کد خبر : ۱۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
اعضای انجمن قطعه سازان دیروز در حالی پژو را تهدید به توقف تولید محصولات آینده اش در ایران کردند که پیش تر خودروساز فرانسوی برای آنها شرط گذاشته به نوعی استفاده از قطعات داخلی را (در خودروهای جدید) مشروط کرده بود.
به گزارش خبرنگار خودروکار،بحث اصلی میان قطعه سازان ایرانی و پژو به میزان داخلی سازی قطعات برمی گردد، چه آنکه طرف فرانسوی چندان اعتقادی به سطح کیفی قطعات ساخته شده در ایران ندارد، اما قطعه سازان از کیفیت کار خود مطمئن بوده هستند. بر این اساس، پژویی ها به دنبال تولید محصولات جدید خود در ایران با داخلی سازی 20 درصدی هستند، اما قطعه سازان می گویند تولید باید با 40 درصد داخلی سازی انجام شود.

گویا این وسط وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز طرف قطعه سازان را گرفته و به آنها وعده داده که اگر پژو در داخلی سازی قطعات تعلل کند، اقدامات لازم برای تنبیه این شرکت انجام خواهد شد. حتی آن طور که قطعه سازان می گویند، وزارت صنعت مجوز توقف تولید محصولات پژو را در صورت تخلف این شرکت از قوائد داخلی سازی، به خودروسازان و قطعه سازان داده است.
هرچند تاکید وزارت صنعت و قطعه سازان بر داخلی سازی، در کل سیاست درستی بوده و تا حدی تضمین کننده تولید است، با این حال اگر قرار باشد طبق این سیاست، کیفیت فدای تیراژ شود، در نهایت مشتریان ایرانی متضرر خواهند شد.

تجربه نشان داده داخلی سازی قطعات در خودروسازی ایران معمولا به کاهش کیفیت می انجامد، که این موضوع دلایل مختلفی داشته و همه تقصیرش نیز بر گردن قطعه سازان داخلی نیست.
یکی از چالش های اصلی در داخلی سازی قطعات این است که به  دلیل حساسیت های قیمتی در خودروسازی کشور، گاهی کیفیت قطعات تحت تاثیر این موضوع  قرار می  گیرد. در واقع گاهی پیش می آید که در راستای کنترل هزینه تولید خودروها، از سطح کیفی قطعات کاسته می شود.
بنابراین اگر بنا باشد  خودروسازان خارجی از جمله پژو بابت افزایش داخلی سازی تحت فشار نامتعارف از سوی وزارت صنعت و قطعه سازان قرار گیرند، آنگاه ممکن است سطح کیفی قطعات و خودروها تحت تاثیر منفی قرار گیرد.

البته بدون شک داخلی سازی قطعات نیز موضوع بسیار مهمی به شمار می رود که بهتر است مطابق با یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا و بدون تاثیر منفی بر کیفیت قطعات و خودروها، انجام شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: پژو ، قرارداد پژو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران