کد خبر : ۱۶۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
خودروکار گزارش می دهد؛
چین در راستای گسترش روابط تجاری در زمینه خودروسازی در تدارک برداشتن محدودیت های موجود برای واردات خودرو و سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی خارجی است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، چین با برخورداری از جمعیت یک میلیارد 380 هزار نفری یکی از بزرگترین بازارهای فروش خودرو در جهان به شمار می رود و اشتهای چینی ها در جذب و فروش برندهای مختلف در این کشور روز به روز رو به فزونی است. چین همچنین یکی از کشور های پیشرو در زمینه فروش و مقصد اصلی خودروهای برقی شرکت های مطرح خودروسازی دنیاست. حال با این اوصاف دولت چین در تدارک افزایش تجارت بین الملل و جذب بیشتر شرکت های خودروسازی برای سرمایه گذاری و فروش محصولاتش در بازار چین است.

دولت چین در جدیدترین اقدام خود تصمیم به کاهش هزینه‌های گمرک برای خودروهای وارداتی به خاک چین گرفته است و از این پس از تاریخ اول جولای مالیات ورود خودروهای خارجی به بازار چین از 25 درصد به 15 درصد کاهش خواهد یافت.



مالیات 25 درصدی چین برای خودروهای وارداتی بیشتر برای شرکت هایی که در خاک چین کارخانه نداشتند، ایجاد مشکل می کرد و یکی از این شرکت های مطرح، شرکت تسلا امریکاست که محدود شدن فعالیت های این شرکت، با هدفگذاری چینی ها برای رونق بازار خودروهای برقی در این کشور در تضاد بود. پیش از این الون ماسک مدیر شرکت تسلا در ارتباط با مالیات 25 درصدی واردات خودرو در چین گفته بود: «مالیات در نظر گرفته توسط دولت چین، باعث ایجاد بازار ناعادلانه در این کشور می شود.». همچنین دونالد ترامپ نیز مالیات سنگین در نظر گرفته شده توسط چین را با عبارت « فهم ابلهانه از تجارت » توصیف کرده بود.

نکته قابل توجه پیرامون میزان مالیات گمرگ برای خودروهای وارداتی به چین، باز هم بالاتر بودن آن نسبت به کشورهای اروپایی است چرا که در حال حاضر مالیات در نظر گرفته شده برای ورود خودروهای خارجی به کشورهای اروپایی، 10 درصد است. اما باز نیز کارشناسان با توجه به پتانسیل بالای بازار چین و وفور تقاضا در این کشور، مالیات 15 درصدی را محرک سرمایه گذاری و صادرات خودروهای شرکت های مختلف خودروسازی به خاک چین می دانند.

در سال گذشته میلادی در بازار چین در مجموع 23 میلیون و 900 هزار دستگاه خودرو به فروش رسید و این در حالی است که میزان فروش خودرو در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تجارت آزاد، 15 میلیون و 630 هزار دستگاه خودرو بود.

دولت چین همچنین سعی در برداشتن محدودیت های وضع شده بر بازار خود را نیز در سر دارد و از سال 2022 میلادی شرط الزامی شراکت با شرکت های چینی برای حضور و ساخت خودرو در خاک چین برداشته خواهد شد. به عنوان مثال می توان به شراکت شرکت های فولکس واگن و FAW  یا چری-جگوار- لندرور اشاره کرد که تولید محصولات این شرکت ها در خاک چین مستلزم شراکت با شرکت های خودروسازی چینی بوده است.

حال با تمام این اوصاف، کارشناسان رونق روز افزون بازار چین را با برداشتن محدودیت ها از سوی این دولت برای افزایش بهره وری در تجارت بین الملل پیش بینی کرده اند.


مترجم خودروکار: فاضل سوری
منبع: ototeknikveri.com

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران