کد خبر : ۳۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷
وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی بالاخره حرف خود را در مورد حذف نمایندگی های غیر رسمی از لیست واردکنندگان خودرو به کرسی نشاند که این موضوع می تواند زمینه ساز انحصار و افزایش قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طبق تصمیم وزارت صنعت، نمایندگی های غیر رسمی یا همان متفرقه ها حق ثبت سفارش و واردات خودرو به کشور را نداشته و تنها رسمی ها مجاز به این کار هستند.

هرچند ظاهرا هدف وزارت صنعت از حذف غیر رسمی ها، ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و تضمین ارائه خدمات مناسب فروش و خدمات پس از فروش به مشتریان است، با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند راه آن، غیر فعال کردن متفرقه ها نیست.

در حال حاضر بیشترین سهم از بازار خودروهای خارجی کشور را همین غیر رسمی ها تشکیل داده اند و این موضوع نشان می دهد بیشتر مشتریان به هر دلیلی جذب آنها شده اند. اگرچه حساسیت وزارت صنعت در مورد ارائه خدمات مناسب فروش و پس از فروش قابل درک است، اما برای ارائه خدمات مناسب، نمی توان نمایندگی های غیر رسمی را از واردات منع کرد، زیرا ضررهایش بیش از منفعت آن خواهد بود.

حذف غیر رسمی ها از بازار خودروهای خارجی کشور نه تنها سبب بروز انحصار در این بازار خواهد شد، بلکه قیمت ها را نیز بالا خواهد برد، کمااینکه طی هفته جاری نیز این اتفاق رخ داده و برخی خودروها با توجه به تصمیم جدید وزارت صنعت، با افزایش قیمت مواجه شده اند.

به نظر می رسد در این شرایط وزارت صنعت می تواند به جای ممنوع کردن واردات توسط غیر رسمی ها، یک سری الزامات را برای آنها در نظر گرفته و واردات خودرو به صورت متفرقه را مشروط کند نه ممنوع. به عنوان مثال این وزارتخانه می تواند واردات توسط متفرقه ها را منوط به ارائه خدمات مناسب در فروش و پس از فروش کرده و پس از حصول اطمینان از این موضوع، به نمایندگی های غیر رسمی (آنها که شروط موردنظر وزارت صنعت را رعایت کرده اند) نیز اجازه ثبت سفارش و واردات بدهد.

به نظر می رسد در چنین شرایطی می توان علاوه بر دور نگه داشتن بازار خودروهای خارجی از خطر انحصار، سبب رقابتی نزدیک میان نمایندگی های رسمی و غیر رسمی نیز شد.

انتهای پیام/


 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران