کد خبر : ۱۳۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
یادداشت/
تعرفه واردات خودرو بر اساس آیین‌نامه جدید در حالی با هدف حمایت از تولید داخل، افزایش درآمدزایی دولت و مواردی از این دست افزایش یافته که به طور قطع اختصاص این درآمد فقط به دولت نه تنها نتیجه‌ای نخواهد داشت بلکه افت بیشتر تولیدات داخلی را رقم خواهد زد.
به گزارش خودروکار، درحال‌حاضر اظهاراتی مبنی بر اصلاح پلکانی نظام تعرفه مطرح می‌شود که در صورت اجرای این تصمیم عقلانی به طور قطع شاهد تاثیر اندک این افزایش بر بازار وارداتی‌ها و نتایج بهتر در راستای این تصمیم بودیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز دولت کاهش پلکانی تعرفه را در دستور کار خود قرار داده بود و می‌توانست با ادامه این روند ضمن ثبات شرایط، اقدام به افزایش تدریجی و پلکانی تعرفه کند.

باید اثرات افزایش ناگهانی تعرفه در تولیدات داخلی را در شرایط کنونی به شکل افزایش قیمت‌ها در بازار شاهد بود؛ روندی که هم‌اکنون در بازار دیده شده و شرایط عادلانه‌ای را برای مصرف‌کنندگان رقم نزده است چراکه این شرایط باعث شده بخشی از متقاضیان ناگزیر به خرید خودروهایی شوند که چندان تمایلی به خرید آنها نداشته‌اند و این اجبار به طور قطع برخلاف حقوق مصرف‌کنندگان داخلی است.

پیش‌بینی هر سال بودجه کشور از محل درآمد حاصل از واردات یکی از تصمیم‌های اخیر دولت در این زمینه بوده و هرچند دولت روی درآمد حاصل از واردات حساب و بخشی از بودجه را از این محل محاسبه کرده است اما به طور قطع تا زمانی که این درآمد به تولیدات داخلی اختصاص نیابد اتفاق چندانی در شرکت‌های خودروساز نخواهد افتاد. بر این اساس بهترین اقدام این بود که با توجه به رشد ساختاری که در خودروهای داخلی رخ می‌دهد افزایش تعرفه‌ها به صورت پلکانی افزایش یابد تا به‌تدریج شاهد بازار رقابتی در این بخش از صنعت باشیم.

محمدتقی احمدیان/ کارشناس صنعت خودرو

منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران