کد خبر : ۴۸۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
جایگزینی روشی به جای قرعه کشی برای فروش خودرو می تواند ادامه روند قیمت گذاری دستوری باشد. در حالی که قیمت شناور علاوه بر حذف رانت، به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی خودرو، گفت: هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تیراژ تولید و بهبود کیفیت خودروهای داخلی برنامه‌ریزی کرده است اما علاوه بر این دو موضوع، باید به رضایت مشتریان از خودروهای تولیدی و سهل الوصول بودن خرید خودرو نیز به عنوان مولفه‌های مهم صنعت خودروسازی توجه شود زیرا در سایر کشورها، خودرو کالایی مصرفی بوده و مردم می‌توانند به صورت اقساط یا با تسهیلات مناسب خودروی مورد نظر خود را به راحتی خریداری کنند بنابراین افزایش تیراژ تولید و ارتقا کیفیت بدون توجه به قیمت، قابل قبول نیست.

اما جایگزین شدن روشی دیگر می تواند به ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری تاکید داشته باشد در حالی که حذف قیمت گذاری دستوری می تواند اصلی ترین راهکار برای نجات خودروسازان از زیانی باشد که سال به سال رو به افزایش است.

در این باره فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت و گو با «خودروکار» با اشاره به صحبت های عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: این پیش فرض از سوی برخی مسئولان که باید قیمت دستوری باشد، اشتباه است. سوال مطرحی آن است که آیا مصرف کنندگانی که امروز خودرو را با قیمت پایین خریداری کرده اند، دو سال دیگر زمانی که می خواهند خودروی خود را بفروشند، این رانت را به نفر بعدی منتقل می کنند؟ چرا باید عده ای از این رانت استفاده کرده و عده ای دیگر مجبور به خرید خودرو با نرخ بالا باشند.

وی ادامه داد: بدون شک نمی توان فراتر از قانون اساسی کشور قانونی وضع کرد، درنتیجه این پیش فرض اشتباه است. اگر قیمت شناور و به روز باشد این رانت از بین رفته و می تواند شرایط بازار را بهبود بخشد.

به گفته زاوه، بارها مشاهده کردیم هر کالایی که از شمول قیمت گذاری خارج شده، قیمت آن در بازار به شدت تعدیل شده است. درواقع رانت حاصل از قیمت گذاری بیشتر باعث گرانی و تورم می شود.

این کارشناس خودرو اضافه کرد:  قیمت گذاری شناور بازار را با تعدیل همراه می کند و ضروری است در این مسیر حرکت کنیم.

به گزارش خودروکار، بازار خودرو همچنان در انتظار تصمیمات وزارت صمت برای این صنعت است. اما نکته ای که بیشتر فعالان این بخش به آن اشاره دارند حذف قیمت گذاری دستوری است تا محصول با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد و در این میان خودروسازان نیز با ضرر تحمیلی مواجه نباشند.



کتایون ملکی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران