کد خبر : ۱۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
«خودروکار» بررسی کرد؛
هاچبک‌ها در ایران طرفداران نسبتا خوبی دارند به همین دلیل شرکت‌ها سعی می‌کنند در میان محصولات تولیدی یا وارداتی، حتما یک خودرو هاچبک را به همراه داشته باشند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مزدا و اوپل هر دو سابقه حضور بلند مدت در بازار ایران دارند با این تفاوت که اوپل برای مدت زیادی در این بازار غایب بود اما مزدا به فعالیت‌های خود ادامه داد. اما پس از چندین سال، شرکت اوپل به نمایندگی "ساپرا موتور" محصولات جدیدش شامل مدل‌های "کورسا" و "آسترا" را بسیار بی سر و صدا روانه بازار ایران کرد.

از طرف دیگر شرکت بهمن موتور اقدام به تولید مزدا 2 در ایران کرد که یکی از هاچبک‌های این شرکت است و به نوعی رقیب آسترا محسوب می‌شود.

اوپل کورسا 2014

این خودرو برای اولین بار در سال 1982 توسط اوپل معرفی شد که بر پایه پلتفرم تولیدی شرکت جنرال موتورز ساخته شده بود و بعدها تبدیل به یکی از موفق‌ترین مدل‌های این شرکت شد.

در حال حاضر سهام شرکت اوپل توسط گروه خودروسازی PSA خریداری شده است.

این خودرو از نظر ظاهری، نسل به نسل جذاب‌تر شده است و در نسلی که سال 2015 عرضه شد، طراحی بدنه آن بسیار چشم نواز شده است. چراغ‌هایی با خطوط شکسته و جلوپنجره خندان آن، یکی از بخش‌های جذاب و دوست داشتنی این خودرو است. همچنین خطوط کاراکتر بر روی بدنه آن چنان پیچیدگی و شکستگی ندارد اما به زیبایی انجام شده و ظاهری عضلانی به خودرو می‌دهد. بخش عقب خودرو و لوگوی اوپل نیز به زیبایی این خودرو اضافه کرده است.

هنگامی که به داخل اتاق می‌رویم، در مرحله اول می‌توان فهمید که این یک خودرو در سگمنت اقتصادی است به این دلیل که طراحی اتاق و مواد به کار رفته در آن از جنس لوکس نیست. اما این به معنای بد بودن آن نیست. اتاق این خودرو شما را شگفت زده می‌کند. تریم‌های بدنه، طراحی کنسول و صفحه کیلومتر، فرمان و همچنین جنس مواد به کار رفته در آن بسیار جذاب است. طراحی دریچه‌های تهویه به خوبی انجام شده است و در کل اتاق این خودرو یک حس اسپرت و شاداب را منتقل می‌کند.

این جمع و جور آلمانی دارای یک پیشرانه 1398 سی سی با یک جعبه دنده 4 دنده اتوماتیک است که در 6000 دور در دقیقه حداکثر قدرت 100 اسب بخار را تولید می‌کند که با توجه به حجم موتور عددی قابل قبول است. 

مصرف سوخت این خودرو به طرز بسیار خوبی کم است. این خودرو 1665 کیلوگرمی به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر تنها 5.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند و دارای استدارد آلایندگی یورو 5 است.

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به دستگیره‌های داخلی درب‌ها با روکش کرومی، روکش صندلی چرم ارگونومیک، پارچه و سیستم کنترل فشار باد لاستیک، صندلی‌های جلو جک‌دار با قابلیت تنظیم دستی، فرمان با روکش چرم طبیعی ، قابلیت تنظیم نور چراغ‌های جلو و مجهز به استارتر همراه با کلید ، مجهز به برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک یخ‌زدا، مجهز به جایگاه نگهداری صندلی کودک ، مجهز به چراغ مه‌شکن جلو و عقب ، مجهز به دکمه ECO ، مجهز به رینگ 17 اینچی آلومینیومی اسپرت 5 پره‌ای دوقلو ، مجهز به سری صندلی عقب و جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، مجهز به سنسور پارک عقب به همراه آلارم و سنسور کلید جهت بستن شیشه‌ها به‌صورت اتوماتیک اشاره کرد.





مزدا 2

مزدا 2 یک هاچبک جمع و جور پنج در ژاپنی است که در سال 2011 معرفی شد و توسط گروه خودروسازی بهمن در ایران ساخته و تولید شد. این یک خودرو ساده بدون تجملات است که با توجه به قیمتش در بازار ایران محبوب شد.

طراحی بدنه مزدا 2 بسیار ساده و بی آلایش است و دارای زوایای گرد است که ظاهری دوست داشتنی به آن می‌دهد. طراحی چراغ‌ها اما نشان می‌دهد که خودرو قبل از سال 2015- 2014 تولید شده است. مزدا 2 دارای سادگی خالص یک خودرو ژاپنی است.

همین سادگی به اتاق این خودرو نیز منتقل شده است. البته جای تعجب هم نیست چون قیمت این خودرو زیر 100 میلیون تومان است و در سگمنت اقتصادی قرار دارد و اتفاقا در رده قیمتی خود قابل قبول است. صندلی‌ها بسیار راحت هستند و فرمان پذیری خودرو نیر به خوبی صورت می‌گیرد. برای استفاده از امکانات داخل اصلا سختی نمی‌کشید و همه چیز دقیقا سر جای خود قرار دارد.

پیشرانه این ژاپنی محبوب 1498 سی سی حجم دارد. یک جعبه دنده 4 سرعت اتوماتیک با کمک پیشرانه می‌تواند حداکثر نیرویی معادل 102 اسب بخار تولید کند و شتاب صفر تا صدی معادل 11 ثانیه به آن بدهد.

اما در این قسمت به یکی از نقاط ضعف خودرو بر می‌خوریم و آن هم مصرف سوخت بالای آن است. مصرف سوخت ترکیبی 6.3 لیتری مزدا 2 تقریبا از تمامی رقبای همرده‌اش در بازار ایران بیشتر است و استاندارد آلایندگی آن یورو 4 است.

از نظر امکانات، این خودرو اصلا قابل مقایسه با رقیب آلمانی خودش نیست. امکانات این خودرو محدود به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، قابلیت پخش MP3 و دارای دکمه های کنترل سیستم صورتی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع خودکار ، آینه های برقی جانبی ، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو ، روکش چرمی فرمان ، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری است.





نتیجه گیری

مزدا 2 یک خودرو اقتصادی است که قیمتش آن به طور قابل توجهی کمتر از رقیب آلمانی اوپل کورسا است.

اگر به دنبال یک خودرو در بازه 60 تا 70 میلیون و یک رانندگی راحت هستید و امکانات اهمیت چندانی برای شنا ندارد، مزدا 2 یک گزینه مناسب است.

اما اگر کسی بودجه بیشتری در اختیار داشته باشد و به دنبال امکانات رفاهی بیشتر، مصرف سوخت کمتر، ظاهری مدرن‌تر و برندی آلمانی باشد، اوپل کورسا از گزینه‌های احتمالی است.



خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/ 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران