کد خبر : ۴۵۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو می تواند ارتباط این صنعت با برندهای معتبر جهان را افزایش دهد، اما لازمه تحقق این موضوع حمایت حداکثری دولت از بخش خصوصی است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، حضور بخش خصوصی در هر حوزه ای از اقتصاد می تواند به رشد و بالندگی هر چه بیشتر کمک کند. درواقع بخش خصوصی معتقد است فعالیت ها باید در راستای سوددهی و رشد درآمد انجام شود، به همین دلیل تمامی تصمیمات با نگاه کارشناسی اتخاذ می شود.

در این میان صنعت خودروی کشور نیز می تواند با حضور بخش خصوصی رونق گرفته و محصولاتی با کیفیت بیشتر به بازار عرضه کند.

در این باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است، بازار خودرو باید از انحصار خودروسازان خارج شود و تحقق این مهم در گروی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

الهویردی دهقانی با بیان اینکه بازار باید از انحصار خودروسازان خارج شود و تحقق این مهم در گروی استفاده از بخش خصوصی است، تصریح کرد: با این روش از یک سو از قیمت گذاری دستوری جلوگیری می‌شود و از سوی دیگر خودروسازان خودروها را با قیمت‌ها و کیفیت‌های سلیقه‌ای به مردم تحویل نمی‌دهند.اما نکته مهم آن است که آیا امروز بسترهای لازم برای حضور پررنگ بخش خصوصی در صنعت خودرو وجود دارد یا خیر.

در این باره علی شکوهی کارشناس بازار خودرو به «خودروکار» گفت: بدون شک نظر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بسیار معقول و درست است اما در صورتی که این نظر در تمام جنبه ها رعایت شود.

وی اظهار کرد: درواقع باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، قوه قضاییه و سازمان های مرتبط این نظر را تکلیفی بر خود بدانند و از خودروساز بخش خصوصی حمایت کنند. اما این موارد تنها در حد یک شعار مطرح می شود و طرح و برنامه ای برای آن نیست.

به گفته شکوهی، خودروساز خصوصی تنها برخی فعالیت ها را اجرایی می کند و در نهایت با مشکلاتی مواجه می شود که هیچ حمایتی از سوی  دولت دیده نمی شود.

این کارشناس بازار خودرو افزود: در تمام دنیا بخش خصوصی است که بازار را هدایت می کند، اما در ایران به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو، این صنعت در اختیار خصوصی ها قرار نگرفته یا در صورت حضور مشکلات و موانع به اندازه ای است که  بخش خصوصی عطای کار را به لقایش می بخشد.

شکوهی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر شرکت های خصوصی صنعت خودرو در این بازار گرفتار شده اند.

اما در این میان رفع تحریم ها می تواند جانی دوباره به فعالیت بخش خصوصی در صنعت خودرو ببخشد، شکوهی در این باره تصریح کرد: بدون شک رفع تحریم ها تاثیر مستقیم بر فعالیت شرکت های خصوصی صنعت خودرو دارد زیرا بسیاری از برندهای معتبر دنیا که در گذشته ارتباط خوبی با شرکت های خصوصی ایران داشتند، در حال حاضر نیز این آمادگی را دارند که با رفع تحریم ها همکاری خود چه در بخش تولید و چه واردات را با بخش خصوصی از سر گیرند. در نتیجه این فضا مهیا است، زیرا ترجیح بسیاری از برندهای دنیا آن است که با شرکت های غیردولتی وارد همکاری شوند.

به گزارش خودروکار، حمایت دولت از شرکت های بخش خصوصی فعال در صنعت خودرو می تواند ارتباط با برندهای جهانی را در صورت رفع تحریم سرعت بخشد. امروز صنعت خودروی کشور نیازمند خروج دولت از تصمیم گیری ها است. فعالان صنعت خودرو به دلیل اعمال تصمیمات سیاسی و قیمت گذاری های دستوری گرفتار مشکلاتی شده اند که خروج دولت از این صنعت و توسعه فعالیت های بخش خصوصی می تواند در حل این مشکلات موثر باشد.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران