کد خبر : ۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
در گفت‌وگو با یکی از تولیدکنندگان «سیبک» عنوان شد
سیبک‌ها حرکت بین دو قطعه را بدون کمترین اصطکاک در خودرو فراهم می‌کنند و خرابی آن باعث لرزش فرمان و زدن آن می‌شود.

به گزارش خودروکار،برای ارزیابی توانمندی قطعه‌سازان داخل در تولید قطعات خودروها گفت‌وگویی با تولیدکنندگان این قطعات داشت تا ظرفیت و توانمندی آنها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در این گفت‌وگو به سراغ سیدجلال موسوی، مدیرعامل شرکت یزدان‌خودرو، تولیدکننده قطعات جلوبندی خودروهای سبک و سیبک رفتیم و درباره تولیدات این شرکت و وضعیت صادرات جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

تولیدات این شرکت چند درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند؟

بازار هدف این واحد تولیدی بیشتر خدمات پس از فروش است و حدود ۸ دهم بازار را تامین می‌کند. البته تلاش این است که برای سال آینده این عدد به یک درصد برسد که در حال حاضر مطالعاتی در این زمینه در حال انجام است تا با حمایت‌های دولتی گام‌هایی برای حرکت به سمت صادرات و داشتن بازارهای جدید خارجی برداشته شود. بعد از برجام و بازشدن فضای اقتصادی تاکید بر صادرات افزایش یافته زیرا با پیوستن به بازارهای جهانی ضروری است از هم‌اکنون برنامه‌های مشخص و روشنی تعریف شود تا قطعه‌سازان بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند.

امروز محصولات داخلی که به بازارهای داخلی وابسته هستند بدون حضور رقیب بین‌المللی فروش دارند و اگر فضای باز اقتصادی اتفاق بیفتد به طور قطع وضعیت متفاوت خواهد شد. از این رو ضروری است افق دید خود را به اندازه باز شدن فضاهای اقتصادی توسعه دهیم تا در کنار دیگر قطعه‌سازان بزرگ جهانی بتوانیم رقابت کنیم. بنابراین کارشناسان از امروز در حال پژوهش و مطالعه هستند تا با موقعیت‌سنجی بازارهای جهانی این واحد تولیدی بتواند در کنار رقبای بین‌المللی به رقابت بپردازد.

از این‌رو سعی شد با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی، بازار و میزان توانمندی‌های رقبا رصد شود که بازخوردها و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از قطعات ایرانی به لحاظ کیفیت مطلوب‌تر از قطعات حتی اروپایی است. این نشان سیبک‌های خود را با سیبک‌های دو کشور ایتالیا و ترکیه از لحاظ کارکرد، ظاهر و بسته‌بندی مقایسه کرد و مطالعات نشان می‌دهد توانمندی قطعه‌ساز ایرانی در موقعیت بالاتری قرار دارد.

اما در بحث صادرات این تولیدکننده تنها عراق را به عنوان بازار هدف صادراتی در اختیار دارد در حالی که یکی از همتایان ترک به ۱۶ کشور، سیبک صادر می‌کند. با این شرایط همواره این پرسش مطرح می‌شود که آیا این واحد تولیدی نتوانسته صادرات داشته باشد یا زمینه این امر مهیا نیست؟
زمینه‌هایی که یک تولیدکننده نیاز دارد تا صادرات اتفاق بیفتد، چیست؟
تحریم‌ها آرام آرام در حال کم‌رنگ شدن است اما انتظار تولیدکننده داخلی این است که تحریم‌های داخلی نیز به همان نسبت کم‌رنگ شود تا صنعتگر مجالی برای توسعه و صادرات داشته باشد. برای نمونه ۴ دستگاه برای روزآمد شدن خط تولید خود خریداری کردیم و در این‌باره کره مهلت ۶ ماهه برای پرداخت هزینه‌های آن داد اما اداره برق استان با این کارخانه همراهی نمی‌کند و اعلام کرده قادر به تامین برق موردنیاز نیست.

یزدان‌خودرو سیبک کدام خودروها را تولید می‌کند؟
برای تمام خودروهای روز ایرانی از جمله ال ۹۰، پژو ۲۰۶‌، تیبا، پژو ۴۰۵ و... سیبک تولید می‌شود.

در زمینه صادرات کدام بازارها را در اختیار دارید؟
در حال حاضر تنها عراق بازار سیبک‌های ایرانی است.

از کیفیت برتر تولیدات سیبک ایرانی در مقابل سیبک‌های ایتالیایی و ترک گفتید، آیا به لحاظ قیمت این قطعه در مقابل این کشورها رقابت‌پذیر است؟
بله، به لحاظ قیمت سیبک‌های ایرانی قیمتی پایین‌تر از آنها دارند. در مطالعاتی که انجام شد تولید سیبک پژو ۴۰۵ که در ایتالیا برای بازار ایران یا بازارهای خاورمیانه (عراق و سوریه) و بازار سودان تولید می‌شود و حتی سیبک‌های ترک، نزدیک به ۴ دلار است اما نوع ایرانی آن با نیم دلار ارزان‌تر در حال تولید بوده این در حالی است که در بالا توضیح داده شد به لحاظ کیفیت و نوع بسته‌بندی نسبت به سیبک‌های ترک و ایتالیایی در موقعیت بالاتری قرار دارد.

آیا سیبک‌های ترک و ایتالیایی وارد بازار ایران هم می‌شود؟
بله، در این‌باره مذاکراتی با محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام و مطرح شد که وزارتخانه سعی دارد با هدف کمک به تولیدکننده داخلی با افزایش تعرفه‌ها به صنعتگران کمک کند.

این حمایت برای کوتاه‌مدت مطلوب است اما برای بلندمدت و زمانی که درهای تجارت جهانی به کشور بازشود به طور قطع باید برنامه و سیاستی دیگر اندیشید. برای عضویت در سازمان تجارت جهانی به طور قطع تعرفه پاسخگو نخواهد بود و به امور زیربنایی و جدی نیاز داریم زیرا با شرایط تعرفه‌ای، تولیدکنندگان داخلی شاید برای ۲ سال بتوانند فعالیت داشته باشند اما به مرور محکوم به حذف خواهند بود.

واردات سیبک با توجه به نیاز بازار انجام می‌شود یا خیر؟
بله، بازار خدمات پس از فروش سالانه نزدیک به ۱۳میلیون سیبک نیاز دارد و این رقم جدا از سیبک‌های مورد نیاز خط تولید (OE) خودروساز است. حدود ۵۰درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان ایرانی بوده و باقی بازار از طریق واردات از کشورهای چین، تایوان، کره، ترکیه و... تامین می‌شود که ترکیه سهم خوبی در بازار سیبک ایران دارد.

تولیدکننده برای داشتن سهم بیشتر از بازار داخل ماشین‌آلات خود را اضافه می‌کند اما فضا و مواد موردنیاز موجود اجازه توسعه را به او نمی‌دهد.

در واقع این ادعا وجود دارد که تولیدکننده ایرانی توان توسعه دارد اما نیاز به حمایت دارد؟
بله، برای توسعه صنعتگر به حمایت‌های دولتی نیاز است. غلامرضا سلیمانی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در شهرک فناوری قطعات خودرو تبریز از واحد تولیدی سیبک تبریز بازدید داشت که این شرکت در فضایی نزدیک به یک هزار متر مربع و ۷۰ نیرو در حال فعالیت است. از این رو محدودیت فضایی وجود دارد و دیگر مشکلاتی که برای بسیاری از تولیدکنندگان یکسان است، نیاز به تکرار ندارد.

این نشان برای افزایش سهم خود در بازار و حرکت به سمت صادرات در نظر دارد دستگاه‌های خود را افزایش دهد زیرا توان و ظرفیت این امر وجود دارد. برای اثبات می‌توان در بازار ایران درباره نشان «اس فورتی» مطالعه و پژوهش کنید تا این ادعا ثابت شود.

این مجموعه تولیدی با این کیفیت می‌توانست بیشتر از ترکیه بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد زیرا به لحاظ کیفیت و قیمت بالاتر از رقبای خود در حال حرکت کردن است. البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که در بحث صادرات ضعیف عمل کرده‌ایم. بنابراین برای جبران کم‌کاری در بازار افریقا به دنبال گسترش فعالیت‌ها هستیم که در این راستا به سودان صادرات داشته و به تونس نیز نمونه‌هایی ارسال شده است. حضور این واحد تولیدی در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دنبال گسترش سبد مشتری‌ها انجام می‌شود و با شرکت در نمایشگاه‌های استانبول و دوبی سعی کرده‌ایم ارتباطات خود را در بین همتایان خارجی توسعه دهیم. بنابراین انتظار صنعتگر هموار شدن حرکت در این مسیرهاست.

شرکت‌های بازرگانی ایرانی فعالیت‌هایی در بحث صادرات داشته‌اند اما عملکرد آنها مطلوب نبوده و ظرفیت تولید ایران بیش از آماری است که وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که نیاز نیست هر شرکت به تنهایی وارد موضوع صادرات شود بلکه در بسیاری از کشورها به این شکل عمل می‌شود که شرکتی کار صادرات تولیدکنندگان را به عهده می‌گیرد و کار به طور کامل تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌شود به شرط آنکه شرکت موردنظر به کار خود وارد باشد و آموزش و تجربه لازم را در این امر داشته باشد.

امروز شرکت یزدان‌خودرو با چند درصد در حال فعالیت است و این فعالیت تا چه اندازه در درصد به لحاظ نیروی انسانی و سرمایه، در افزایش تولید تاثیرگذار است؟
در حال حاضر این شرکت روزانه حدود ۴هزار سیبک تولید می‌کند که می‌تواند این آمار را برای سال ۹۶ به ۶ هزار سیبک برساند. البته ظرفیت‌های بیشتری وجود دارد که نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا برای صنف سیبک پروانه ساخت صادر شود زیرا ظرفیت تولید در کشور به لحاظ دانش و توانایی بالاست.

عنوان شده بود که بازار ایران سالانه به ۱۳میلیون سیبک نیاز دارد که ۵۰درصد آن به‌وسیله تولید داخلی تامین می‌شود. آیا تمام قطعات مورد استفاده در تولید سیبک در داخل ساخته می‌شود؟
بله، درباره آمار خودروهای سواری در ایران اعدادی مختلف مطرح می‌شود در حال حاضر بین ۱۵ تا ۱۷میلیون خودروی سواری در کشور در تردد است و هر خودرویی که عمر آن از ۳سال می‌گذرد نیاز به تعویض سیبک دارد. برای نمونه این شرکت امروز برای پژو، ۸ قطعه جلوبندی تولید می‌کند و بخشی از قطعات که مربوط به گردگیر است از ترکیه وارد می‌شود یا مهره‌های مورداستفاده از تایوان تامین می‌شوند اما باقی قطعات موردنیاز در ایران تولید و مونتاژ می‌شود که بیشترین سهم بازار سیبک در حال حاضر در اختیار ترکیه، چین و کره است.

آیا سیبک‌های تولیدی ایران پاسخگوی خط تولید خودروسازان داخلی است؟
خیر، خودروسازان نیز برخی سیبک‌های موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند.

آیا برای تامین سیبک خودروهای جدید مذاکراتی با شما انجام شده است؟
در حال حاضر مذاکره‌ای انجام نشده اما این واحد تولیدی در حال چیدن مقدمات اولیه و نمونه‌سازی سیبک‌های مورد نیاز است و حتی اگر خط تولید خودروساز نیازی به سیبک نداشت برای خدمات پس از فروش این خودروها بازار تا ۳ سال آینده تامین خواهد شد.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران