کد خبر : ۴۶۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
خودروساز فرانسوی بوگاتی که دو جنگ جهانی را دوام آورده، آیا می تواند از دوره گذار به خودروهای برقی هم جان سالم به در ببرد؟
به گزارش خودروکار، روندهای صنعت خودرو و سیاست گذاری های دولت ها به سمت گذار از خودروهای بنزینی به برقی است، یعنی قرار است دیگر موتور درون سوز، توربوشارژر و به طور کلی قوای محرکه فسیلی کنار گذاشته شود و غرش و زوزه و سر و صدای موتورهای درون سوز به خاطره بپیوندد!؟

قطعاً به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

شرکت خودروسازی فرانسوی بوگاتی که اکنون در سبد برندهای گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن به حساب می آید، از سال 1909 تا به حال به این شهرت دارد که خودروهای قدرتمند،‌ پرشتاب و پرسرعت می سازد. قرار نیست که جای موتور 12 سیلندر مجهز به چهار توربوشارژر شبیه به راکت را موتورهای برقی بگیرد.

درست است که گروه خودروسازی فولکس واگن در سیاست کلی خود در حال افزایش محصولات برقی است و شاید هم در آینده تصمیم داشته باشد که برند بوگاتی را در معرض فروش بگذارد. اما آیا موتور 8 لیتری تشنه ی بنزین بوگاتی در استراتژی های گذار به خودروهای برقی جایگاهی دارد؟

سدریک دیوی Cedric Davy‌ مدیر ارشد عملیاتی بوگاتی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ای بی سی گفته است: «مشتریان بوگاتی اصلاً دنبال خودروی برقی نیستند. ما با موتور 16 سیلندر نفس می کشیم و زندگی می کنیم. خیلی از مشتریان ما می گویند این آخرین فرصتی است که یک خودروی W16 داشته باشم و اصلاً معلوم نیست که بعد چه اتفاقی می افتد.»

در ماه ژوئن همین امسال [خرداد] بوگاتی شیرون سوپراسپورت 3.9 میلیون دلاری خود را به رخ کشید که آخرین مدل از خانواده شیرون است که در سال 2016 رونمایی شده بود و جایگزین ویرون شده بود. شیرون اسپورت با موتور 12 سیلندر با گنجایش موتور 8 لیتری میتواند توان 1,577 اسب بخار و گشتاور 1,180 پوند-فوت ایجاد کند و به سرعت حداکثر 273 مایل در ساعت [436 کیلومتر در ساعت] برسد. دور موتور آن از 7100 به بعد رنگ قرمز را نشان می دهد.

سال گذشته بوگاتی از شیرون پُر اسپورت Chiron Pur Sport رونمایی کرده بود که 4 میلیون دلار قیمت داشت و توان آن 1,479 اسب بخار بود. هیولایی که نسبت دنده های آن به هم کوتاهتر در نظر گرفته شده بود تا به شتاب بهتری برسد. بوگاتی فقط 30 عدد سوپراسپورت Super Sports و 60 عدد پُر اسپورت Pur Sport تولید کرد.

بوچ لایتزنگر Butch Leitzinger از کهنه کاران تست خودرو در مصاحبه با ای بی سی نیوز می گوید: «پُر اسپورت راکت روی چهار چرخ نیست. قرار است که به خیابان ها بیاید و کار واقعی انجام دهد. من آنقدر می توانم از خوبی های آن صحبت کنم که کبود شوم و این که رانندگی با آن چه قدر آسان است ولی کسی باور نمی کند،‌ نباید هم باور کند.»

اولین خودرویی که به سرعت 300 مایل در ساعت [480 کیلومتر در ساعت] رسید و از آن گذشت شیرون سوپراسپورت بود که در سال 2019 راننده ای به نام اندی والاس Andy Wallace در مسابقات لومان به این رکورد رسید.  به بیان دقیق تر به رکورد سرعت 304.773 مایل در ساعت رسید.

با این که دنیا به شیوع جهانی کرونا رو به رو شد و با توجه به این که قیمت خودروهای بوگاتی بالاتر از 3 میلیون دلار است، این خودروساز فرانسوی در اولین فصل سال 2021 بالاترین رکورد فروش خود را به جا گذاشت و مدل Pur Sport‌ بیشترین نقش را در این رونق داشت.

یکی از مشتریان Pur Sport در فرانسوی به محض تحویل گرفتن این خودرو تا 2000 مایل روی کیلومترشمار آن را به ثبت رساند تا نشان دهد این خودرو پرقدرت و پرسرعت را در زندگی روزمره اش به کار گرفته [و فقط جنبه فخرفروشی ندارد.]

جیسن کامیسا Jason Cammisa از خودرونویسان معرف می نویسد: شیرون اگر به موتور الکتریکی و قوای محرکه هیبریدی مجهز شود از این که هست پرهیبت تر و باشکوه تر می شود. او می گوید: «شیرون فرصت هایی را هم از دست داده است. اگر بوگاتی کمی به جلوتر نگاه می کرد، برقی سازی خودرو گاهی به معنی بیشتر شدن شتاب خودرو هم هست. به دلیل قانون گذاری ها و سیاست گذاری ها، موتورهای بنزینی رو انقراض هستند و به نفع بوگاتی است که برقی شود.»

مامیسا می گوید تسلای مدل اس پلاید Tesla Model S Plaid‌ با قیمت 130 هزار دلار به شتاب صفر تا 100 کمتر از دو ثانیه [به بیان دقیق تر 1.99‌ ثانیه] رسیده است، و این نشان می دهد که بوگاتی باید به مسیر بازگردد و این که می توان روی شتاب و قدرت و سرعت تأکید داشت بدون آن که روی بنزینی ماندن قوای محرکه پافشاری کرد.

ارین میناف Erin Minoff متخصص قوای محرکه در بونهمامس Bonhams در نیویورک می گوید هر صنعتی «لحظه ی وحشت» دارد، خودروسازی مثل بوگاتی اصلاً قرار نیست به مردم با ثروت عادی خودرو بفروشد و حتی قرار نیست تعداد زیادی خودرو بفروشد. میناف می گوید: «انگیزه های بوگاتی با فورد فرق دارد، حتی با مرسدس بنز و رولز رویس هم متفاوت است. هیچکس بوگاتی را به خاطر مقرون به صرفه بودن و پایین بودن مصرف سوخت نمی خرد. اصلاً به بوگاتی به عنوان وسیله نقلیه نگاه نمی شود. بی تردید هواداران محیط زیست مشتری بوگاتی نیستند.»

روی کارول Roy Carroll سردبیر جالوپنیک می گوید شک دارد که بوگاتی خود را با سیاست های دولت ها وفق دهد. فولکس واگن هم وقتی در ماه مه 1998 بوگاتی را خرید،‌ این برند با ورشکستگی دست و پنجه نرم می کرد. کارول می گوید: «بوگاتی در عمل یک برند مرده بود که فولکس واگن آن را خرید. فولکس می خواست با آن رکورد سرعت را بشکند و این کار را به راحتی انجام داد. بوگاتی هم قدرت فنی برای فولکس واگن به نمایش گذاشت و هم استعدادهای زیادی را به سمت گروه خودروسازی خود جذب کرد.»

بوگاتی دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشته و مرگ اتوار بوگاتی Ettore Bugatti بنیانگذار این شرکت و فرزند ذکورش ژان بوگاتی Jean Bugatti هم نتوانست به این برند خوشنام پایان دهد اما گذار به خودروهای برقی تهدید مهمی برای آن به حساب می آید. برقی شدن بوگاتی با ذات و مفهوم آن متنافر و متناقض است و تعجبی هم ندارد که تا به حال نه حرفش را زده و نه اقدامی برای آن انجام داده است. خودروهای برقی بیشتر به اپلیکیشن های موبایلی شباهت دارند و دوستداران بوگاتی به دلایل خاصی به آن علاقه پیدا کرده اند.



منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران