کد خبر : ۱۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
رنو در حالی به تازگی اعلام کرده عمق ساخت داخل محصولاتش را در ایران افزایش خواهد داد که برای اجرای این برنامه با دو چالش اساسی روبرو است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مسوولان رنو عنوان کرده اند قصد افزایش داخلی سازی محصولات تولیدی خود در ایران را داشته و با توجه به تعهدی که در این مورد دارند، از قطعه سازان توانمند کشور برای تحقق این هدف بهره خواهند گرفت.

هرچند داخلی سازی قطعات خودروهای جدید یکی از الزامات وزارت صنعت،معدن و تجارت به شمار رفته و در کل هدفی مثبت و در راستای توسعه خودروسازی کشور است، با این حال در صورت حل دو چالش بزرگ، می توان به تبعات مثبت این موضوع امیدوار بود.

چالش اول، نا آمادگی قطعه سازان داخلی برای افزایش عمق ساخت داخل محصولات رنو و سایر خودروسازان دنیا است. بر کسی پوشیده نیست که صنعت قطعه کشور طی این سال ها در خواب خرگوشی به سر برده و به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و البته کاهلی خود قطعه سازان، نتوانسته خود را با استانداردها و تکنولوژی روز جهان تطابق بدهد.

اصلا یکی از دلایل اصلی کیفیت نامناسب خودروهای داخلی، قطعات آنهاست، قطعاتی که از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیست. طبعا اگر صنعت قطعه کشور آمادگی لازم را برای داخلی سازی قطعات خودروهای جدید داشت، پژو کار خود را در ایران با عمق ساخت داخل بالاتر از 20 درصد آغاز می کرد و برنامه وزارت صنعت (که بر آغاز تولید خودروهای جدید با داخلی سازی حداقل 40 درصد تاکید می کند) به هم نمی ریخت.

اما چالش دوم به موضوع کیفیت برمی گردد، چه آنکه داخلی سازی قطعات خودروهای جدید، نگرانی هایی را در مورد سطح کیفی آنها پدید آورده است. تجربه نشان داده معمولا خودروهایی که ساخت داخل آنها در ایران افزایش می یابد، در مقایسه با نمونه های اصلی با افت کیفی روبرو می شوند و بنابراین بیم آن می رود که این اتفاق در خودروهای رنو نیز رخ بدهد.

 با توجه به وجود این دو چالش بزرگ، رنو کار سختی برای افزایش عمق ساخت داخل خودروهایش در ایران دارد و اولا باید به ارتقای تکنولوژی قطعه سازان کشور کمک کند و دوما با نظارت دقیق، اجازه ندهد کیفیت فدای کمیت و تیراژ شود.

انتهای پیام/  
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران