کد خبر : ۱۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۷
وقتی وزارت صنعت پشت خودروهای قدیمی در می آید
به فاصله کوتاهی پس از اظهارات بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت مبنی بر توقف تولید پراید و پژو 405 تا پایان سال، روابط عمومی این وزارتخانه این موضوع را تکذیب کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طبق اعلام روابط عمومی وزارت صنعت، اظهارات ریاحی نظر شخصی وی بوده و قرار نیست پژو 405 و پراید از خودروسازی کشور حذف شوند.

این اطلاعیه وزارت صنعت، به نوعی مشتریان ایرانی را ناامید کرد، مشتریانی که انتظار داشتند پس از لغو تحریم ها، روند خروج خودروهای قدیمی آغاز و محصولات جدید جای آنها را بگیرند.

در واقع فرصتی که برجام در اختیار خودروسازان قرار داد، این توقع به جا را در مشتریان داخلی ایجاد کرد که خودروهایی کم کیفیت و قدیمی مانند پراید و پژو 405 از رده خارج و جای آنها را محصولاتی با کیفیت تر و به روزتر پر کند.

هرچند اظهارات چندی پیش مشاور وزیر صنعت مبنی بر حذف پراید و 405، امید به ورود خودروهای جایگزین را افزایش داد، با این حال تکذیبیه وزارت صنعت نشان داد نه این وزارتخانه و نه خودروسازان داخلی هیچکدام جسارت حذف این دو خودرو پر تیراژ را ندارند.

در باب چرایی این ماجرا می توان به دو نکته اشاره کرد. اول اینکه پراید و پژو 405 به ترتیب اولین و دومین خودروهای پرتیراژ داخلی به شمار می روند و در مجموع چیزی بیش از یک سوم کل تولید صنعت خودرو کشور را به خود اختصاص داده اند.

با این حساب حذف ناگهانی آنها تاثیر منفی بزرگی بر آمار تولید دو خودروساز بزرگ کشور خواهد گذاشت و به تبع آن، فروش شان را نیز پایین خواهد آورد.

در این شرایط قطعا وزارت صنعت نمی خواهد دو خودروساز بزرگ کشور که همین حالا نیز اوضاع فوق العاده ای در فروش و تولید نداشته و کمتر از ظرفیت خود تیراژ دارند، با افتی ناگهانی مواجه شوند.

نکته دیگر اینجاست که خودروسازان داخلی تا به امروز نتوانسته اند جایگرین های مناسبی برای پراید و پژو 405 بیابند و بنابراین وزارت صنعت و خود خودروسازان نمی خواهند در این شرایط ریسک کرده و دو گاو شیرده شان را از دست بدهند.

این محافظه کاری در شرایطی است که برجام فرصت بزرگی را در اختیار خودروسازان داخلی برای مذاکره و همکاری با بزرگان صنعت خودرو جهان پدید آورده و در نتیجه می توان در دل این مشارکت ها، محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب را جایگزین پراید و 405 کرد.

هرچند شاید در حال حاضر امکان عرضه خودروهایی با سطح کیفی بالا در محدوده قیمتی پراید و 405 وجود نداشته باشد، با این حال قطعا می توان محصولاتی با سطح کیفی متوسط و کمی گران تر از این دو خودرو قدیمی را به واسطه همکاری با شرکت های خودروساز و طراح خارجی تولید و عرضه کرد.

اگر این اتفاق رخ بدهد و مشتریان اطمینان حاصل کنند که قرار است محصولات با کیفیت تری سوار شوند، حاضرند بابت این کیفیت، پول بیشتری هم بدهند و این به معنای حل چالش قیمتی خودروهای جایگزین پراید و 405 است.

انتهای پیام/  
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران