کد خبر : ۴۹۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
در حالی که صنعت خودرو بیشتر از هر زمان دیگری با چالش کیفیت دست و پنجه نرم می کند و نارضایتی ها از این صنعت بالا گرفته، فعالان صنعت خودرو مدیریت دولتی و حضور کمرنگ بخش خصوصی در این صنعت را دلیل اصلی وضعیت فعلی عنوان کرده و معتقدند مدیر دولتی که از دوام خود در بنگاه اقتصادی آگاه نیست، انگیزه ای برای پیشرفت ندارد بنابراین لازم است هرچه سریع تر پرونده خصوصی سازی در این صنعت وارد فاز اجرایی شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، داد بی کیفیتی در صنعت خودرو تا جایی بالا رفته که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بر این موضوع تاکید داشته و گفته اند که « این همه حمایت در طول این سال ها از صنعت خودرو در کشور شده اما کیفیت صنعت خودرو خوب نیست ، مردم ناراضی اند و درست هم می گویند ، حق با مردم است ، یعنی اعتراض مردم به جا است ، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

این تاکیدات در حالیست که پیش از این نیز عدم رقابت و تولید محصولات جدید و به روز به دلیل دولتی بودن این صنعت از دلایل اصلی این امر عنوان و بر خصوصی سازی هرچه سریع تر این صنعت تاکید شده بود.

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در تشریح وضعیت کیفیت در صنعت خودرو و به وِیژه صنعت قطعه می گوید: در حال حاضر تمام شرکت هایی که با خودروسازان اصلی همکاری دارند ناگزیر به رعایت حداقل کیفیت هستند زیرا در غیر این صورت خودروساز اجازه همکاری را صادر نخواهد کرد.

وی می افزاید: در حالت عادی قطعه ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود بنابراین تا به امروز هر آن چه قطعه ساز انجام داده و به تولید رسانده مواردی بوده که از سوی خودروساز از او خواسته شده و اگر خودروساز خواستار افزایش کیفیت است، باید واحدهای تولیدی را حمایت کرده و نسبت به بروزرسانی تجهیزات اقدام کند.

نجفی منش یکی از راه های کمک به قطعه سازان را احیای برجام و ورود خودروسازان خارجی عنوان و تصریح می کند: همانطور که  ورود پژو باعث رشد شد و رنو این رشد را تکمیل کرد؛ با ورود سایر خودروسازان نیز خواسته بین المللی از صنعت قطعه افزایش می یابد.

رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی چالش فعلی صنعت خودرو را دولتی بودن آن می داند و اظهار می کند: مدیریت خودروسازی دولتی است و مدیر دولتی از دوام خود در سیستم اطلاعی ندارد و با حضور کوتاه مدت مدیران بر مسند مدیریت، همه اقدامات و امور نیمه کاره باقی می ماند.

او ادامه می دهد: دولت دخالت وسیعی در صنعت خودرو می کند بنابراین هر زمان که انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود کارها به فراموشی سپرده شده و همه در انتظار نتیجه انتخابات و سپس انتخاب وزیر و معاونان باقی می مانند و از آن جا که دولت سهم زیادی در خودروسازی دارد، مدیران خودروساز چندان دلسوزی برای کار به خرج نمی دهند.

نجفی منش می افزاید: اگر خودروسازی امروز دست برادران خیامی باقی مانده بود ایران خودرو امروز از کره هم جلوتر بود چرا که خودروساز خصوصی به موضوع رقابت و ضرورت ورود محصولات و پلتفرم های جدید آگاه است.


میترا ممسنی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران