کد خبر : ۱۲۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
یادداشت/
وضعیت این روزهای کشور به اندازه ای جای بحث دارد که حتی تخصصی کردن موضوعات نیز از حجم آن نمی کاهد. در حوزه تخصصی خودرو و مقوله داغ این روزهای کشور، یعنی آلودگی هوا، فاکتورهای متنوعی به بحث و بررسی گذارده می شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در این میان فاکتورهایی چون سرانه مصرف سوخت و قیمت آن، استاندارد و معاینه فنی خودروها و استفاده غیر ضروری از خودرو بسیار مورد توجه هستند البته ناگفته نماند که هریک از این فاکتورها نیز به تنهایی جای ساعت ها بحث و گفت و گو دارند.

بارها و بارها اعلام شد که طی تعطیلی های مختلف رسمی و غیر رسمی در کشور، رکورد سرانه مصرف سوخت کشور جا به جا شد. این گفته به این معنا است که حجم فروش سوخت در کشور به اندازه ای بوده است که چند مرتبه از خود رکورد بر جای گذاشته است. اما از سوی دیگر در کمال تعجب دولت دم از گران کردن قیمت حامل های انرژی می زند چرا که جایگاه های سوخت رسانی در حال ورشکستگی هستند. پس هزینه این همه مصرف و فروش سوخت چه می شود؟

دولت برای توجیه افزایش نرخ حامل های انرژی، کشورهای خارجی و و حتی خاورمیانه ای را ملاک قرار می دهد اما هیچ اشاره ای به سرانه درآمد هر فرد، قیمت خودروهای روز برندهای معتبر یا حتی استانداردهای پالایشگاهی این کشورها نمی کند تا عوام نیز دریابند قیمت چندین هزار تومانی حامل های سوخت در این کشورهای پیشرفته حاصل چیست و مردم چگونه زیر بار فشارهای سنگین آن کمر خم نکرده و سرطانی آلایندگی های سوخت های فسیلی نمی شوند.

نزدیک به دو دهه است که بحث ارائه معاینه فنی خودرو در کشور به مرحله اجرا در امده است اما نتیجه آن در آب و هوای امروزی کشور نشان از نتیجه نامطلوب این طرح ناکارآمد دارد. تصور بر آن است که در صورت عبور همه خودرو ها از فیلتری با نام معاینه فنی آلودگی هوا از بین خواهد رفت. حال آن که بر اساس برخی تحقیقاتی که پیرامون آلاینده ها و هوای پاک در کشور انجام شده است این کیفیت بسیار پایین سوخت و مواد اضافی و غیر استاندارد موجود در آن است که به عنوان اولین عامل آلاینده در تولید ریزگردها و گازهای خطرناک عمل می کند و نه الزاما عدم داشتن برگه معاینه فنی. پایین بودن تکنولوژی و کیفیت خودروهای تولید داخل و استفاده از سوخت نامناسب ترکیب مرگ آوری را رقم می زند. رتبه دوم آلاینده ترین عامل کلان شهرهای کشور نیز به موتورسیکلت های قدیمی کاربراتوری بسیار پر مصرف تعلق می گیرد که نه تنها تعداد دقیق نمونه های درحال تردد آن ها مشخص نیست بلکه تعداد کثیری از آن ها حتی یک بار هم وارد چرخه معاینه فنی نشدند.

هدف آن نیست که ماهیت ارتقا ایمنی معاینه فنی را زیر سوال ببریم اما بر اساس پاره ای از همین تحقیقات مشخص شده است که خودروهای تولید داخل تنها پی از مدت کوتاهی کارکرد به سرعت استاندارد آلایندگی خود را از دست داده و برخلاف انتظار به خودرویی آلاینده بدل می شوند در حالی که خودروهای قدیمی خارجی میزان آلایندگی ها خود را حفظ می کنند و در بسیاری از موارد حتی از خودروهای جدید داخلی نیز بهتر عمل می کنند؛ برگه های معاینه فنی این خودروها گواه همین مهم است. از این رو پر واضح است که این طرح نتوانسته است حداقل بر میزان آلایندگی و یا افزایش کیفیت خودروهای داخلی تاثیر بگذارد.


استفاده بی مورد، یا ایراد گیری به تک سرنشینی برخی خودروها در کشور نیز مقوله ای جالب توجه است چرا که نمی توان شهروندان را به عدم استفاده از خودروشخصی و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی ناکارآمد شهرهای کشور مجبور کرد. این مهم در بهترین حالت تنها می تواند به عنوان یک پیشنهاد یا رویه ای مدون برای فرهنگسازی در سنین پایین شهروندی اجرا شود. تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی کشور همانند اروپا پیشرفته و با کیفیت نباشد نمی توان از مردم انتظار نمایش فرهنگ پیشرفته اروپایی داشته باشیم.

خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران