کد خبر : ۲۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
نرخ ارز در حالی چند هفته ای است روند صعودی به خود گرفته و ظاهرا چندان هم کوتاه بیا نیست که این موضوع می تواند هم بر قیمت خودروهای وارداتی اثر افزایشی بگذارد و هم خودروهای داخلی را گران کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نرخ ارز به خصوص دلار طی چند هفته گذشته افزایش زیادی داشته و ازآنجاکه فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا نیز نرخ بهره را افزایش داده، به نظر می رسد این ماجرا (نوسان نرخ ارز) کم و بیش ادامه داشته باشد.

به گفته برخی کارشناسان،اگرچه به دلیل جزیره ای بودن اقتصاد ایران و ناهماهنگی اش با اقتصاد جهان، اقدام فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره، اثر خیلی زیادی روی نرخ ارز در ایران ندارد (البته بی اثر هم نیست)، با این حال به نظر می رسد این موضوع به نوبه خود بر نوسان ارزی کشور اثرگذار باشد.

از سوی دیگر، با توجه به آنکه روند افزایشی شدن ارز در ایران چند هفته ای به طول کشیده و مشخص نیست بازار ارز چه زمانی به ثبات و آرامش خواهد رسید، این مسئله حداقل در آینده  روی قیمت خودروهای وارداتی و داخلی اثر خواهد گذاشت.

در این بین،خودروسازان داخلی معمولا از شش ماه قبل اقدام به خرید قطعات موردنیاز محصولات خود کرده و بنابراین قطعاتی که آنها طی دوره گرانی ارز خریداری می کنند، اثر خود را روی قیمت تمام شده خودروها، چند ماه بعد نشان می دهد. با این حساب، این احتمال وجود دارد که خودروهای تولید داخل در چند ماه آینده، به دلیل آنکه قطعات شان با ارز گران خریداری شده است، با هزینه تمام شده بیشتری به تولید برسند.

خودروسازان در گذشته نشان داده اند که به افزایش قیمت محصولات خود بی میل نیستند و بنابراین اصلا بعید نیست چند ماه دیگر با توجه گرانی ارز در مقطع زمانی فعلی و اثر آن روی قیمت قطعات وارداتی، درخواست افزایش قیمت خودروهای خود را بدهند.

از آن سو اما خودروهای وارداتی نیز که ارتباط مستقیمی بین قیمت آنها و نرخ ارز وجود دارد، مستعد افزایش قیمت در آینده هستند. این موضوع قائدتا باید شامل خودروهایی شود که در دوران گرانی ارز ثبت سفارش و خریداری شده اند، بنابراین در حال حاضر توجیهی برای بالا رفتن قیمت در بازار وارداتی ها نیست.

به عبارت بهتر، خودروهای حال حاضر بازار وارداتی ها، پیش تر ثبت سفارش و خریداری شده اند و بنابراین افزایشی شدن نرخ ارز در چند هفته اخیر، تاثیری روی قیمت آنها نداشته است. با این حال خودروهایی که هم اکنون خریداری می شوند، زمانی که به کشور بیایند، احتمالا افزایش قیمت نسبتا ملموسی را در مقایسه با مدل هایی که قبلا وارد شده اند، خواهند داشت.

انتهای پیام/

  
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران