کد خبر : ۱۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۵
این روزها در حالی بحث ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی به ایران به سوژه ای داغ تبدیل شده که به نظر می رسد هم اکنون در بازار خودروهای وارداتی، مسائلی به مراتب مهمتر وجود دارد و با حل آنها می توان سر و سامانی به این بازار داد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، واردات خودروهای برند آمریکایی از مدت ها پیش ممنوع و این خودروها امکان ثبت سفارش و ورود به کشور را ندارند. همچنین به تازگی ثبت سفارش و واردات خودروهایی که آمریکایی نیستند ولی در خاک این کشور تولید می شوند نیز ممنوع شده است که محصولاتی مانند هوندا و تویوتای هیبریدی و مدل های شاسی بلند بی ام دبلیو را در بر می گیرد.
حذف این خودروها اگرچه سبب محدودیتی جزئی در بازار خودروهای وارداتی می شود، با این حال سهم آنها آنقدر نیست که با حذف شان، بازار وارداتی ها دچار بحران شود. در حال حاضر انواع و اقسام خودروهای خارجی از پورشه های میلیاردی گرفته تا خودروهای چینی، در جاده ها و خیابان های ایران به چشم می آیند و بنابراین تنوع بسیار بالایی در بازار خودرو کشور وجود دارد که بسیار بیشتر از بازار داخلی ها است.
حاصل این تنوع، ایجاد رقابتی نسبتا مناسب در بازار وارداتی ها است که با رسمی شدن نمایندگی های واردکننده تا چندی دیگر، می توان انتظار بیشتر شدن این رقابت را نیز داشت. بنابراین تنوع موجود در بازار خودروهای وارداتی کشور آنقدر هست که جای محصولات آمریکایی و ساخته شده در این کشور خالی نباشد و خلاء شان حس نشود. در حال حاضر بحث رسمی شدن نمایندگی های واردکننده خودرو و همچنین تغییر معیار لوکس بودن خودروها، دو موضوع بسیار مهم به شمار می روند که هنوز پرونده شان بسته نشده و تحت تاثیر موج به راه افتاده در مورد خودروهای آمریکایی، به حاشیه رفته اند. 
این وسط گویا برخی واردکنندگان نیز بدشان نمی آید با دامن زدن به بحث خودروهای آمریکایی، این دو پرونده همچنان باز مانده و کسی پیگیر مختومه کردن آنها نباشد، چه آنکه هنوز نتوانسته اند مجوز فعالیت و واردات رسمی را از خودروسازان خارجی دریافت کنند. هرچه هست، به نظر می رسد حل دو مسئله رسمی شدن نمایندگی ها و تغییر معیار لوکس بودن خودروها بسیار مهم تر از مسائلی مانند ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی است، چه آنکه با حل آنها، بازار وارداتی ها سر و سامان بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام/  
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران