کد خبر : ۱۰۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
«خودروکار» گزارش می دهد؛
حمایت های بی چون و چرای دولت از خودروسازان داخلی در شرایطی ادامه دارد که خودروسازان در سایه این حمایت های همه جانبه بد عادت شده و در فکر توسعه و پیشرفت خود نیستند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروسازان داخلی هربار در دعوای خود با خودروهای وارداتی از پشتوانه دولت که مانند مادری دلسوز فرزند دوردانه خود را حمایت می کند، پیروز می شود و این پشتیبانی ها تا جایی ادامه پیدا کرده است که دیگر نمی توان به پیشرفت خودروسازان داخلی و رقابت آنها با خودروسازان بزرگ حتی منطقه امیدوار بود.

ماجرای اسقاط خودرو به ازای واردات خودرو، مسئله ای بود که از ابتدا مطرح و برای شرکتهای واردکننده خودرو حل شده بود، مسئله ای که واردکنندگان خودرو را ملزم کرد برای واردات خودروهای خود، گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تهیه کنند و بدین ترتیب خودروهای فرسوده از رده خارج و با آلودگی هوا هم مقابله شود.

قانون کارشناسی و حساب شده ای که گرچه بعدا در اجرا با انحرافاتی مواجه شد، اما در کل می توانست به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی کند. حال این قانون قرار بود در سالهای اخیر برای خودروسازان داخلی هم به اجرا دربیاید و آنها هم به ازای تولید خودرو با مصرف بالای 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر، خودروی فرسوده از رده خارج کنند اما هر سال به بهانه های مختلف، این خودروسازان داخلی بودند که از این قانون مستثنی شدند.

نکته قابل تامل ماجرا اینجاست که خودروهای وارداتی که اکثرا دارای استاندارد یورو 5 و یورو 6 هستند، تنها 7 درصد بازار و خودروهای داخلی که اکثرا دارای استانداردهای یورو 4 و کمتر هستند 93 درصد بازار خودرو کشور را در اختیار دارند و مستثنی کردن آنها از قانون اسقاط خودروهای فرسوده یعنی دولت با دست خود اکثریت بازار را رها کرده و اقلیت اندک را چسبیده است.

در همین خصوص مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خبرنگار خودروکار گفت:  اگر در 6 ماه گذشته لیست محدودیت های اعمال شده برای واردات خودرو را مشاهده کنیم متوجه موارد متعددی از جمله افزایش اسقاط برای خودروهای وارداتی، افزایش یکباره استانداردهای خودرو از 51 مورد به 86 مورد، بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، اعمال محدودیت در بحث شماره گذاری خودروهای وارداتی، ادامه محدودیت واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی و بسیاری از موارد دیگر که قانون تجارت در کشور را زیر سوال برده است می شویم.

وی ادامه داد: این اعمال محدودیت ها برای واردات خودرو خودش یک فضای انحصار و رانت را برای خودروسازان داخلی ایجاد می کند که نتیجه ای جز عقب ماندگی خودروسازان داخلی در نبود رقیب خارجی و در نهایت هم افزایش قیمت خودرو در بازار و متضرر شدن مشتری نهایی را به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از اجرای گزینشی قوانین و استانداردها در حوزه خودرو انتقاد کرد و گفت: وقتی پای اضافه کردن استانداردهای اجباری خودرو به میان می آید به بهانه های مختلف خودروسازان داخلی را مستثنی می کنند و زمان اجرای آن را عقب می اندازند اما این قوانین و استانداردها در مورد وارداتی ها مو به مو اجرایی می شود و حالا هم در بحث اسقاط خودرو و بعد از مصوب کردن آن، باز هم خودروسازان داخلی را مستثنی کرده و زمان اجرای آن را هر بار عقب می اندازند.

وی ادامه داد: جالب ماجرا اینجاست که خودروی وارداتی با استاندارد یورو 6 باید 8 خودرو اسقاط کند اما خودروی داخلی با استاندارد یورو 3 و کمتر از اجرای این قوانین معاف می شوند.

دادفر از اعمال محدودیت و موانع یکباره در حوزه خودرو انتقاد کرد و گفت: اجرای این قوانین یکباره و محدودیت در تجارت شرکتها، امنیت سرمایه گذاری را کاهش می دهد و سرمایه گذاران داخلی را ناامید کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به افزایش تورم تولیدکننده در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری با شعار محقق نمی شود و این رفتارها و اجرای یکباره برخی قوانین ثبات اقتصادی را از میان می برد و انگیزه های سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد.

وی ادامه داد: اعتراض ما را در موارد مختلف سیاسی و در جهت مخالفت با دولت کنونی برداشت می کنند که به هیچ عنوان این گونه نیست و دغدغه ما جلوگیری از زیان سرمایه گذاران و مشتریان بازار خودرو است.

دادفر با اشاره به سهم اندک خودروهای وارداتی در بازار خودروی کشور گفت: ما داریم با دست خود بازار خودروی ایران را تحویل دو خودروساز فرانسوی می دهیم و با این قوانین و اعمال محدودیت ها، خواسته و ناخواسته تمام شرکتهای فعال در بازار ایران را از راه به در می کنیم و عملا فقط فرانسوی ها را در بازار خودروی کشور تقویت می کنیم.

وی ادامه داد: در قراردادهای جدید خودرویی، مدیران صنعت خودرو و وزارت صنعت ادعا داشتند این بار خودروسازان فرانسوی سرمایه آورده اند تا دوباره اگر تحریمی اتفاق افتاد صنعت خودروی ایران را به راحتی تنها نگذارند و دوباره نروند اما عملا تاکنون که هیچ سرمایه ای با خود به ایران نیاورده اند و مطمئن باشید اگر تحریم جدیدی بر علیه اقتصاد کشورمان اجرایی شود اولین شرکتها همین ها هستند که می روند و شرکای ایرانی خود را تنها می گذارند.

دبیر انجمن وادکنندگان خودرو گفت: باید نوع نگاهمان را به صنعت و بازار خودروی کشور تغییر دهیم و با ادامه این روند این مردم هستند که باید برای خرید خودرو قیمت بالاتری را پرداخت کنند و متضرر می شوند.

ماجرای حمایت های دولت از خودرسازان داخلی گرچه در نگاه اول حمایت از اشتغال و تولید ملی است و قطعا تمام دولت ها از صنایع مختلف خود به خصوص خودرو که صنایع بسیاری را همراه با خود شکوفا می کند حمایت می کنند اما باید در میان این حمایت ها حواسمان به آن باشد که این فرزند دور دانه صنعت کشور بیش از اندازه به حمایت های دولتی متکی نشود و بتوانند در بزنگاه های مختلف روی پای خود بایستد و نیم نگاهی هرچند دیر هنگام برای رقابت با خودرسازان بزرگ جهانی داشته باشند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران