کد خبر : ۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
پیشینه حضور خودروسازان فرانسوی در بازار کشور به بیش از یک دهه بازمی‌گردد و اکنون با امضای قرارداد با این خودروسازان اگرچه مشتریان ایرانی به این خودروهای اروپایی عادت کرده‌اند اما بازار تشنه تولید مشترک نشان‌های جهانی دیگری است که حرف اول را می‌زنند و می‌توانند رقیب درجه یک برای خودروسازان فرانسوی باشند.
به گزارش خودروکار، پس از اجرایی شدن برجام و رفت‌وآمد خودروسازان خارجی به ایران، هنگامی‌که خودروسازان داخلی از توافق با خودروسازان فرانسوی و شرکای قدیمی خود خبر دادند، انتقادهایی به این مسئله وارد شد اما خودروسازان کشور مذاکرات خود را پیش بردند که در نهایت به دو قرارداد و یک تفاهمنامه انجامید.

در همان دوران، بدعهدی فرانسوی‌ها در دوران تحریم، اصلی‌ترین محور انتقادها بود اما اکنون که شرایط برای تولید این خودروها فراهم شده و مشتریان از مدل و قیمت این محصولات آگاه شده‌اند، به نظر می‌رسد اعتماد به فرانسوی‌ها بازگشته اما در این بین همچنان انتظار برای عقد قراردادی غیرفرانسوی وجود دارد.

به طور قطع صنعت خودرو به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و برخی کارشناسان معتقدند قرارداد با فرانسوی‌ها و آغاز سرمایه‌گذاری آنها در کشور پیش‌زمینه را برای ورود دیگر خودروسازان به کشور فراهم می‌کند.


مقبولیت خودروهای فرانسوی در اروپا

در همین رابطه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است شاید دلیل عقد قرارداد با فرانسوی‌ها به این سبب بوده که در کوتاه‌مدت فرصت زیادی برای انتخاب شرکت دیگری وجود نداشت. پس از به فرجام رسیدن برجام، انتظار جامعه ایرانی از خودروسازان داخلی بالا رفت و تحمل اینکه ۳سال منتظر عرضه محصولات تولید مشترک باشند را نداشتند بنابراین قرارداد با فرانسوی‌ها باعث شد با عرضه نخستین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو تا حدی به نیاز و توقع مردم پاسخ داده شود زیرا با عرضه یک تا دو مدل جدید به بازار، صبر مردم برای خودروهای بعدی بیشتر خواهد شد. در این شرایط می‌توان فرصت خرید تا به سراغ دیگر خودروسازان رفت.

آرش محبی‌نژاد  اظهار کرد: از آنجایی که زیرساخت‌های همکاری با فرانسوی‌ها در صنعت خودرو وجود داشت، به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز بود و همکاری‌ها در زمان کوتاه‌تری به نتیجه می‌رسید. برای نمونه اگر با فرانسوی‌ها در یک سال به جواب می‌رسیم با شرکتی مانند فولکس به زمانی حدود ۲ تا ۳ سال برای انتقال دانش فنی، آموزش افراد، استانداردسازی، ایجاد زیرساخت‌های لازم و... نیاز است.

وی با بیان اینکه اگر خودروسازان کشور با ۱۰ شرکت خودروساز خارجی همکاری داشته باشند به نفع صنعت خودرو نیست، گفت: همکاری با ۳-۲ شرکت قوی با تمرکز روی تیراژ اقتصادی، پایین آوردن هزینه‌های سربار و همکاری روی پلتفرم مشترک نفع بالاتری نسبت به تولید در تیراژ پایین با خودروسازان مختلف دارد. در حال‌حاضر قطعه‌سازان کشور با شیوه‌های ارزشیابی خودروسازان فرانسوی به خوبی آشنایی دارند و اگر قرار باشد شیوه‌های ارزشیابی خودروسازان آلمانی، ژاپنی و... در صنعت قطعه پیاده شود، به زمان زیادی نیاز دارد.

محبی‌نژاد بر این باور است که با عرضه محصولات مشترک جدید، این امکان برای خودروسازان کشور فراهم می‌شود تا بازاریابی کرده و از کشش بازار اطلاع یابند. این آگاهی باعث می‌شود تا تیراژ تولید مطلوبی را هدف‌گذاری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو در ارتباط با مزیت‌های تولید خودروهای فرانسوی برای مشتریان ایران توضیح داد: یکی از مزیت‌های همکاری با فرانسوی‌ها به پیشینه همکاری با این شرکت‌های خودروسازی بازمی‌گردد در نتیجه برای مشتری ایرانی به تبع نهادینه شدن استانداردهای خودروهای فرانسوی در داخل کشور، سرعت تکمیل خودروهای جدید در همکاری‌های مشترک نسبت به دیگر شرکت‌ها به ویژه غیراروپایی‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: برای نمونه استانداردهای ژاپنی، کره‌ای و شرکت‌ها آسیای شرقی نسبت به استانداردهای اروپایی و فرانسوی متفاوت است بنابراین اگر قرار باشد خودروسازان و قطعه‌سازان کشور با استانداردهای دیگر کشورها منطبق شوند، به طور قطع تولید محصول جدید نیاز به زمان بیشتر و حجم سرمایه‌گذاری بالاتری دارد زیرا بیشتر استانداردها، آزمون‌ها، آموزش‌ها و... خودرویی و قطعه‌ای کشور در حال‌حاضر فرانسوی است. همکاری با خودروسازی غیرفرانسوی به زمان دو برابری تولید محصول مشترک نیاز دارد.

به گفته محبی‌نژاد، اگر خودروهای فرانسوی را از آلمانی فاکتور بگیریم، محصولات خودرویی فرانسوی در اروپا از مقبولیت بالایی برخوردار هستند و اگر این خودروها با محصولات کشورهایی مانند اسپانیا مقایسه شود، خودروهای پژو و رنو-نیسان یک سر و گردن بالاتر هستند. در همین‌حال شرکت پژو و به‌ویژه رنو از این مزیت برخوردار است که در رده‌های قیمتی مختلف تنوع محصول دارند.


فولکس واگن رقیب رنو و پژو


مذاکره با خودروسازان خارجی ادامه دارد و به نظر می‌رسد قرارداد خودرویی بعدی که در کشور به امضا می‌رسد متعلق به شرکت فولکس واگن باشد؛ خودروسازی که به باور عضو هیات مدیره انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن به رقیبی جدی برای خودروسازان فرانسوی در ایران تبدیل خواهد شد.

امیر سیم‌دار با اشاره به اینکه سیستم خودروسازانی مانند پژو و رنو در ایران جا افتاده و مشتری با این نشان‌ها آگاه است، اظهار کرد: در این شرایط باید به این نکته هم توجه داشت از آنجایی که جای دیگر نشان‌ها در ایران خالی بوده به نظر می‌رسد بازار تشنه نشان‌های جدیدی باشد.

برای نمونه محصولات فولکس‌واگن با زیرمجموعه‌هایش از نظر کیفیت، راحتی، دوام و... خودروهای مناسبی هستند که می‌توان برای ایرانی‌ها جذاب باشند و با ارائه به بازار از اقبال بیشتری برخوردار شوند. عملکرد فرانسوی‌ها در دوران تحریم باعث شد همکاری دوباره با این خودروسازان بعید به نظر می‌رسید که البته شرایط به گونه‌ای پیش رفت تا قرارداد با این شرکت‌ها امضا شود.

وی معتقد است با قیمت‌هایی که برای خودروهای تولید مشترک با پژو درنظر گرفته شده، امکان خرید این محصولات برای قشر متوسط و پایین جامعه وجود ندارد. خودروسازان دیگر به جز رنو که قرار است کوئید ارزان‌قیمت را به بازار ایران عرضه کند، محصولی زیر ۳۰میلیون تومان برای عرضه به بازار ایران ندارند.

سیم‌دار به توضیح بیشتر در این زمینه پرداخت و گفت: برآورد بازار و سلیقه مشتریان نشان می‌دهد خودروسازان فرانسوی از این جهت که ارائه محصولات آنها در بخش خدمات پس از فروش با مشکل کمتری روبه‌رو است، جلو هستند و تعمیرکاران و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش با این محصولات آشنایی دارند؛ آشنایی که نسبت به محصولات دیگر خودروسازان ازجمله فولکس واگن کمتر است اما نمی‌توان از موضوع تنوع و کیفیت خودروهای آلمانی نیز به راحتی گذشت.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد همکاری خودروسازان کشور با فولکس واگن می‌تواند رقابت چالش‌برانگیزی در بازار به وجود آورد زیرا شرکت‌هایی مانند اشکودا و سئات که زیرمجموعه فولکس واگن هستند، خودروهای کیفی ارزان‌قیمتی تولید می‌کنند. اگر این خودروها وارد کشور شوند رقیب اصلی فرانسوی‌ها خواهند شد البته تا آنجایی که اطلاع دارم مذاکره با فوکس واگن برای تولید خودروهای این نشان است.

براساس این گزارش، همکاری با خودروسازان فرانسوی اگرچه زودتر به نتیجه رسیده و استانداردهای خودرویی کشور به این خودروسازان نزدیک است اما خودروسازان داخلی برای پاسخگویی به تمام نیاز مشتریان ایرانی نباید از دیگر خودروسازهای خارجی از جمله آلمانی‌های و آسیایی غافل شوند و درصدد تولید خودرو باکیفیت و ارزان‌قیمت با این خودروسازان برآیند.

منبع:صمت
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران