کد خبر : ۱۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
اعضای کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با میزان:
مدتی است که واردات خودروهای آمریکایی به کشور به عنوان یکی از بحث‌های مطرح و داغ در حوزه خودرو تبدیل شده و در این مورد برخی نمایندگان مجلس نیز ورود کرده و خواستار پاسخ از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شده اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب در وزارت صنعت کلید خورد و تعدادی از خودروهای امریکایی ثبت سفارش شده آمریکایی هم به کشورهای مبدا ارجاع داده شد.

در این بین خبرهایی از واردات خودروهای غیر امریکایی ساخته شده در این کشور منتشر شد که واکنش سازمانها و نهادهای مرتبط خودرویی را در بر داشت.

در این بین چندی پیش میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از واردات خودروهای ساخت آمریکا به عنوان خط قرمز یاد کرده و گفته بود: نباید خودروهای آمریکایی وارد و شماره گذاری شود و گمرک باید دقت بیشتری در اسناد خودروهای وارداتی داشته باشد تا مبدا و کشور سازنده انها قبل از واردات بررسی شود.

بعد از آن با پیگیری این موضوع توسط مسولان اجرایی کار به جایی رسید که پلیس شماره‌گذاری خودروهای ساخت آمریکا از جمله برخی مدلهای "هوندا"، "ب ام و"، "تویوتا" و "ولوو" را ممنوع کرد.

در همین راستا رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ممنوع شدن شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی به خبرنگار میزان گفت: درحال حاضر بحث ورود خودروهای آمریکایی با دور زدن قوانین و از کشورهای دیگر مطرح است که باید مسولان پاسخگو باشند. 

وی افزود: بحث مشکل با آمریکا، فراتر از بحث شماره‌گذاری خودروها است و باید ابتدا ماهیت کالاهای آمریکایی مشخص شود و مشکلات بزرگتر رفع شود.

علیزاده در رابطه با ورود خودروهای آمریکایی با برندهای کشورهای اروپایی گفت: درحال حاضر برند خودرو وارداتی مبنا قرار داده می‌شود و درصورتی که خودرو آمریکایی باشد و از کشور دیگری وارد شود شماره‌گذاری آن انجام نمی‌شود.

محمدرضا منصوری یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن در خصوص ورود مجلس به بحث ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی و واردات برخی از خودروهای آمریکایی با برندهای اروپایی گفت: خبرهایی مبنی بر واردات خودروهای آمریکایی از مبدا ژاپن به کشور شنیده شده که نحوه ورود آنها از مسولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شده است.

وی با بیان برگشت خودروهای آمریکایی وارد شده از کشورهای دیگر اظهار کرد: نحوه واردات خودروهای آمریکایی از مبدا کشورهای دیگر هفته آینده از سوی مسولان صنعت، معدن و تجارت پاسخ داده می‌شود و در صورت نبود مجوز برای اینکار خودروها به کشور مبدا باز می‌گردد.

وی افزود: درصورتی که کل خودرو آمریکایی باشد از ورود آن جلوگیری شده و شماره‌گذاری نمی‌شود حال از هرکشوری وارد شده باشد فرقی ندارد و در این بحث فعلا خودروهایی که در ساخت آن از قطعات آمریکایی استفاده شده مطرح نیست.

همچنین حسن کریمی سنجری کارشناس بخش خودرو در رابطه با ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان اظهار کرد: ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی بیش از اینکه مساله اقتصادی باشد یک بحث سیاسی است و در این ممنوعیت باید این موضوع را نیز باید مد نظر داشت که خرید خودرو از آمریکا و واردات آن به رونق اقتصاد این کشور کمک می‌کند و این مساله مهمی است.

با این تفاسیر باید دید جواب مسولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با دور زدن شرکت‌های آمریکایی و ورود خودروها از مبدا کشورهای اروپایی چیست و تکلیف خودروهای وارد شده چه خواهد شد.

منبع: میزان
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران