کد خبر : ۴۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در سال جدید، با واکنش مجلس مواجه شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شورای رقابت در مصوبه اخیر خود از افزایش 10 درصدی قیمت خبر داد. موضوعی که با ورود نمایندگان مجلس خبرساز شد. مجلس مخالف چنین تصمیمی بوده و بیان می کند، این میزان افزایش قیمت در سال جاری به ضرر مردم است.

افزایش قیمت در حالی به تصویب شورای رقابت رسیده که بازار خودرو در ماه های اخیر گرفتار رکود بوده و چشم به نتیجه مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری دوخته است.

در همین راستا، روز گذشته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: درهفته آینده دولت و خودروسازان آنالیز قیمت تمام شده خودروها را ارائه و تیمی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس این موضوع را بررسی کند تا در جلسه هفته آینده موضوع قیمت گذاری خودرو پیگیری شود.

حجت اله فیروزی در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قیمت‌گذاری خودرو، گفت: از آنجا که مردم از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو در کارخانه گلایه‌مند بودند، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جایگاه نظارتی این موضوع را با حضور رئیس شورای رقابت، مدیرعامل ایدرو، مدیرعامل ایران خودرو، قائم مقام سایپا و نمایندگان انجمن قطعه سازان بررسی و دلایل افزایش قیمت را از آنها جویا شد.

اما آیا در شرایط فعلی اقتصاد و با وجود افزایش دستمزد کارگران و تورم، عقب نشینی شورای رقابت از افزایش قیمت دردی از صنعت خودرو دعوا می کند؟

در این باره فرهاد احتشام زاد کارشناس خودرو به «خودروکار» گفت: افزایش قیمت یک معلول است و نباید آن را علتی برای وضعیت فعلی بازار خودرو دانست. علت های اصلی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس که سال ها قبل انجام شد، مشخص شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچکدام از مشکلات برطرف نشده است. نیروهای مازاد، افراد ناکارآمد، سیاست ها و توسعه های اشتباه و... افزایش هزینه برای صنعت خودرو به همراه داشت. البته علاوه بر موارد یاد شده صنعت خودرو با مشکلات ناشی از تحریم نیز مواجه است. 

این کارشناس خودرو بیان کرد: تمامی موارد یاد شده دست به دست هم داده و امروز بدهی های ایران خودرو و سایپا را به 50هزار میلیارد رسانده است. بدون شک بررسی این موضوع نتیجه ای در حل مشکلات صنعت خودرو به همراه نخواهد داشت.

احتشام زاد تصریح کرد: شاید زمانی بحث خصوصی سازی می توانست مطرح باشد اما خرید شرکت های خودروسازی با شرایط موجود جرات زیادی می خواهد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش افزایش 10 درصدی قیمت ها منطقی است، اظهار کرد: واقعیت آن است امروز در آستانه انتخابات هستیم و تمامی صحبت ها رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است.
درواقع نمی توان در 2  الی 3  ماه پیش رو حرفی را به صورت قطعی اعلام کرد. اما افزایش قیمت درست گرفته اجتناب ناپذیر است. یک مسیر اشتباه از سال های قبل آغاز شده و امروز شاهد بحران در خودروسازی هستیم در نهایت راهی جز افزایش قیمت وجود نخواهد داشت.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران