کد خبر : ۲۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
در حالی فعالان حوزه خودرو مشغول برنامه‌ریزی برای برپایی چهارمین همایش بین‌الملی صنعت خودرو ایران هستند که از یک سو، نتایج برجام در صنعت خودرو هر روز وارد فاز تازه‌ای شده و مذاکرات با هدف توسعه ارتباطات در این زمینه هر روز پرنگ‌تر از روزهای گذشته در حال پیگیری است و از سوی دیگر با نزدیک شدن به زمان ورود خودروهای جدید حاصل از این قراردادها، ضرورت ارائه خدمات پس از فروش مناسب بیش از پیش شده است.


به گزارش خودروکار،هرچند فعالان و کارشناسان این حوزه برگزاری این همایش را فرصت مناسبی برای آگاهی از تجربیات کشورهای موفق در زمینه خدمات پس از فروش می‌دانند اما در همین حال معتقدند، خودروسازان ایرانی با تغییراتی که هرسال در روند فعالیت خود در زمینه خدمات پس از فروش اعمال می‌کنند، آمادگی کاملی را برای ارائه خدمات مناسب بعد از فروش خواهند داشت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت خودروی کشور در سال ۹۲ برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش، اطلاع‌رسانی و معرفی ظرفیت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در بازار منطقه‌ای ایران بود چرا که تحریم‌های صنعت خودرو ایران ظالمانه بوده و منطقی نیز برای آن وجود نداشت در حالی‌که بیش از ۸۰درصد فعالیت‌های صنعت خودرو ایران در اختیار بخش خصوصی است.

احمد نعمت‌بخش یادآور شد: مزیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب صنعت خودرو، سطح قابل قبول فناوری و دانش فنی، منابع انسانی توانمند، ذخایر معدنی و انرژی ایران و همچنین دسترسی مناسب به بازارهای منطقه خاورمیانه فرصت‌های بسیار مناسبی برای مشارکت و همکاری خودروسازان بزرگ جهان به شمار می‌آید که نخستین همایش نیز با هدف استفاده از این ظرفیت‌ها برگزار شد. وی با اشاره به اهداف برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت خودرو ایران نیز گفت: در این همایش آخرین قوانین و مقررات موجود کشور در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ویژه در بخش صنعت خودرو ارائه شد.

 همچنین برای سرمایه‌گذاران خارجی این فرصت درنظر گرفته شد تا نیازهای خود را برای ورود به بازار ایران ارائه کنند. این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق برای تولید مشترک با خودروسازان برتر دنیا انجامید و این امر باعث تولید و عرضه محصولات جدید رقابت‌پذیر به بازار خودرو شد، افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین، مدل‌های همکاری و انتظارهای سرمایه‌گذاری جزو زیرفصل‌های محور همکاری‌های بین‌المللی است.

 در سومین همایش به خودروسازان خارجی اعلام شد که چه امکاناتی در داخل کشور برای سرمایه‌گذاری فراهم است و دولت ایران تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاری در ایران اصل سرمایه و سود تضمین شده خواهند داشت.

وی محورهای اصلی همایش سال گذشته را رقابت‌پذیری، همکاری‌های بین‌المللی و حضور در بازارهای جهانی عنوان و اظهار کرد: با توجه به این محورها تلاش کرده‌ایم انتقال فناوری‌های جدید، ایمنی خودرو، مصرف انرژی، محیط‌زیست و خدمات پس از فروش را در کشور ارتقا دهیم. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با هدف سرمایه‌گذاری برپا شد، اظهار کرد: بعد از این همایش شاهد امضای قراردادهایی همچون پژو سیتروئن با ایران‌خودرو و سایپا، رنو نیسان با ایدرو، ماموت با فولکس واگن و کرمان خودرو با هیوندایی بودیم که نشان‌دهنده تاثیرگذاری این همایش در صنعت خودرو ایران است.

خدمات پس از فروش، چالش صنعت خودرو
نعمت‌بخش با بیان اینکه با گزارش‌هایی که امسال و سال‌های گذشته از قسمت خدمات پس از فروش خودروسازان به‌دست انجمن خودروسازان ایران رسید و همچنین گزارش‌هایی که از شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو دریافت شد، یکی از چالش‌های صنعت خودرو خدمات پس از فروش شناخته شد، تصریح کرد: بنابراین با توجه به این شرایط، شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو تصمیم گرفت که محور چهارمین همایش را فروش و خدمات پس از فروش تعیین کند.

وی ادامه داد: به استناد این محور از مدیران تخصصی شرکت‌های خارجی همکار خودروسازان ایرانی همچون رنو، کیا، نیسان، پژو، بنز و... دعوت شد تا مدیران این حوزه وارد موضوع شوند و همزمان با این همایش، کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی شد که هم جنبه آموزشی و هم جنبه ارائه مقالات داشته باشد که بر این اساس شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پس از فروش داخلی همچون سایپایدک، ایساکو و مزدایدک و سایر شرکت‌های خدمات پس از فروش نیز اقدام به معرفی توانمندی‌های خود خواهند کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به برنامه‌ریزی رنو برای ارائه خدمات پس از فروش محصولات خود در ایران به واسطه امضای قرارداد همکاری مشترک با ایران تاکید کرد: به‌طور قطع شرکای خارجی از تنوع فروش و ارائه خدمات پس از فروشی که به مشتریان خود ارائه می‌کنند، مقالاتی ارائه یا در کارگاه‌های آموزشی تجربیات خود را مطرح خواهند کرد.

او ادامه داد: مسئولان شرکت‌ها و خدمات پس از فروش همکاران خارجی و حاضران در این همایش، با ارائه نتایج بنچ‌مارکینگ‌های خود که در این همایش ارائه می‌شود، تجربیات خود را که باعث جلب رضایت مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش مناسب شده اعلام می‌کنند که امیدواریم بعد از این همایش، شاهد ارتقای خدمات پس از فروش خودروسازان باشیم.

نعمت‌بخش افزود: بی‌شک خودروسازان از این پس به روش‌های فعلی فروش اکتفا نخواهند کرد و به طور قطع روش‌های جدیدی مطرح می‌شود که تنوع فروش را افزایش می‌دهد و با وقوع چنین روندی در رابطه با فروش خودرو و خدمات پس از فروش، به‌طور قطع مردم رضایت بیشتری خواهند داشت.

ضرورت آگاهی از تجربیات موفق
این فعال حوزه صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا امکان اجرای تجربیات شرکت‌های خارجی در ایران وجود دارد، گفت: باید اجازه دهیم همزمان با برگزاری همایش، شاهد ارائه مقالات و تجربیات باشیم و براساس آن داوری کنیم. در حال حاضر شرکت‌های خدمات پس از فروش در ایران با محدودیت‌هایی مواجه هستند که برای نمونه می‌توان گفت در کلانشهرها مانند تهران، زمین بسیار گران است و اگر تعمیرگاهی در مرکز شهر ایجاد شود، دست‌کم به ۲هزار متر زمین نیاز دارد بنابراین هر سرمایه‌گذاری به این موضوع فکر می‌کند که با این هزینه‌ها، درآمد حاصل از ایجاد این تعمیرگاه پاسخگوی سرمایه‌گذاری انجام شده خواهد بود یا خیر.

وی ادامه داد: به همین دلیل مردم برای مراجعه به تعمیرگاه در کلانشهرها با مشکلاتی مواجه خواهند بود البته شرکت‌ها در تلاش هستند با سیستم‌های ارتباطی جدید، مشتریان خود را راضی نگاه دارند و نزدیک‌ترین تعمیرگاه را به مشتریان خود اعلام می‌کنند بنابراین لازم است مسئولان و فعالان خدمات پس از فروش در ایران در حاشیه این همایش و در هنگام برگزاری کارگاه‌های آموزشی از طرف خارجی خود روند ارائه خدمات در خارج از کشور را جویا شوند.

 دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه فعالانی که در خدمات پس از فروش ایران خدماتی ارائه می‌کنند، این تجربه را دارند با ورود خودروهای جدید، نسبت به ارائه خدمات جدید اقدام کنند، ادامه داد: بررسی روند ارائه خدمات به مشتریان نشان می‌دهد که هر سال شاهد اعمال تغییراتی در ارائه خدمات پیش از فروش بوده‌ایم.

برای نمونه یکی از شرکت‌های خدمات پس از فروش برخی از تعمیرگاه‌های خود را با هدف رضایت مشتریان خود دو شیفت کرده‌اند و اینگونه نیست که ارائه یک خدمت چندین سال به یک شکل و بدون هیچ تغییری انجام شود بلکه هر سال شاهد تغییراتی در این زمینه بوده‌ایم.

نعمت‌بخش در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان با ورود خودروهای جدید به بازار به واسطه اجرای قراردادهای جدید خودروسازان موفق به ارائه خدمات پس از فروش مناسب و شایسته خواهند بود، ادامه داد: به‌طور قطع قبل از توزیع خودرو به بازار، اقلام پرمصرف آن خودرو و ابزارهای تعمیر خودروهای جدید از سوی خودروسازان در بین نمایندگی‌ها و در بازار توزیع خواهد شد و نمایندگی‌های منتخب با آموزش‌های لازم اقدام به تعمیر خودروها خواهند کرد.

 وی یادآور شد: این آمادگی پیش از این نیز وجود داشته و شرکت‌های خدمات پس از فروش با تجربه‌ای که در خودروهای جدید به‌دست آورده‌اند به این موضوع آگاه هستند که خودروهای جدید در شروع کار به چه قطعاتی نیاز دارند. بنابراین به‌طور قطع نگرانی از لحاظ ارائه خدمات پس از فروش مناسب و شایسته وجود نخواهد داشت.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران