کد خبر : ۳۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
خودروکار گزارش می دهد؛
در شرایطی که گفته می شود سایپا نصف سایت تولیدی خود را در کاشان به سیتروئن فرانسه واگذار کرده، ممکن است ایران خودرویی ها نیز بزرگترین سایت شهرستانی خود یعنی ایران خودرو خراسان را به یک شرکت خارجی واگذار کنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سایت های شهرستانی خودروسازان داخلی هم اکنون نقش قابل توجهی در افزایش تیراژ غول های جاده مخصوص دارند، با این حال کارشناسان معتقدند با فروش آنها، ایران خودرو و سایپا می توانند درآمدزایی کرده و پول حاصل از این فروش را برای تحقیق و توسعه کنار بگذارند.

به عبارت بهتر، شرکت های خودروساز کشور می توانند با فروش سایت های کوچک خود به شرکت های داخلی، کسب نقدینگی کرده و به جای سایت داری بی مورد، خطوط تولید مرکزی شان را گسترش داده و نقدینگی لازم برای انجام امور مربوط به تحقیق و توسعه را تامین کنند.

این در شرایطی است که کارشناسان در مورد سایت های شهرستانی بزرگ نظر دیگری داشته و خیر خودروسازان را در واگذاری آنها به شرکت های خارجی می دانند. در این راستا قرار است دو سایت شهرستانی سایپا به شرکت های خارجی واگذار شود که در این بین، بن رو (سایت تولیدی واقع در ساوه) در اختیار رنو قرار خواهد گرفت و 50 درصد از سایت کاشان نیز به سیتروئن واگذار می شود.

با این حساب، رنو و سیتروئن به میل خود در سایت های موردنظر رفتار کرده و به نوعی حضوری مستقل را خودروسازی کشور تجربه خواهند کرد. این در شرایطی است که شنیده می شود ایران خودرویی ها نیز خواب هایی برای سایت مجهز و بزرگ خود در خراسان دیده اند.

آن طور که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرده، سایت خراسان در صورتی که مشتری مناسب و دست به نقدی برایش پیدا شود، فروخته خواهد شد، منتها شرکت های خارجی در اولویت هستند.

به عبارت بهتر، ایران خودرو ترجیح می دهد مجهزترین سایت شهرستانی اش را به جای آنکه به متقاضیان داخلی بفروشد، به شرکای خارجی خود واگذار کند تا بدین وسیله مقدمات انتقال تکنولوژی روز دنیای به این سایت فراهم بیاید.

در این راستا دو گزینه اصلی برای واگذاری سایت ایران خودرو خراسان وجود دارد، یکی پژو و دیگری فیات. در این بین، پژو در حال حاضر شریک اصلی ایران خودرو به شمار می رود و ازآنجاکه هنوز قرارداد و تفاهم نامه و توافقی قطعی میان آبی های جاده مخصوص و فیات حاصل نشده، شانس بیشتری برای خرید سایت خراسان دارد.

با این حال فیات نیز که مذاکره میان این شرکت و ایران خودرو به کندی در جریان است نیز گزینه ای قوی برای در دست گرفتن سکان ایران خودرو خراسان به شمار می رود و باید منتظر ماند و دید این بازی را در نهایت آنها خواهند برد یا پژویی ها.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران