کد خبر : ۴۰۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
شاید استخراج نفت و تولید بنزین رو به کاهش باشد اما استخراج عناصر مورد نیاز باتری ها رو به افزایش است.
به گزارش خودروکار، حالا که انقلاب خودروهای برقی در راه است، کشور شیلی برای استخراج لیتیوم به روش های «سبزتر» دست و پا می زند. نیمی از لیتیوم دنیا در شیلی در مکانی به نام اتاکاما سالت فلتس Atacama Salt Flats قرار دارد اما استخراج آن هزینه بسیار گزافی از لحاظ محیط زیست روی این منطقه بر جای می گذارد. حکومت شیلی هم بسیار مبهم خود را ملزم به در نظر گرفتن الزامات و آثار و پیامدهای محیط زیستی آن کرده است بدون آن که از لحاظ اقتصادی باری به حساب آید و در این بین یکی از شرکت های بزرگ استخراج، اقدامات مؤثری را در این زمینه به شکل فوری به اجرا گذاشته است.

لیتیوم یکی از عناصر اصلی تأمین باتری ها در جهان است و به همین دلیل بخش مهمی در انقلاب خودروهای برقی است.

همان طور که بلومبرگ هفته گذشته گزارش داده است.  آژانس فدرال محیط زیست شیلی Superintendencia Del Medio Ambiente (SMA) تلاش زیادی به خرج داده است به دنیا این اطمینان را بدهد که استخراج به روش توسعه پایدار موجب کاهش سرعت تولید نخواهد شد. کرستوبل دو لا مازا رئیس این آژانس هم گفته است که در حال کار هستند تا آثار محیط زیستی آن را بدون تأثیر روی اقتصاد کاهش دهند. که یک بلندپروازی ابهام آمیز در این شرایط بحرانی به نظر می رسد. «دو لا مازا» گفته است: «فکر نمی کنیم که مانعی برای منافع اقتصادی باشد هر چند که نقش ما به وضوح محیط زیستی است. در مسائل محیط زیست آن چه 30 سال پیش معتبر بود اکنون غیرقابل قبول است.»

اما چطور ممکن است صدمه های محیط زیست را بدون هزینه به حداقل رساند.

تأمین لیتیوم [برای تولید باتری] مسئله ای بسیار بزرگ و مهم است. در حال حاضر برای لیتیوم-آیون به ویژه از لحاظ چگالی، دوام‌ و ثبات باتری های خودروهای برقی هیچ جایگزینی وجود ندارد و بازیافت این باتری ها هنوز در مراحل جنینی است.

حالا همه کمپانی های خودروسازی و سازندگان تلفن های همراه و ابزارهای نیازمند به باتری به شیلی هجوم آورده اند اما زیان های محیط زیستی ناشی از فرآیندهای استخراج آب سنگین به مسئله ای جدی تبدیل شده است.

شاید استخراج از «سالت فلت» تخریب کننده محیط زیست به نظر نیاید اما نیازمند مقادیر معتنابهی آب است که باید از مکان دیگری به این مکان انتقال یابد یا از آب های زیرزمینی استخراج شود در آن صورت این مقادیر آب به شکل بخار از این اکوسیستم خارج می شوند و دیگر باز نمی گردند.

استخراج لیتیوم باعث شده است که شهرهایی مثل سان پدرو دو آتاکاما با خشکسالی مواجه شوند. این موضوع به تدریج فاجعه های محیط زیستی برای شیلی به بار خواهد آورد.

به بیان دیگر خودروهای برقی شاید دنیا را از استخراج نفت و تولید بنزین بی نیاز کند اما به خاطر تولید باتری، زیان های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد خواهد آورد. بنابراین استخراج لیتیوم باید مسئولانه و با روش های توسعه پایدار صورت بپذیرد والا در آینده نزدیک معضل آلاینده های کربنی جای خود را به معضلات محیط زیستی دیگر خواهد داد.

بزرگترین سازمان استخراج لیتیوم در شیلی به نام SQM می گوید یک برنامه توسعه پایدار طراحی کرده و تا سال 2030 استخراجی ممکن می شود که از لحاظ کربنی خنثی خواهد بود. شاید این وعده بسیار دور باشد اما از سال 2019 بر اساس همین برنامه میزان مصرف آب 30 درصد کاهش یافته است. اما همین برنامه 105 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داشته است.

آیا شما باور می کنید که استخراج فلزی که قیمت آن در 6 سال گذشته دو برابر شده به خاطر مسائل محیط زیست کند یا متوقف شود؟ به احتمال زیاد شما هم باور نمی کنید. اما برای تولید باتری به روش توسعه پایدار واقعی نیاز به رصد و طراحی شیوه های بازیافت است.



منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران