کد خبر : ۲۹۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
خودروکار گزارش می دهد
همزمان با آغاز نیمه دوم سال و وارونگی هوا بحث آلودگی این روزها باز هم موضوع اصلی شده تا جایی که در تازه ترین تصمیم، قیمت عوارض طرح ترافیک از امروز 50 درصد افزایش خواهد یافت تا با این اقدام تا اندازه ای از تعداد خودروهای تک سرنشین کاسته شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به نظر می رسد حذف کاتالیست ها از یک سو و بحران کیفیت بنزین در چند وقت اخیر نقش پررنگی در آلودگی هوا داشته و هرچند از سوی سازمان ملی استاندارد، سطح کیفیت بنزین مورد تایید قرار گرفته اما با این حال کارشناسان این حوزه این گزارش و نتیجه را چندان مستند نمی دانند و معتقدند که موضوع کیفیت بنزین به یک بحران تبدیل شده و همه این موارد در کنار یکدیگر ، معضلی به نام آلودگی هوا را ایجاد کرده است. 

 محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که چالش اصلی در زمینه حذف کاتالیست ها به قیمت این قطعه بازنمی گردد بلکه به در دسترس نبودن آن بازمی گردد، می گوید: هم اکنون در زمینه تهیه مواد اولیه این قطعه و یا واردات آن با مشکل مواجه هستیم.

وی می افزاید: حذف این قطعه به دلیل تاثیر قیمت آن بر خودرو نبوده بلکه دلیلی اصلی حذف، در دسترس نبودن مواد اولیه این قطعه است این در حالیست که پیش از حذف کاتالیست از روی خودروها، شاهد آلودگی هوا در نیمه دوم هر سال بوده ایم.

نجفی منش دودکش های خانگی و صنعتی را دلیل بخشی از آلودگی هوا عنوان و تصریح می کند: خودروهای تجاری و کامیون ها در کنار سایر موارد منجر به آلودگی هوا می شود و شاید سهم خودروهای سواری از آلودگی ها را تنها بتوان 3 درصد دانست.

این فعال صنعت قطعه در خصوص شرایط داخلی سازی این قطعه نیز اظهار می کند: این قطعه نیازمند مواد اولیه ویژه ای است که در حال حاضر در دسترس نیست بنابراین پروژه داخلی سازی این قطعه با اما و اگرهایی روبرو است.

اظهارات این فعال صنعت قطعه در حالیست که داخلی سازی کاتالیست هم اکنون به دلیل تحریم ها چندان ساده نیست چرا که این قطعه نیازمند مواد اولیه ویژه ای است که به راحتی قابل تامین نیست این در حالیست که بی کیفیت بودن بنزین های تولید داخل نیز مزید بر علت شده و این پرسش را مطرح می کند که آیا با داخلی سازی این قطعه و ساخت آن در ایران، زور کاتالیست به آلودگی هوا می رسد یا خیر؟

این اظهارات در حالی است که امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو چندی پیش با تاکید بر ضرورت نصب کاتالیست بر روی خودروها می گوید:  آثار و زیان احتمالی که برداشتن کاتالیست از روی خودرو ایجاد می کند بیشتر از زیان های وجود این قطعه در خودرو است و برداشتن کاتالیست از روی خودرو به هر بهانه ای نباید صورت بگیرد.

وی می افزاید که کاتالیست موجود در خودروها در شناسنامه خودرو وجود دارد و سازندگان خودرو با در نظر گرفتن سود و زیان هایی که یک قطعه دارد تشخیص داده اند که این قطعه در خودرو وجود داشته باشد اما مالکان خودروها یا تعمیرکاران به بهانه کاهش قدرت موتور و یا پس زدن دود در لوله اگزوز اقدام به برداشتن کاتالیست از روی خودرو می کنند که بر گرفته از نا آگاهی این افراد از زیان های فراوان این عمل است.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است که در حال حاضر 80 درصد از آلودگی هوای شهرها مربوط به خودروها است که باید نسبت به راهکارهایی در زمینه کنترل این آلودگی اقدام شود. 

به گزارش خودروکار، هرچند در این زمینه، آمارهای متعددی وجود دارد و برخی این میزان را 70 درصد عنوان می کنند اما بررسی روند گذشته نشان می دهد که طی سال های گذشته فناوری تولید کاتالیست وارد کشور و بومی سازی انجام شده و به اعتقاد برخی از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو نیز در حال حاضر اقداماتی در این زمینه انجام شده است.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران