کد خبر : ۲۶۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
با ثبت شرکت «ماموت خودرو» آغاز شد
در نخستین روزهای امسال بود که خبر از تفاهم ماموت یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی که پیش از این سابقه تولید خودروهای سنگین اسکانیا در ایران را داشته با فولکس واگن شنیده شد.
به گزارش خودروکار،شریکی که ایران‌خودرو پیش از این، او را دیگر همکاری خارجی خود عنوان کرده بود اما با این حال فولکس واگن با تفاهمی که با ماموت به امضا رساند عنوان کرد که قصد تولید خودروهایی عام پسند را در ایران دارد.

این روند نشان می‌دهد که تاخیر ورود فولکس واگن به ایران به دلیل حساسیت او نسبت به خودروهای تولیدی در این شرکت است. حال با گذشت بیش از ۹ ماه از اعلام قطعی شدن قرارداد ماموت با فولکس واگن، خبرها حاکی از ثبت شرکتی مشترک به نام ماموت خودرو است. به نظر می‌رسد با ثبت این شرکت، این غول صنعت خودرو حضور خود را در ایران قطعی کرده است.

 بر این اساس آنطور که در سایت رسمی «دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور» آمده، شرکتی مشترک به نام فولکس واگن و یکی از خودروسازان خصوصی کشور به ثبت رسیده است.

شرکت مربوط در اصل نمایندگی فولکس واگن آلمان را در ایران به عهده داشته و می‌تواند نسبت به واردات و تولید برخی محصولات این شرکت از جمله بیتل، پاسات، پولو و گلف اقدام کند. براساس اعلام «دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور»، ماموت خودرو شرکتی که قرار است امور مربوط به حضور فولکس واگن در ایران را پیگیری کند، به ثبت رسیده است.

شرکت ماموت خودرو در حالی ثبت شده که فولکس واگن و ماموت در سکوت خبری اقدام به عقد قرارداد با یکدیگر کرده‌اند و گفته می‌شود از سال آینده، فعالیت مشترک خود را در ایران با تولید محصولاتی مانند پولو آغاز خواهند کرد. هرچند همکاری مشترک این دو شرکت در سکوت پیش از این نیز گلایه‌هایی را به همراه داشت، آنجا که فولکس واگن برای شروع همکاری خود در ایران اقدام به آدیت تعداد محدودی از قطعه‌سازان کرد.

در آخرین روزهای مرداد بود که رییس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه شرکت فولکس واگن انتخاب قطعه‌سازان همکار در ایران را آغاز کرده است، گفت: گروهی از فولکس واگن در حال آدیت و ممیزی قطعه‌سازان بزرگ داخلی برای همکاری جدید با صنعت خودرو ایران هستند. رضا رضایی با تاکید براینکه این شرکت در نظر دارد مشخص کند که در صورت همکاری‌ها تا چه میزان می‌تواند روی توان قطعه‌سازی ایرانی حساب باز کرده و تکیه کند، افزود: اگرچه این روزها موضوع همکاری فولکس واگن در بازار خودرو ایران مطرح است اما همچنان شفافیت ۱۰۰درصدی در این مسئله وجود ندارد. در نهایت بعد از بررسی و آدیت قطعه‌سازان ایرانی از سوی فولکس واگن، تنها ۳ قطعه‌ساز خارجی زنجیره تامین ماموت به عنوان تامین‌کننده قطعات خودروهای جدید پذیرفته شدند که این روند اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

پیش از این نیز نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن ‌نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با گسترش صنعت، با اظهار نارضایتی از عملکرد فولکس در ایران اظهار کرده بود که اگر فولکس واگن با ۳ شرکت قرارداد همکاری بسته دلیل بر این نیست که تولیدکنندگان تنها ۳ شرکت توانایی‌های لازم برای تولید قطعات مورد نیاز فولکس واگن را دارند، شاید اگر دیگر قطعه‌سازان فعال کشور نمونه داده و وارد مذاکره می‌شدند، آمار تغییر می‌کرد و به طور قطع تعداد بیشتری پذیرفته می‌شدند.

 احمدرضا رعنایی افزود: این تعداد از بررسی‌های محدود آنها بوده زیرا فراخوان عمومی در سطح کل قطعه‌سازان داخلی داده نشد و باید درنظر داشت که این شرکت خودروساز آلمانی هنوز سازوکار خاصی را در کشور آغاز نکرده است. چنانچه قراردادها قطعی شود باید فراخوان همچون شرکت رنو داده شود و سپس تمام تولیدکنندگان قطعات که تمایل به همکاری دارند آدیت شوند.

 بررسی روند ورود فولکس واگن به صنعت خودرو ایران از ابتدایی‌ترین روزهای ورود تا امروز نشان از در پیش‌گرفتن سازوکاری متفاوت دارد. آنجا که خبر امضای تفاهم فولکس‌واگن با ماموت بعد از بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از این واحد صنعتی به طور رسمی اعلام و پس از آن از سوی منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تایید شد تا نحوه انتخاب قطعه‌سازان همکار این شرکت که باز هم رویه‌ای متفاوت درپیش گرفته شد و حال نیز با ثبت شرکتی جدید به نام ماموت خودرو، عملیات برای فعالیت جدی این شرکت به طور رسمی کلید خورده است

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران