کد خبر : ۴۶۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
حالا که برزیلی ها به خرید خودروهای برقی روی آورده اند، سوخت های بایوفیول [سوخت زیستی] از رونق می افتند و این کشور مجبور می شود سیلی از شکر را در بازارهای دنیا جاری کند.
به گزارش خودروکار، بایوفیول ها که ماده سوختی اصلی آن اتانُل است از نیشکر به دست می آید و از سال 2030 که اکثر خودروسازان بزرگ دنیا به خاطر رعایت استانداردها و به صفر رساندن آلاینده های کربنی، فقط خودروهای برقی تولید خواهند کرد، به تدریج تقاضا برای بیوفیول ها و اتانُل کاهش می یابد و برزیل باید فکری به حال این کاهش تقاضا برای تولید نیشکر کند.

سورن جنسن Soren Jensen مدیر ارشد سابق عملیات در آلویان Alvean‌ که پژوهش در مورد کاهش تقاضا برای نیشکر در اثر گذار به خودروهای برقی را هدایت کرده می گوید با این تغییر بزرگ راهی برای برزیل باقی نمی ماند جز آن که به جای تولید اتانُل برای سوخت، شکر و شیرین کننده به بازار جهانی عرضه کند.

این دوره گذار، ضربه سنگینی به بازار شکر در دنیا وارد خواهد آورد. کشورهایی که بیشترین ضربه را به خاطر تولید مازاد و کاهش قیمت شکر متحمل می شوند تایلند و هندوستان خواهند بود. این دوره گذار برای کمپانی های دیگری مثل Raizen Energia SA و  BP Plc که در سال های اخیر ظرفیت تولید اتانُل خود را افزایش داده بودند،‌ زیان سنگین به بار خواهد آورد.

جنسن که کارراهه زندگی او در سه دهه گذشته کسب و کار کشاورزی بوده [agribusiness] در این زمینه می گوید: «کاملاً واضح است که اتخاذ و به کارگیری فناوری های جدید تهدید بزرگی برای بخش صنعت شکر در برزیل خواهد بود. بازیگران این صنعت باید از حالا در مورد نحوه سرمایه گذاری های خود تجدید نظر کنند.»

بر اساس بدترین سناریوی پیش رو در این پژوهش، تقاضا برای اتانُل که برای تولید آن 50 درصد از تولید نیشکر اختصاص پیدا کرده، تا سال 2025 روند کاهشی خواهد داشت و تا سال 2035 حداقل 40 درصد از وضعیت کنونی از دست خواهد رفت. بین سال های 2035 تا 2040 هم 20 درصد دیگر از آن از دست می رود و به 40 درصد وضعیت کنونی خواهد رسید.

برزیلی ها از دهه 1970 استفاده از اتانُل به عنوان سوخت خودرو را شروع کردند. در دهه 2000 هم استفاده از اتانُل به عنوان سوخت به اوج خود رسید مخصوصاً که صنعت خودرو موفق به تولید موتورهایی شد که امکان استفاده از سوخت های منعطف flex-fuel را داشت. یعنی برای این خودروها فرق نمی کرد که بنزین، اتانُل یا مخلوطی از آنها را مصرف کند. برزیلی ها هم بسته به قیمت خودشان را وفق داده بودند.

کارخانه های برزیل به سادگی می توانند تغییر کاربری داده و تولید شکر را به تولید اتانُل تبدیل کنند و به راحتی با تقاضای بازار شکر در دنیا خود را وفق می دهند. در زمانی که شکر در بازار دنیا مازاد است، در این کارخانه ها اتانُل بیشتری تولید می شود. با گسترش خودروهای برقی، بالانس و توازن بازار شکر و اتانُل هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و سایر کشورهای تولید کننده شکر هم بی نصیب نخواهند ماند. نکته قابل توجه دیگر هم این است که در سرتاسر دنیا هم موضوع شیرین کننده ها و سلامت به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده و خیلی از مردم دنیا از خوردن شیرین کننده ها و شکر پرهیز می کنند.

جنسن می گوید در 15 سال اخیر امکان برقرار تعادل بین تولید شکر و اتانُل در بازار تعادل به وجود آورده بود و حکم جاذب ضربه را بازی می کرد. حالا که قرار است این تعادل به هم بریزد، به احتمال زیاد قیمت ها هم دچار نوسان خواهند شد.

تأثیر گذار به خودروهای برقی روی تولید شکر و اتانُل بستگی زیادی به سرعت و شدت تغییر و گسترش خودروهای برقی دارد. در بدترین حالت با گسترش اپلیکیشن های اشتراک سواری استفاده از خودروهای هیبریدی قابل شارژ با پریز برق افزایش شدیدی پیدا می کند.

بر اساس یافته های این پژوهش: «چون خودروهای بنزین سوز تقریباً 6 برابر مصرف بیشتری دارند، گرایش به خودروهای هیبریدی و برقی انگیزه اقتصادی زیادی بین مردم ایجاد می کند. علاوه بر این، اپلیکیشن های موبایلی اشتراک سواری و تاکسی های اینترنتی استقبال از فناوری های پاک را افزایش می دهد.»

برخی از خودروسازان برزیلی هنوز به امکان استفاده از اتانُل فکر می کنند. نیسان ژاپن با همراهی مؤسسه پژوهشی هسته ای و انرژی سائوپائولو Sao Paulo’s Energy and Nuclear Research Institute در حال تحقیق برای توسعه فناوری جدیدی هستند که با استفاده از بایوفیول [سوخت زیستی] هیدروژن تولید کنند تا به عنوان سوخت برای خودروهای برقی یا خودروها هیدروژنی به کار رود. همچنین فولکس واگن به همراه غول قطعه سازی رابرت بوش در حال تحقیق و بررسی سناریوهای جدید از جمله استفادده از اتانُل برای پیل سوختی هستند.

به گفته ی انتونیو فیلوسا Antonio Filosa  مدیر ارشد عملیات در استلانتیس [برند حاصل از ادغام فیات کرایسلر با پژو-سیتروئن] در آمریکای جنوبی: شاید برقی سازی خودروها در کشورهایی مثل برزیل به فاصله 5 سال از کشورهای پیشرفته ساری و جاری شود. همین تأثیر می تواند فرصتی به خودروسازان برزیلی بدهد که پژوهش ها و آزمایش های خود را انجام دهند مخصوصاً برای کسانی که هنوز هم فکر می کنند برای اتانُل به عنوان ساخت در آینده جایگاهی باقی خواهد ماند.


منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران