کد خبر : ۲۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
در حالی که در محافل خبری گفته می شود بدهی خودروسازان به شرکت های قطعه ساز داخلی رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان است، یک منبع آگاه قطعه ساز به خبرنگار خودروکار می گوید رقم این بدهی بسیار بیش از اینهاست.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مطالبات مالی قطعه سازان از شرکت های خودروساز داخلی همواره طی چند سال گذشته به محل چالش میان آنها تبدیل و تا به امروز نیز حل نشده است.

اگرچه اخیرا گفته شده رقم بدهی خودروسازان به قطعه سازها حدود پنج هزار میلیارد تومان است، با این حال یک منبع آگاه می گوید ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در مجموع نزدیک به 7 هزار و 400 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند.

به گفته وی، خودروسازان با وجود افزایش تیراژ و بهبود اوضاع مالی، هنوز نتوانسته اند بدهی سنگین خود به قطعه سازان را تسویه کرده یا حداقل کاهشی قابل توجه دهند. این منبع آگاه تاکید می کند که بدهی سنگین فعلی، سبب بروز مشکلات بزرگی برای قطعه سازها شده است.

گفته های این قطعه ساز داخلی در شرایطی است که طی چند سال گذشته برخی واحدهای کوچک قطعه سازی به دلیل مشکلات شدید مالی تعطیل و یا تغییر کاربری داده اند. همچنین بسیاری از قطعه سازان بزرگ نیز نتوانسته اند سرمایه گذاری چندانی را طی سال های گذشته انجام دهند و تقصیر این موضوع نیز بر گردن خودروسازها و عدم تسویه حساب بدهی شان با شرکت های قطعه ساز، افتاده است.

در واقع قطعه سازان معتقدند تا وقتی غول های جاده مخصوص طلب آنها را صاف نکرده یا حداقل بخش قابل توجهی از آن را پرداخت نکنند، امکان سرمایه گذاری های جدید را برای جذب دانش فنی و تکنولوژی روز ندارند.

این در حالی است که البته خودروسازان نیز معتقدند شرکت های قطعه ساز کشور باید بی توجه به مطالبات مالی خود، در جهت بهبود کمی و کیفی تولیدات شان سرمایه گذاری انجام دهند. به خصوص حالا که پای خودروسازان اروپایی به کشور باز شده، خودروسازان تاکید دارند که شرکت های قطعه ساز کشور بهتر است به واسطه جوئینت شدن با خارجی ها، زمینه لازم را برای جذب دانش فنی روز فراهم بیاورند.

هرچند در اینکه قطعه سازان حق دارند بابت طلب سنگین شان از خودروسازها، شاکی باشند، با این حال قطعا می توانند توان صادراتی خود را به واسطه مشارکت با خارجی ها تقویت کرده و در نتیجه دست شان کمتر پیش خودروسازها دراز باشد.

انتهای پیام/
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران