کد خبر : ۲۲۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
یادداشت/
بدون شک تصمیم اعضای هیات مدیره خودروسازی سایپا در راستای تغییر مدیر عامل این شرکت که با نظر مثبت و مساعد وزارت صنعت اتخاذ شده بود تصمیمی جسورانه و بی توجه به حرف و حدیث های پشت پرده بود.
خودروکار- تصمیمی که منجر به برکناری محمدرضا سروش مدیرعامل تازه به روی کارآمده ی نارنجی پوشان شد و سکان هدایت سایپا را به دست سید جواد سلیمانی سپرد. تغییری که به نوعی نشان از رویکرد اصلاح گرایانه در این گروه خودروسازی بوده است. 

روند گام به گام این تغییر مدیریتی از چند حیث مورد توجه است که اولین گام و به نوعی جدی ترین آن نظر مساعد رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است که به نظر می رسد این روزها برنامه های ویژه ای برای خودروسازان در سر دارد. عزم وزیر صنعت در رویکرد اصلاح گرایانه صنعت خودرو در اظهار نظر او در خصوص تغییرات پی در پی مدیران خودروسازی ها نهفته است؛ او در این باره گفت: اما اگر این تغییر برای صنعت مفید باشد، ایرادی ندارد.

شاید به همین جهت باشد که می توان تغییر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا را امری حاکمیتی و مفید ارزیابی کرد چرا که سایپا نیز نظیر دیگر خودروساز بزرگ کشورمان در ماه های اخیر مورد حمایت جدی دولت و به نوعی حاکمیت بوده و از سوی دیگر با افزایش پی در پی قیمت ها و عدم انجام تعهدات به نوعی پایگاه اجتماعی خود میان مشتریان را تضعیف کرده است. امری که در نهایت منجر به گسترش اعتراضات به عملکرد این خودروسازی شده بود. 

اما حضور جواد سلیمانی به عنوان مدیری که تا پیش از این در ذهن خودرویی ها با لباس «آبی طوسی» ایران خودرو ثبت شده بود، جدا از تغییر ناگهانی یک شخص در قامت مدیر عامل در صنعت خودرو، حاوی پیام های مهم دیگری نیز است. به تعبیری حضور مدیری که متخصص پیشگیری از زیان و به نوعی سوده ساختن بنگاه های صنعتی است در گروه خودروسازی سایپا که این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند تغییری تصادفی و بدون استراتژی نبوده است. چرا که سلیمانی در سال های اخیر که از صنایع خودرویی به صنایع پتروشیمی مامور شده بود، به درستی به اثبات رساند که در مقوله کاهش زیان و سودده کردن خطوط تولید تجارب زیادی به دست آورده است و شاید همین مهم بود که او را از صنعت خودرو و مراحل بالای مدیریتی به صنعت پتروشیمی ترنسفر کرد.

از طرفی باید اشاره داشت فضای ملتهب بازار خودرو که به واسطه افزایش قیمت های گاه و بیگاه خودروسازان به بهانه ی زیان در تولید محصولات اعمال می شد از جمله مسایلی است که نیاز به مدیری رهبر و تاثیرگذار دارد. مدیری که جدا از جلب حمایت های دولتی برای چابک سازی مچموعه اش، بتواند اعتراضات عمومی و تعهدات ایجاد شده در قبال مشتریان را نیز مدیریت کند. با نگاهی به عملکرد سلیمانی و فعالیت های پیشین وی در صنایع خودرویی و پتروشیمی می توان انتظار داشت دوران اصلاحگرایانه در سایپا نیز آغاز شده باشد و درابتدایی ترین اتفاق نارضایتی های عمومی از سایپا در قبال مشتریان با عمل به تعهدات کاهش یابد.



انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران