کد خبر : ۴۷۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
آزاد شدن واردات خودروهای خارجی می تواند بخشی از نیاز بازار که طرفدار خودروهای خارجی هستند را تامین کند اما همچنان با توجه به وضعیت نرخ ارز، بخش عمده ای از مردم به دنبال خرید خودروی داخلی بوده قدرت خرید برای خودروهای خارجی محدود است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مجلس شورای اسلامی در تلاش است با تصویب طرحی، واردات خودرو را با شروط تعیین شده آزاد کند.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر این باورند که در این طرح واردات به صورتی خواهد بود که صنعت خودروسازی داخل با آسیب همراه نمی شود. البته این پیش بینی نیز وجود دارد که در صورت تقویت قدرت خرید مصرف کننده، استقبال مردم از خودروهای خارجی بیش از داخلی باشد.

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر واردات بر بازار به «خودروکار» گفت: ما حدود 1  میلیون و 500 هزار دستگاه تقاضای داخلی برای  خودرو داریم که البته می توان بازارهای منطقه ای را هم به عنوان بازار خودروسازی محاسبه کنیم.

وی با اشاره به سهم واردات نیز افزود: آن چیزی که به عنوان سهم واردات در این سال ها محاسبه می شود و بیشترین میزانی که به ثبت رسیده حدود 100 هزار دستگاه بوده است. بعید است با آزاد سازی واردات از این رقم بالاتر برویم ضمن آنکه ما باید بتوانیم خودروسازی خود را به سطح خودروسازی جهانی برسانیم.

خلخالی بیان کرد: در واقع انحصار به همان اندازه که می تواند به تولید کننده کمک کند به همان میزان می تواند منجر به عقب ماندگی شود. در تمام دنیا هم این انحصار برنامه ریزی شده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، امروز در شرایطی هستیم که بتوانیم واردات حساب شده داشته باشیم. اگر بخش عمده ای از  نیاز بازار را با واردات تامین کنیم تصمیم درستی نخواهد بود. از سویی دیگر قدرت خرید مردم هم به گونه ای است که اقبال عمومی بیشتر به سوی تولید داخلی خواهد بود.

خلخالی تصریح کرد: با توجه به موارد یاد شده می توان واردات 100 تا 150 هزار دستگاه خودرو را منطقی دانست تا در کنار آن شاهد تقویت تولید داخلی نیز باشیم.

به گزارش خودروکار، با توجه به بالا بودن نرخ ارز و توان خرید مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، حتی اگر واردات خودرو آزاد شود، همچنان بخش زیادی از تقاضای جامعه برای خرید خودروهای داخلی خواهد بود. با وجود چنین تقاضایی ارتقای کیفیت خودروسازی و در کنار آن ساز و کار بهتر برای قیمت گذاری می تواند رونق را به بازار خودرو برگرداند. متاسفانه در حال حاضر سلطه دلالان بر بازار خودرو قدرت خرید از سوی مصرف کننده نهایی را کاهش داده است.

اگر واردات خودروی خارجی نیز بدون نظارت و تنها در انحصار برخی افراد باشد،  نبود قیمت مشخص به بی رونقی بازار اضافه خواهد کرد.  آزادسازی واردات می تواند همچون مسکن به صورت موقت بازار خودرو را با تحرک همراه کند، اما حاکم شدن نگاه کارشناسی و خروجی دولت از بازار خودرو و قیمت گذاری های دستوری می تواند بیش از هر تصمیم موقتی شرایط بازار را بهبود بخشد.



کتایون ملکی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران