کد خبر : ۱۲۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
در حالی شش ماه از بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو می‌گذرد که همچنان قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش است و این نوسان غیرمنطقی بازار عاملی است برای قوت گرفتن این گمانه که بازهم خودروسازان داخلی مورد لطف و مرحمت خاص قرار گرفته‌اند که بتوانند تولیدات پسابرجامی را با قیمت‌هایی بالاتر از آنچه مردم انتظار داشتند، بفروشند.
به گزارش خودروکار، در همین حال فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، درباره بسته ماندن سامانه ثبت سفارش خودرو به‌رغم اخطار کمیسیون اصل 90 گفت: برخورد اخیر مسئولان با مساله واردات به بهانه حمایت از تولید داخل بوده است، اما باید از آنها بپرسیم آیا تمام خودروهایی که تولید می‌شوند، قطعاتشان تمام از داخل تأمین می‌شود یا این‌که هنوز بالابر شیشه پراید وارداتی است؟

 این‌گونه سیاستگذاری‌ها بدون اظهارنظر منطقی و پاسخ قانع‌کننده هیچ علامتی نیست ‌جز حمایت‌های بی‌قید و شرط از خودروسازان داخلی، بخصوص این‌که گفته شده در قرارداد پژو، بازارسازی به طرف خارجی تعهد داده شده است.

این مقام صنفی معتقد است، زمانی که بخش قابل توجهی از بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد، نباید نگران سهم واردات خودروهای خارجی باشیم، هرچند آمارهای موجود بیانگر آن است که خود تولیدکنندگان داخلی اکنون واردکننده شده‌اند و احتمالا به‌دنبال دریافت رانت‌های گسترده‌تری در این زمینه نیز رفته‌اند.

 زمانی که خودروهای داخلی ایران با قیمت بالا و با کیفیت پایین تولید می‌شود، قطعا خریداران برای تأمین نیازهای خود به‌دنبال کالاهای خارجی خواهند رفت در حالی که مسئولان به‌جای ایجاد انگیزه برای خودروسازان جهت اصلاح روند خود بازهم همچون گذشته بازاری انحصاری را برایشان مهیا کرده‌اند که بتوانند باوجود تمام کاستی‌های خودشان از بازار،منافع گسترده‌ای بدون در نظر گرفتن حقوق خریداران به دست آورند.

منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران