کد خبر : ۲۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
این روزها خبرهایی از نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت قطعه از سوی تولیدکنندگان این حوزه شنیده می‌شود که نگرانی‌هایی را در تامین مواد اولیه برای فعالان این حوزه به وجود آورده است.


به گزارش خودروکار،تغییراتی که تولیدکننده مواد اولیه داخل را به آن سمت برده که قیمت خود را با قیمت‌های جهانی تعیین و تعریف می‌کنند. در این گزارش کارشناسان صنعت قطعه در دو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به واکاوی موضوع پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

نوسان نرخ ارز و تاثیر در صنعت قطعه
محمود نجفی‌سهی، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور از مشکلات ایجاد شده در این صنعت به واسطه نوسانات نرخ ارزی  خبر داد و گفت: چند روزی است نرخ ارز در بازار افزایش یافته و این امر باعث شده مواد اولیه‌ای که قطعه‌سازان برای تامین قطعات خود خریداری می‌کنند نزدیک به ۳۵درصد افزایش داشته باشد. به‌طور نمونه ورق‌های آهنی که در آبان ماه کیلویی ۱۰هزار و ۳۰۰ تومان تهیه می‌شد در آذر به ۱۳هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

وی که از مخالفان افزایش نرخ ارز است، در ادامه به دلایل این مخالفت اشاره کرد و گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش یابد به همان نسبت نیز قیمت مواد اولیه داخلی افزایش خواهد یافت. این فعال صنعت قطعه ادامه داد: دلیل کسانی که معتقدند نرخ ارز باید افزایش یابد و قیمت آن واقعی شود این است که واردات در مقابل تولیدات داخل در موضع پایین‌تری قرار داشته و محصولات داخلی توان رقابت در بازار داخل را داشته باشد.

عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: در صورتی که با افزایش قیمت ارز نباید مواد اولیه داخلی نیز به همان نسبت افزایش قیمت را تجربه کند.

افزایش قیمت مواد اولیه داخلی در مقایسه با سطح جهانی
نجفی‌سهی در پاسخ به این پرسش که چنددرصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه از داخل تامین می‌شود، گفت: مواد اولیه برخی صنایع بیش از ۷۰درصد از داخل تامین می‌شود که به‌طور میانگین در صنعت قطعه به ۷۰ تا ۷۵درصد می‌رسد. بنابراین ضروری است با افزایش نرخ ارز تنها قیمت مواد اولیه وارداتی افزایش یابد در حالی که این روزها شاهد هستیم نرخ ارز بین ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافته اما مواد اولیه بین ۳۰ تا ۳۵درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

این فعال صنعت قطعه در ادامه به چرایی این مسئله پرداخت و گفت: مواد اولیه تولید داخل با قیمت جهانی مقایسه می‌شود و ورودی کارخانه مواد اولیه صنایع بالادستی به شمار نمی‌آید و خروجی با قیمت ارز و جهانی مقایسه می‌شود. در حالی که وقتی ورودی مواد موردنیاز این تولیدکنندگان مانند گاز، نمک، نیروی کار و مواد اولیه ارزان تمام می‌شود و به‌طور کلی انرژی که در کشور ارزان‌تر از برخی کشورهاست، نباید قیمت مواد اولیه افزایش یابد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب ورود مواد به صنایع بالادستی صنعت قطعه ارزان‌تر از قیمت جهانی است اما در خروجی قیمت محصولات با قیمت جهانی سنجیده و در ادامه حقوق و عوارض گمرکی نیز به آن اضافه می‌شود و قیمت تمام شده را محاسبه کرده و به سطح جهانی می‌رسانند.

نجفی‌سهی درنهایت اظهار کرد: در نتیجه نرخ ارز افزایش می‌یابد تا وضعیت واردات اصلاح شود که به نظر می‌رسد کارساز نیست زیرا این امر تنها به تولیدکننده داخلی فشار می‌آورد زیرا واردکننده با دلار ۳هزار تومان واردات انجام می‌دهد و اگر این عدد به ۴هزار تومان نیز برسد همچنان این روند ادامه خواهد داشت.

رایزنی برای رفع چالش قطعه‌سازان
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه با تایید این مسئله گفت: یکی از نگرانی‌های امروز قطعه‌سازان نوسان نرخ ارز است که آنها را در تامین مواد اولیه از منابع پتروشیمی و فولاد با مشکلاتی مواجه کرده است. او ادامه داد: افزایش نرخ ارز روی خرید سازندگان قطعات و نیز خودروسازان تاثیر منفی داشته و از این رو انجمن به دنبال رفع این مشکل برای تولیدکنندگان قطعه است.

وی افزود: انجمن در این‌باره با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای مرتبط در حال رایزنی و گفت‌وگو است زیرا در صورت رفع نشدن این موضوع، نرخ تولید در ادامه سال با کاهش روبه‌رو و در این بستر هر ۳ ضلع تولید صنعت خودرو، قطعه‌ساز، خودروساز و در نهایت مصرف‌کننده متضرر خواهد شد.

ضرورت توقف صادرات مواد اولیه تولید داخل
بیگلو در پاسخ به این پرسش که راهکار پیشنهادی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو برای رفع این چالش چیست؟ گفت: راهکار اصلی را نمی‌توان به سرعت برآورد کرد زیرا هنوز مسئله ریشه‌یابی نشده و چرایی آن نیاز به بررسی و مطالعه دارد اما راهکار تامین مواد اولیه این است که مانع از صادرات مواد اولیه شد زیرا مالیات ارزش افزوده حذف شده، از این‌رو به نفع تولیدکننده مواد اولیه است که مواد تولیدی خود را صادر کند.

 به‌ویژه در این برهه زمانی که قیمت ارز نیز افزایش داشته بستر خوبی برای درآمدزایی فراهم شده است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه افزود: از سویی دیگر در ابتدای سال با هدف حمایت از تولید داخل به‌ویژه در بحث فولاد، تعرفه واردات آن افزایش یافت و به ۲۶درصد رسید. از این‌رو بیشترین آسیب امروز متوجه کسانی است که استفاده‌کننده ورق‌های فولادی مانند قطعه‌سازان خودرو هستند.

بیگلو تاکید کرد: از این‌رو در حال حاضر یکی از بهترین راهکارها برای رفع این مسئله صادر نکردن مواد اولیه موردنیاز کشور است تا در ابتدا نیاز بازار داخل تامین شود و در صورت مازاد تولید، صادرات اتفاق بیفتد. بنا بر این گزارش یکی از پرسش‌های مطرح شده این خواهد بود که چگونه ممکن است نرخ ارز تغییر کند و برخی از کارخانه‌های داخلی نیز قیمت محصولات خود را با نوسان قیمت تغییر دهند چرا که اتفاق‌هایی در راستای حمایت از تولید داخل در حال رخ دادن است اما نتایج، امری دیگر را نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که برای اجرای این امر سنجش و مطالعه تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد و نظارت و دریافت بازخوردها نیز تا چه اندازه می‌تواند نقاط تهدید را به فرصت تبدیل کند؟

رسانه واسطه‌ای برای انتقال اطلاعاتی از این دست است تا به این ترتیب بتواند در امر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نقشی داشته باشد. حال باید دید با بازخوردی که از بازار گرفته می‌شود تصمیم‌های بعدی دولت و دست‌اندرکاران این صنعت چیست و چگونه می‌توان بازار را به ثبات و آرامش برگرداند و التهاب به وجود آمده را از بین برد. به طور قطع این گونه اتفاق‌ها نیاز به بازنگری جدی داشته و همکاری و مشاوره صنعتگران را می‌طلبد که با بیان دیدگاه و آرای خود به چنین اموری کمک کنند.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران