کد خبر : ۱۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
سال‌ها است که به رانندگی با خودروهای دنده‌ای عادت کرده‌ایم اما خودروهای برقی می‌توانند کاملا این عادت ما را ترک دهند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پس از مدت های طولانی رانندگی با خودروها مجهز به پیشرانه درون سوز که دارای چندین دنده هستند (دنده دستی یا اتوماتیک)، حال خودروهای برقی ظهور کرده‌اند که مانند خودروهای کنونی دارای دنده نیستند.


اولین خودرو تولید شده توسط بنز که نام آن "Patent Motorwagen 1886" بود دارای یک جعبه دنده تک سرعت بود. این خودرو حداکثر توانی کمتر از 1 اسب بخار است و حداکثر سرعت آن کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت بود. اما امروزه با داشتن جعبه دنده‌های 5 یا 6 دنده، می‌توانند قدرتی معادل 1000 اسب بخار تولید کنند.

نیروی گشتاور برای به راه افتادن و همچنین شتاب‌گیری خودرو لازم است. مساله این است که پیشرانه خودروهای درون سوز، تنها می‌توانند میزان معینی از نیروی گشتاور و اسب بخار را در یک دور مشخص تولید کنند. به همین منظور برای کشیدن بیشترین توان از موتور درون سوز نیار به دنده‌های متعدد است. با افزایش دنده به ترتیب میزان قدرت کاهش یافته و سرعت افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که یک خودرو به سختی می‌تواند با دنده 6 شروع به حرکت کند.

اما در خودروهای برقی داستان کاملا متفاوت است. یک پیشرانه برقی می‌تواند در پایین‌ترین دور موتور، بیشترین حد گشتاور را تولید کند. برای مثال تویوتا پریوس 2014، در دور موتور 1500، 300 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و در 6000 دور در دقیقه، این عدد به 50 نیوتون متر کاهش می‌یابد اما خودروهای تمامی برقی، هرچقدر هم که دور موتور افزایش بیاید، تقریبا افت گشتاور نخواهیم داشت.

البته این به این معنا نیست که خودروهای برقی نمی‌توانند دنده داشته باشند، اما داشتن دنده‌های متعدد هیچ کمکی به آن نخواهد کرد.



مترجم خودروکار: مازیار جعفریه
منبع: Inside EVs
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران