کد خبر : ۴۱۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات خودرو نیاز به چند مولفه دارد که کارهای کارشناسی آن در حال انجام است.
به گزارش خودروکار، علیرضا رزم حسینی در خاتمه آیین رونمایی از صدور گواهی الکترونیکی سلامت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در موضوع خودرو به دنبال شکستن انحصار هستیم، خاطرنشان‌کرد: تقویت شرکت‌های خصوصی داخلی برای ایجاد رقابت سالم در دستور کار قرار دارد تا موجب بالا رفتن کیفیت و کاهش قیمت خودروها شود.

وی با اشاره به افزایش تولید خودرو در کشور، بیان‌داشت: تا پایان امسال رشد ۵۰ درصدی در تولید خودرو خواهیم داشت و تعهدات پیشین نیز به سرانجام خواهد رسید.

رزم‌حسینی افزود: افزایش تولید خودرو، اشتغال و فعالیت بیشتر قطعه‌سازان را به همراه دارد که البته عده‌ای سعی در ایجاد مانع در این روند دارند، اما ما به کار خود را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: مجموع برنامه‌ها در حوزه خودرو به نحوی است تا خلایی که وجود دارد با افزایش تولید از میان برداشته شود.

به گزارش ایرنا، تعیین اعداد و ارقامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای حقوق ورودی خودروی صفر کیلومتر، اخذ عوارض شماره‌گذاری و درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری روی کشتی، از نظر کارشناسان به معنای چراغ سبزی برای آزادسازی واردات خودرو از سوی کارشناسان و فعالان بازار تعبیر می‌شود.

یکی از نکات جالب توجه در جداول آماری لایحه بودجه در مقایسه با بودجه سال ۹۹، تعیین ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال (دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان) به عنوان مالیات بر واردات در بخش حقوق ورودی خودرو صفر کیلومتر بود، درحالی‌که در چند سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، این رقم صفر بود.

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد موضوع اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودروهای وارداتی که نخستین بار شماره‌گذاری می‌شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها یک‌هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

برپایه جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان نیز به عنوان درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج درصد قیمت روی کشتی لحاظ شده است.

همه این موارد به راضی شدن دولت به واردات خودروهای خارجی با گذشت حدود سه سال تعبیر می‌شود و زمزمه‌های این موضوع که از حدود ۲۰ روز پیش در بازار شنیده می‌شد، به افت شدید و میلیاردی قیمت خودروهای خارجی در بازار و فضای مجازی انجامید.

پیشتر معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰ آزادسازی واردات خودرو در سال آینده را منوط به یک شرط دانست.

«حمید پورمحمدی» در خصوص احتمال آزاد سازی واردات خودرو گفت: اگر کشور به روال عادی برگردد و فشار به کانال‌های ارزی وارد نشود، واردات از جمله واردات خودرو به روال عادی برخواهد گشت. در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه خواهد یافت.


منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران