کد خبر : ۲۳۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
خودروکار بررسی می کند؛
صنعت خودرو کشور که پس از رخت سفر بستن شرکای تجاری اروپایی اش دچار مشکلات خاص خود شده برای این شرکای تجاری به دنبال جایگزین های مناسبی می گردد تا در زمان تحریم ها بتواند با چالش های رو به رو دست و پنجه نرم کند. در همین راستا حضور خودروسازان روسی و هندی چندی است که در رسانه عنوان می شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، اگرچه هنوز مذاکرات با خودروسازان روسی و هندی از سوی مسوولان صنعتی و خودرویی ایران تایید نشده است برخی از کارشناسان این مذاکرات را برای دور زدن تحریم ها خوانده و فکرمی کنند این مذاکرات برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی در حال انجام است.

اما اگر تنها به عنوان جایگزین های شرکای تجاری به آن نگاه شود این نگرانی وجود دارد که در چنین شرایطی خودروسازان و طرف ایرانی چقدر توان آن را دارد که در قراردادها برای طرف خارجی خود پیش شرط بگذارد و بتواند امتیاز بگیرد.

فربد زاوه در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید: «در شرایط فعلی نمی شود امیدوار بود که امتیاز زیادی از شرکت ها گرفت. هنگامی که چینی ها از کار کردن با ما می هراسند این اتفاق خبر بدی برای بازار ایران است. صنعت خودرو کشور در شرایط تحریم مشکل تامین دارند وقدرت چانه زنی ضعیفی خواهد داشت. با این شرایط ارز  هم نمی صرفد که این شرکت ها در ایران تولید بالایی داشته باشند و بازار را در دست بگیرند و خیلی نمی توان به این تصمیمات و اقدامات صورت گرفته امیدوار بود.»

او ادامه می دهد: «اگر طرف مقابل بپذیرد که انتقال تکنولوژی هم بدهد این به معنی آن است که در ایران قطعه بسازند اما وقتی قرار است این خودرو 100 الی 150 میلیون تومان  قیمت تمام شده آن باشد مگر چقدر فروش خواهد داشت که نیاز باشد قطعه آن را هم تولید کنند. این راه را قبلا  برای خودروهای کم تیراژ طی کرده ایم و اقتصادی نیست و  این  است که حتی اگر طرف خارجی هم  بخواهد به ما امتیازاتی بدهد ممکن است به کار ما نیاید.»

زاوه می افزاید: «از انجام چنین اقداماتی می شود به عنوان یک کار مثبت یادکرد اما این گونه نیست که چنین مذاکراتی بتواند بر بحران ها غلبه و مسائل را حل کند. البته قرارداد لادا بری پارس خودرو و ایران خودرو می تواند این حسن را داشته باشد که آن قطعاتی که از رنو وارد می کردند و دیگر نمی توانند وارد کنند را وارد کرده و محصولاتی همانند ساندرو و ال 90 به خط برگردد. اما همین خودروها هم با  قیمت 140 یا 150 میلیون نمی توانند تیراژ خوبی در بازار داشته باشند.»

همچنین امیر حسن کاکایی در این مورد بیان می کند: «به این مذاکرات و صحبت های مطرح شده بسیار خوشبین نیستم. هنگامی که صحبت از حضور آوتوواز خودروساز روس و مالک برند لادا می شود درصد بالایی از این خودروساز مالکیت آن برای رنو است. اگر رنو می توانست در ایران بماند مستقیما در ایران می ماند. اما دیدیم که با همه سرمایه گذاری که کرده بود ایران را ترک کرد.»

او می افزاید: «ارتباطات نیازمند یک سری ساختار است که به خودروسازان مرتبط نیست و به سیاست های کلان اقتصادی و سیاسی کشور مرتبط است.تا زمانی که مشکلات ارتباطی ما حل نشود باقی مسایل ربطی به خودروسازان داخلی و خارجی ندارد و نتیجه ای حاصل نمی شود. اما به هر حال مذاکرات ضرر ندارد و شاید راهی باشد برای دور زدن تحریم ها.اما بعید است که اتفاق بیافتد.چون ما چند مشکل داریم که نمی توانیم به راحتی ارتباط را برقرار کنیم یکی از این مشکلات روابط بانکی است که مشکلات آن پس از تحریم ها هنوز حل نشده است.»

کاکایی همچنین تاکید می کند که اگر این مذاکرات واقعی است بهتر است محرمانه بماند و رسانه ای نشود تا شاید اثرات مثبتی از آن حاصل شود. او در مورد در مورد امتیاز گرفتن خودروسازان ار طرف قرارداد هم معتقد است آنقدر خودروسازان ما مارگزیده هستند که قطعا تلاش خواهند کرد که محکم تر در قراردادها برخورد کنند.

به گزارش خودروکار، اگرچه هنوز از سوی مسوولان صنعتی و خودرویی ایران این مذاکرات تایید نشده است، اما به نظر می رسد آن طور که عنوان می شود برخی مقامات روسی مذاکره در این خصوص را تایید کرده‌اند. آنچه مشخص است با نهایی شدن همکاری‌های خودرویی دو کشور، ورود محصولات شرکت آوتوواز -خودروساز روس و مالک برند لادا- به بازار خودروی ایران کلید خواهد خورد. اما بسیاری از مسوولان امر و کارشناسان معتقدند که اگر قرار است این مذاکرات و قراردادها برای دور زدن تحریم ها باشد باید از رسانه ای شدن آن ها جلوگیری کرد تا شرایط برای دور زدن تحریم ها مهیا شود و این فرصت از دست نرود. نکته‌ای که در ماجرای مطرح شدن دوباره ورود خودروهای روسی به ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، به ارتباط و شراکت این خودروساز با رنو فرانسه مربوط می‌شودکه  ۶۷.۷ درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت رنوی فرانسه قرار دارد. بنابراین باید منتظر ماند و دید در آینده مسوولان صنعتی کشور چه تصمیمی در این زمنیه خواهند گرفت و چه نتیجه ای از قراردادها حاصل خواهد شد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران