کد خبر : ۱۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
یادداشت/
کلاس خودروهای شاسی بلند که به اسم رسمی SUV مخفف Sport Utility Vehicle شناخته می شود به واسطه کاربردی و محبوب بودن؛ هرگز از گردانه رقابت خارج نخواهند شد. هرچند زمانی تصور می شد این خودروها به زودی از صحنه روزگار محو شوند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در حدود یک دهه پیش در سال 2006 محبوب ترین، بزرگ ترین و تواناترین شاسی بلند جهان، هامر H1 از زیرمجموعه های جنرال موتورز، بنا به دلایل متعددی از جمله مصرف زیاد سوخت و آلایندگی زیاد برای همیشه از چرخه تولید خارج شد تا مدل کوچک تر H2 و H3 تا سال 2009 پیرو رکود بزرگ آمریکا و بسته شدن همیشگی کارخانه هامر جایگزین آن شوند.

همان دوران زمزمه های بسیاری مبنی بر احتمال عدم تولید سگمنت شاسی بلند در جهان به گوش می رسید چرا که چند اتفاق بصورت موازی با یکدیگر به وقوع پیوستند. کاهش چشمگیر میزان فروش شاسی بلندهای حقیقی ویژه آفرود و دارای پیشرانه های بزرگ، تغییر رویکرد ذهنی مردم و هجوم به سمت کراس اوورهای کم مصرف تر با طراحی جذاب به عنوان جایگزینی دوکاره برای خودروهای شخصی سدان را در پی داشت و فراگیر شدن دوباره پیشرانه های نوظهور مجهز به سیستم های پرخوران مخصوصا از نوع توربو که نیاز به پیشرانه های حجیم را دارند به کلی از میان برداشت.

از این رو عوام حق داشتند تصور کنند که خودروهای شاسی دیوار انتهای مسیر تولید خود را تماشا می کنند. اما از همان ابتدای شنیدار این زمزمه ها کاملا واضح بود که سگمنت شاسی بلند کلاسی نیست که بتوان به سادگی از خیر آن گذشت. کلاسی کاربردی، توانمند، همه جارو، که پس از سال 2010 به مراتب بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفت تا جایی که امروزه بزرگترین بازار خرید و فروش خودرو در بسیاری از کشورهای جهان را سگمنت شاسی بلند ها (مخصوصا کراس اوورها) تشکیل می دهند.

طبق پیش بینی کارشناسان انتظار می رود با رشد چشمگیر استقبال از خودروهای کراس اوور در جهان، در آینده نزدیک جا به جایی بزرگی از دیدگاه فروش میان دو کلاس خودروهای سدان و کراس اوور در بازار خودروهای شخصی صورت گیرد و این سدان ها باشند که کم کم از گردانه رقابت خارج می شوند.

طی سه سال گذشته و پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی های الکتریکی، روز به روز شاهد ورود خودروهای هیبرید و برقی پیشرفته تری هستیم که توانایی شگرفی را از خود به نمایش می گذارند که تسلا مدل X یکی از برترین آن ها است. این تکنولوژی پیشرفته باعث شد تا عده ای فکر زنده کردن ماموت های غول آسایی بیافتند که زمانی به دلیل مصرف زیاد سوخت به خواب رفته بودند.

چندی پیش شرکت اتریشی کریسل الکتریک (Kreisel Electric) با همکاری آرنولد شوارتزنگر، مشهورترین شخصیت حقیقی، کلکسیونر و سهامدار برند سابق هامر، اقدام به رونمایی از یک دستگاه هامر H1 تمام الکتریکی کرد تا به دنیا ثابت کند با رفع مشکلات مصرف سوخت و آلایندگی هنوز هم می توان به دوره تردد و کسب لذت رانندگی با هیولاهای دو دیفرانسیل آفرودر بازگشت.

کریسل الکتریک هامر H1 به دو موتور الکتریکی به مجموع قدرت 480 اسب بخار و یک باتری 100 کیلوواتی مجهز است که برد مفید 300 کیلومتری را برای این آفرودر 3.3 تنی به ارمغان می آورد تا مدرکی باشد دال بر اینکه سگمت شاسی بلند در آینده تمام الکتریکی کره زمین نیز همچنان ماندگار است.


مصطفی انیسی، خبرنگار حوزه خودرو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران