کد خبر : ۱۲۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
«خودروکار» گزارش می دهد؛
شرکت بایک چین در چند سال اخیر همواره به دنبال حضور و کسب سهم بالا از بازار ایران بوده است، اما تا به امروز نه تنها به خواسته‎های خود دست نیافته بلکه عدم همخوانی سیاست‎های جدید دولت چین در قبال گسترش خودروهای برقی و نوع تقاضا در بازار ایران، می تواند مانع جدیدی برای حضور پررنگ این خودروساز چینی در بازار ایران باشد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نزدیک به 4 سال از حضور نخستین محصولات شرکت بایک در بازار ایران می‎گذرد و این خودروساز چینی با همکاری شرکت دیار خودرو تولید و فروش محصولاتی همچون سابرینا و سنوا را رقم زده است.

در مدت اندک حضور بایک در ایران، رفته رفته نام این برند در میان مردم نام آشناتر شده است و می‎توان گفت که جدای از محصولاتی همچون سابرینا و سنوا که در خیابان‎ها دیده می‎شود، مهم‎ترین دلیل آوازه بایک در ایران، خبرهای مختص ورود خودروهای این شرکت به ناوگان تاکسیرانی کشور بود که اعتراضات زیادی از سوی مجلس شورای اسلامی و خودروسازان داخلی  را به دنبال داشت.

محصولات بایک نخستین بار در سال 93 وارد بازار ایران شد و پس از آن اخبار پیرامون این شرکت به کرّات شنیده می‎شد و همه منتظر حضوری پررنگ از این خودروساز چینی در بازار ایران و علی الخصوص ناوگان تاکسیرانی کشور بودند که در واقع هیچ یک از این دو مورد تا به امروز عملی نشده است.

در اواخر سال 92 بود که همزمان با اخبار حضور برند بایک توسط شرکت دیار خودرو در ایران، خبر ورود 10 هزار خودرو چینی این شرکت به ناوگان تاکسیرانی کشور نیز در مطبوعات کشور به گوش رسید. خبری که اعتراض خودروسازان، انجمن حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و حتی مجلس شورای اسلامی را در پی داشت  و ماحصل آن عدم وقوع چنین اتفاق و ورود خودروسازان داخلی به گود بود که پس از آن شاهد افرایش روز افزون تاکسی‎های سمند و پژو 405 در ناوگان تاکسی رانی بودیم.

پس از این اتفاقات بار دیگر در ماه های پایانی سال 93، دیار خودرو و شریک چینی اش بار دیگر بر سر زبان ها افتادند و این بار موضوع، ورود «خودروهای برقی» به ناوگان تاکسیرانی بود. تا جایی که مدیرعامل دیار خودرو «محمد تقی‌ خانلو» در حاشیه مراسم رونمایی از خودرو برقی سابرنیا همزمان با هفته هوای پاک و با حضور رئیس سازمان محیط زیست از ظرفیت تولید انبوه سالانه 42 هزار و 500  سابرنیای برقی در صورت عملی شدن وعده‎های حمایتی دولت و وزیر نیرو خبر داد و حتی از بندهای بودجه همان سال نیز سخن به میان آورد و صرفه جویی حاصل از عدم مصرف بنزین به واسطه رواج خودروهای برقی را کمکی مثمرثمر برای عملی سازی این پروژه دانست. اتفاقی که پس از گذشت تقریبا 3 سال، هیچ وقت عملی نشد و حضور تاکسی‎های برقی در سطح شهر تهران در حد یک رویا باقی ماند.


بدین ترتیب دیار خودرو به تولید مدل های سابرینا و سنوا اکتفا کرد تا اینکه در دومین نمایشگاه خودرو تهران باز هم اشتهای شرکت چینی بایک برای حضور در بازار ایران به چشم خورد. بایک در دومین نمایشگاه خودرو تهران حضوری پررنگ از خود نشان داد و با معرفی 6 محصول جدید در کلاس‎های شاسی‎بلند فول سایز، کراس اوور، سوپر مینی و سدان پا به این گردهمایی خودروسازان گذاشت تا نوید حضوری قدرتمند در بازار کشورمان را بدهد. این خودروساز چینی با همکاری شرکت دیار خودرو از عرضه‎ سه محصول جدید در سال آینده به بازار ایران خبر داده است.

مدیر عامل اجرایی بایک در ایران در جریان نشست مطبوعاتی این برند در نمایشگاه خودرو از ایران به عنوان بزرگترین شریک این خودروساز در خاورمیانه یاد کرد و از امیدواری خود برای تبدیل ایران به عنوان مرکز خدمات رسانی بایک در خاورمیانه سخن گفت. اقدامی که با اتفاقات اخیر و سیاست های جدید دولت چین قدری به دور از امکان دیده می شود.

دولت چین به تازگی سیاست جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و دیزل را در دستور کار خود قرار داده و بایک نیز پیرو این تصمیم از توقف تولید محصولات بنزینی، دیزل و هیبرید خود تا سه سال آینده و همچین پایان فروش این محصولات تا سال 2025 میلادی خبر داده است. اتفاقی که طبیعتا در صورت تمایل حضور بایک در ایران، از آنجا که امکانات و زیرساخت‎های خودروهای برقی در ایران وجود ندارد و ساختن آن نیز نیازمند فرآیند زمان بر است، یک مانع برای برنامه ریزی های این شرکت جهت سرمایه گذاری در ایران قلمداد می شود.

حال با تمام این اوصاف باید منتظر ماند و دید که شرکت بایک با سیاست‎های جدید خود در قبال تولید خودروهای برقی می تواند روی ایران به عنوان بزرگترین شریک و بازار هدف خود در خاورمیانه حساب باز کند یا خیر. که البته سخنان نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی منوط بر اولویت کارخانه‎ این شهر برای تولید خودوهای برقی، می‎تواند بیانگر هم سویی این اهداف و تحقق رویای حضور خودروهای تمام برقی در جاده های کشورمان را در پی داشته باشد.


گزارش از فاضل سوری
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران