کد خبر : ۱۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
پلیس راهور در شرایطی این روزها شماره گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا را متوقف کرده که هیچ منع قانونی در مورد پلاک گذاری این خودروها وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پلیس راهور در حال حاضر شماره گذاری خودروهای ساخته شده در آمریکا را متوقف کرده و استدلالش نیز این است که چون واردات و ثبت سفارش این خودروها ممنوع شده، نباید اقدام به شمار گذاری آنها کرد.

در باب این اقدام پلیس راهور هرچند که شماره گذاری نشدن این خودروها اساسا کار درستی است، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد. اول اینکه خودروهایی را که پلیس هم اکنون شماره گذاری شان را متوقف کرده، نه برند آمریکایی، که خودروهای ساخته شده در این کشور به شمار می روند، از جمله تویوتا کمری هیبرید و هوندا و بی ام دبلیوهای شاسی بلند.

این در حالی است که هیچ نهاد قانونی هنوز مصوبه ای را مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای غیرآمریکایی ساخته شده در این کشور را به ایران، ابلاغ نکرده است. 

با این حساب، شماره گذاری خودروهای موردنظر هیچ منع قانونی نداشته و پلیس نمی تواند به تشخیص خود از پلاک گذاری آنها خودداری کند.

نکته دیگر اینجاست که به فرض، واردات خودروهای غیر آمریکایی اما ساخته شده در این کشور، ممنوع شده باشد؛ طبعا این قانون عطف به ماسبق نمی شود و خودروهای وارد شده در گذشته را مشمول خود نمی کند. به عبارت بهتر، اگر وزارت صنعت یا هر نهاد دیگری واردات خودروهای موردنظر را ممنوع کرده باشد، این ممنوعیت قائدتا نباید گریبان خودروهایی را که پیش تر به صورت قانونی وارد کشور شده اند، بگیرد.

نکته دیگری که در این مورد می تواند مورد توجه قرار گیرد، ماهیت پلیس راهور به عنوان مرجع اجرای قانون در حوزه واردات خودرو است؛ واضح تر اینکه پلیس نمی تواند به میل و تشخیص خود و بی آنکه قانونی ابلاغ شده باشد، شماره گذاری هیچ خودرویی را متوقف کند، خواه آمریکایی و خواه غیر آمریکایی.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران