تنها در زمانی که به آن نیاز است (زمان چرخاندن فرمان) وارد مدار می‌شود در صورتی که فرمان هیدرولیک همواره در مدار است و بخشی از توان موتور را می‌گیرد.

در صورتی که برق خودرو قطع شود (که البته احتمال بسیار نادری است) سیستم کمکی از مدار خارج می‌شود و فرمان سفت خواهد شد، اما همچنان راننده می‌تواند فرمان را با نیروی بیشتر بچرخاند.

توجه داشته باشید اگر در زمان رانندگی برق خودرو قطع شود مشکلات بزرگ‌تری از نیروی کمکی فرمان خواهید داشت چرا که با خاموش شدن خودرو، نیروی کمکی بوستر ترمز را هم ندارد و متوقف کردن خودرو بسیار دشوار است، اما همان‌گونه که عنوان شد این مسأله بسیار نادر است.
شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران