کد خبر : ۱۴۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
«خودروکار» بررسی کرد؛
شاسی بلند‌ها در بازار خودروهای بالای 300 در ایران محبوبیت و حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند . در این میان، تویوتا پرادو و ب ام و X4 دو خودرویی بودند که در بازار ایران محبوبیت بسیاری کسب کردند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت تویوتا سابقه بسیار طولانی در تولید شاسی بلند‎ها دارد و مدل "لندکروز پرادو" نیز یکی از تولیدات موفق این شرکت بوده است که به محض ورود به ایران با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. همچنین ب ام و X4 که در سال 2014 معرفی شد، یکی از شاسی بلند‌های نوظهور این شرکت است که برای این شرکت موفقیت‌های بسیاری کسب کرد.


BMW X4

این خودرو که در نمایشگاه 2014 فرانکفورت معرفی شد، بر روی پلتفرم مدل X3 ساخته شده است و به دلیل ظاهر اسپرت‌تر و مدرن‌تر، توانست در زمان کوتاه محبوبیت بیشتری نسبت به برادر بزرگ‌ترش پیدا کند. 

*طراحی بدنه
ب ام و سعی کرده تا در طراحی این خودرو، ظاهری اسپرت و قدرتمند را با یکدیگر تلفیق کند که کاملا هم در این امر موفق بوده است. طراحی قسمت جلوی این خودرو از جمله چراغ‌ها جلوپنجره شباهت نسبی به مدل X3 دارد اما چیزی که آن را متمایز می‌کند خطوط روی کاپوت، چراغ‌های اخمو و بخش پایینی جلوپنجره است. خطوط بر روی درها و بدنه باعث می‌شود تا این خودرو ظاهری خشن‌تر پیدا کند.

طراحی چراغ‌های عقب این ب ام و نیز شباهت زیادی به سایر اعضای خانواده دارد و مانند سایر مدل‌ها، حتی در شبی تاریک می‌توانید تشخیص دهید که خودرو رو به روی شما یک ب ام و است.

*طراحی داخلی
طراحی اتاق چیز جدید و قابل توجهی نسبت به سایر مدل‌ها در اختیار راننده نمی‌گذارد که این امر شاید کمی موجب دلسردی شود. اما فراموش نکنید که خودرو شما یک ب ام و است. جنس مواد به کار رفته، چرم صندلی‌ها، موقعیت فرمان و ارگونومی اتاق همگی به بهترین نحو طراحی شده‌اند.
در بخش کنسول با شیفتر دنده همیشگی ب ام و رو به رو می‌شویم که به نوعی امضای این شرکت است.

همچنین تمامی سرنشینان در این خودرو فضای کافی را برای نشستن دارند.

*پیشرانه و مشخصات فنی
زیر کاپوت این بلندقامت باواریایی یک پیشرانه 1997 سی سی توربوشارژ قرار دارد که حداکثر قدرتی معادل 245 اسب بخار را تولید می‌کند. یک جعبه دنده 8 سرعت اتوماتیک این نیرو را به هر چهار چرخ می‌تواند منتقل کند.

شتاب این خودرو با وزنی برابر 1770 کیلوگرم تنها 6.2 ثانیه است که بسیار قابل قبول است.

*آپشن‌ها
هنگام سوار شدن این خودرو با انبوهی از امکانات و آپشن‌ها مواجه می‌شوید و این امر دقیقا همان چیزی است که یک ب ام و سوار انتظار آن را دارد. از جمله امکانات این خودرو تکنولوژی EfficientDynamic، شیفتر پشت فرمان، حالت رانندگی ECO PRO Mode (تا 20 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد) و حالت Comfort و حالت Sport و حالت Sport+ به صورت سفارشی، سیستم Start/Stop (در ترافیک و حالت ایستاده به صورت خودکار موتور خاموش می‌شود)، فرمان الکتریکی، کروز کنترل، سیستم هشدار خارج شدن از خطوط جاده، سیستم Driving Assistant Plus، سیستم انتقال نیرو به چهارچرخ xDrive، تایرهای Runflat (در صورت خالی شدن باد لاستیک‌ها، هنوز می‌توان به رانندگی ادامه داد) است. همچنین امکانات دیگری هم است که به صورت سفارشی می‌توان سفارش داد.





Toyota Prado VX

تویوتا پرادو یکی شاسی بلند شهری است که توانایی‌های آفرود را نیر دارا است. این خودرو از همان ابتدا یکی از مدل‌های محبوب تویوتا در سراسر جهان شد و سود خوبی برای شرکت به همراه داشت.

*طراحی بدنه
تویوتا پرادو VX از جمله خودروهای طراحی شده قبل از سال 2016 تویوتا است، زمانی که تویوتا به گفته بعضی‌ها طراحی‌هایی بی هیجان و خسته کننده داشت. اما درباره پرادو داستان کمی متفاوت است.

پرادو دارای یک طراحی کلاسیک اما در عین حال پر ابهت است. خبری از خطوط تیز روی بدنه و کاپوت نیست و کاملا عضلانی است. همچنین می‌توان سادگی را در چراغ‌های عقب و کمی در چراغ‌های جلو دید. البته که باید توجه داشت که طراحی این خودرو مربوط به سال 2010 است و در آن زمان یکی از بهترین‌ها بود.

ارتفاع شاسی این خودرو مشخص می‌کند که توانایی‌های آفرود این خودرو را نباید دست کم گرفت.

*طراحی داخلی
اتاق این خودرو دارای همان سادگی همیشگی تویوتا است. اما با نشستن پشت فرمان آن، یک حس خوب همراه با قدرت به شما دست می‌دهد. در اتاق این خودرو چیزی کم و زیاد نیست. طرحی به ظاهر ساده است اما بر روی تک تک اجزای آن فکر شده است.
نکته قابل توجه فرمان این خودرو است که کمی به شاسی بلندهای آمریکایی شباهت دارد.

*پیشرانه و مشخصات فنی
این ژاپنی پر قدرت دارای یک پیشرانه 3956 سی سی شش سیلندر تنفس طبیعی  است که حداکثر قدرتی معادل 271 اسب بخار تولید می‌کند. جعبه دنده این خودرو 5 دنده اتوماتیک است و شتابی صفر تا صد کیلومترش 8.5 ثانیه است.

البته این خودرو به دلیل اینکه 8 سال پیش ساخته شده است دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 است و در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی 12.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

*آپشن‌ها
این خودرو دارای آپشن‌ها و امکانات زیادی است که البته بیشتر آن مربوط به عملکرد خودرو در جاده است. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به این ها اشاره کرد: انتقال نیرو به چهار چرخ FWD، (حداکثر سرعت در 200 کیلومتر محدود شده است)، بدنه به صورتی طراحی شده است که هنگام برخورد با عابر آسیب کمی به او وارد شود، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم HID و AFS (روشنایی بهتر در جاده و هنگام پیچیدن)، روشن شدن فلاشرها هنگام ترمز ناگهانی، سیستم AVS سفارشی (تغییر حالت رانندگی به Normal، Comfort و Sport)، سیستم VFC در مدل Off-Road، سیستم KDSS، سیستم LSD در دیفرانسیل برای کمک به کم کردن اصطکاک و مصرف سوخت، چهار دوربین، نشان‌دهنده زاویه چرخ‌ها، تنظیم خودکار گیربکس به صورت هوشمند به کمک سیستم AI-Shift، سیستم هشدار برای کم کردن مصرف سوخت به هنگام شتاب.





خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران