کد خبر : ۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
با اعلام وزیر صنعت،معدن و تجارت، نه ایران خودرو و نه سایپا، هیچکدام قرارداد جدیدی با رنو نخواهند بست، تا این خودروساز فرانسوی فقط با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) همکاری مشترک داشته باشد. در این شرایط، به احتمال زیاد، رنو برگ برنده خود در بازار ایران را که همان محصول ارزان قیمتش به نام کوئید است، در فرصتی مناسب رو خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، این در شرایطی که پس از عقد تفاهم نامه میان ایدرو و رنو، گمان می رفت دو خودروساز بزرگ کشور نیز اقدام به امضای قراردادهای جدید با این شرکت کنند.

حالا اما با منتفی شدن مشارکت جدید غول های جاده مخصوص با رنو، این خودروساز فرانسوی می تواند با خیالی راحت، مقدمات حضور مستقل خود را در خودروسازی و بازار ایران را فراهم بیاورد.

مطابق با تفاهمنامه ای که میان ایدرو و رنو امضا و تا چندی دیگر به قرارداد تبدیل خواهد شد، طرف فرانسوی سهمی 51 درصدی و ایدرو سهی 49 درصدی خواهند داشت و این یعنی دست رنو برای پیاده کردن برنامه هایش (در ایران) باز است.

با توجه به آنکه ایران خودرو و سایپا نیز قرارداد جدیدی را با رنو امضا نخواهند کرد، این شرکت عملا به رقیب آنها تبدیل خواهد شد و این موضوع برای مشتریان ایرانی اتفاقی خوشایند به حساب می آید. البته درجه این رقابت به نوعی به رفتار سازمان گسترش نیز بستگی دارد، چه آنکه این سازمان اگر به واسطه سهامداری اش در جوئینت ونچر با رنو و در راستای حمایت از خودروسازان داخلی، مانع پیاده سازی برنامه های شریک فرانسوی اش نشود، می توان انتظار رقابتی سازنده را در بخشی از بازار خودرو کشور داشت.

این در حالی است که امکان دارد در صورت پیشروی رنو، سازمان گسترش نیز دست به کار شده و ترمز این خودروساز را در راستای حمایت از ایران خودرو و سایپا بکشد. ماجرا آنجا حساس تر می شود که رنویی ها احتمالا محصولی ارزان قیمت به نام کوئید را روانه بازار کشور خواهند کرد و این محصول می تواند به شدت عرصه را بر خودروهایی مانند پراید و تیبا تنگ کند.

به عبارت بهتر اگر کوئید در بازه قیمتی 20 تا 25 میلیون تومان عرضه شود، به رقیبی سرسخت برای دو خودرو اصلی سایپا تبدیل و بازار آنها را با چالشی سخت روبرو خواهد کرد. اینجاست که احتمال دخالت سازمان گسترش برای نجات دومین خودروساز بزرگ کشور، وجود دارد، به نحوی که امکان دارد ترمز رنو و کوئید را با هم بکشد.

انتهای پیام/
     

   
برچسب ها: کوئید ، رنو ، ایدرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران