کد خبر : ۵۰۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
در آیین رونمایی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل مطرح شد:
مدیرعامل ایران خودرو دیزل از تبدیل این شرکت از ورشکسته ترین شرکت به سودده ترین شرکت خودروساز در ۱۶ ماه خبر داد و اظهار امیدواری کرد که ۲۲۰۰ میلیارد تومان از ۶ هزار میلیارد تومان زیان این شرکت در نیمه نخست سال آینده تسویه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جواد توسلی مهر، در آیین رونمایی از اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل که با حضور مدیرعامل ایران خودرو و جمعی از مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، با اشاره به نقش این شرکت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: روند فعالیت این شرکت تا دهه ۹۰ روند مثبت بود اما از سال ۹۰ به بعد میزان تولید از ۱۲ هزار دستگاه به دو هزار دستگاه کاهش یافت و زیاندهی این شرکت حتی با فروش دارایی و  سهام به نتیجه نرسید و این شرکت ورشکسته ترین شرکت خودروساز شد.

وی با بیان این که زیان این شرکت در سال ۹۹ به ۵ هزار میلیارد تومان رسید،افزود: ایران خودرو در این مدت ناگزیر به پرداخت نقدی به شرکت ایران خودرو دیزل بود که در نهایت این بدهی به ۵ هزار میلیارد تومان رسید در عین حال بدهی بانکی از قبال تسهیلات بانکی به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید که باعث شد این شرکت در سال ۹۹ با بدهی  ۶۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه شود.

توسلی مهر از زیاندهی ۱۲ برابری سرمایه اولیه این شرکت خبر داد و اظهار کرد: با این روند زیان ده ترین شرکت خودروسازی لقب گرفتیم که در نهایت تعدیل ۲۰ درصدی نیروی انسانی را به همراه داشت اما تصمیم گیری جهت تغییر وضعیت از ۱۶ ماه پیش و در آبان ماه ۹۹ گرفته شد و با بررسی های نجات این شرکت ، شاه کلید ایران خودرو دیزل در شرایط بحران و تحریم، جهش تولید شناخته شد.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به رشد تعدادی تولید از دو هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۹۸ به ۷ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در این مدت تولید همگن نیز ۵ برابر شد ضمن آن که یکی از ثمرات افزایش تولید، کاهش بدهی ها و تسویه نقدی ۱۸۰۰ میلیارد تومان با ایران خودرو بود، ضمن آن که هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی این شرکت به بانک پارسیان نیز تسویه شد.
وی ادامه داد: از سه ماه پیش مذاکرات با بانک پارسیان آغاز و از همان زمان۹ بدهی ها فریز شد و  امروز بدهی ایران خودرو دیزل در عمل صفر شده و  هرینه مالی شرکت از هزار و ۷۰ میلیارد تومان  در سال به ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی رسیده که اقساط نیز به طور مرتب در حال پرداخت است.

توسلی مهر با بیان این که در حوزه سود عملیاتی نیز در دهه گذشته با زیان مواجه شدیم اما با جهش تولید در اسفند ماه سال گذشته به سود عملیاتی رسیدیم به طوری که امروز بیش از دو هزار میلیارد تومان سود عملیاتی را شاهد هستیم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، ۷۰ درصد محصولات داخلی سازی و ۳۰ درصد سی کی دی به تولید رسید که باعث شد شرکت های زیرمجموعه از زیان خارج شوند در همین حال ۲۰۰ قطعه ساز همکار نیز ناگزیر به جذب نیرو، سرمایه گذاری جدیدی و افزایش تولید شدند.
وی افزود: با وجود افزایش ۵ برابری تولید از کیفیت غافل نشدیم به طوری که در سال ۱۴۰۰، ۷۲ درصد محصولات این شرکت ۴ ستاره هستند و از نیمه دوم سال آینده نیز تولید با استاندارد یورو ۵ خواهد بود.

وی از پیش بینی افزایش سرمایه این شرکت در بازار سرمایه خبر داد و گفت: در این مدت ارزش سهام از ۳ هزار به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته این در حالیست که توسعه ۷ محصول در یک سال و دو محصول سی کی دی با گیربکس اتومات نیز در نهایت منجر به رشد ارزش سهام این شرکت خواهد شد.

توسلی مهر از پیش بینی تولید دو هزار و ۶۰۰ دستگاهی خودروی H5 ۲۶۰۰ در سال اینده خبر داد و افزود: کشنده تاکتیکی ۶ در ۶ نیز در این شرکت تولید و تحویل سیستم های نظامی شد و ۱۱۰ درخواست جدید نیز برای آن وجود دارد. در حوزه بهداشت و سلامت نیز اتوبوس آمبولانسی در کوتاه ترین زمان رضایت را جلب کرد چرا که به دلیل داشتن پلتفرم و زنجیره تامین، طراحی تا تولید زمان کوتاهی نیاز داشت.

وی با اشاره به تولید کشنده این شرکت با اتاق فوتون و موتور بنز اظهار کرد: کامیونت این شرکت نیز در نیمه دوم سال آینده به تولید انبوه می رسد که ۸۰۰ دستگاه پیش بینی شده است در همین حال اتوبوس برقی دیگر محصول جدید این شرکت خواهد بود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در تشریح مزایای این اتوبوس ها گفت: این خودرو در بازه ۸ ساله رقمی معادل ۸۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد داشت اما نکته مهم در محصول مسافری تضمین حاکمیت و خرید از سوی دولت است
این در حالیست که با وجود آماده سازی سالن ون شهرداری هیچ قراردادی منعقد نکرده و حتی اقدام به واردات ون کرده که زنجیره ارزش خودروسازی تجاری نگران این موضوع است.

وی ادامه داو: در حال حاضر در این شرکت ۱۶۰
اتوبوس وجود دارد که شهرداری به دلیل منابع مالی توان خرید ندارد و این در حالیست که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با منابع مالی دیزل ساخته شده که لازم است وزیر نسبت به حل این معضل اقدام کند.

وی از انقاد قرارداد تفاهم نامه ساخت موتور برقی با یکی از شرکت های دانش بنیان بر داد و اظهار کرد: با وجود بالا بودن همه مشخصات قیمت این اتوبوس ۲۰ درصد نسبت به رقبا پایین تر است.

وی در‌پایان از تسویه ۲۲۰۰ میلیارد تومان از ۶ هزار میلیارد تومان زیان این شرکت در نیمه نخست سال اینده خبر داد.آیین رونمایی از اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل با حضور مدیرعامل ایران خودرو و جمعی از مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل در این مراسم با اشاره به نقش این شرکت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: روند فعالیت این شرکت تا دهه ۹۰ روند مثبت بود اما از سال ۹۰ به بعد میزان تولید از ۱۲ هزار دستگاه به دو هزار دستگاه کاهش یافت و زیاندهی این شرکت حتی با فروش دارایی و  سهام به نتیجه نرسید و این شرکت ورشکسته ترین شرکت خودروساز شد.

وی با بیان این که زیان این شرکت در سال ۹۹ به ۵ هزار میلیارد تومان رسید،افزود: ایران خودرو در این مدت ناگزیر به پرداخت نقدی به شرکت ایران خودرو دیزل بود که در نهایت این بدهی به ۵ هزار میلیارد تومان رسید در عین حال بدهی بانکی از قبال تسهیلات بانکی به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید که باعث شد این شرکت در سال ۹۹ با بدهی  ۶۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه شود.

توسلی مهر از زیاندهی ۱۲ برابری سرمایه اولیه این شرکت خبر داد و اظهار کرد: با این روند زیان ده ترین شرکت خودروسازی لقب گرفتیم که در نهایت تعدیل ۲۰ درصدی نیروی انسانی را به همراه داشت اما تصمیم گیری جهت تغییر وضعیت از ۱۶ ماه پیش و در آبان ماه ۹۹ گرفته شد و با بررسی های نجات این شرکت ، شاه کلید ایران خودرو دیزل در شرایط بحران و تحریم، جهش تولید شناخته شد.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به رشد تعدادی تولید از دو هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۹۸ به ۷ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در این مدت تولید همگن نیز ۵ برابر شد ضمن آن که یکی از ثمرات افزایش تولید، کاهش بدهی ها و تسویه نقدی ۱۸۰۰ میلیارد تومان با ایران خودرو بود، ضمن آن که هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی این شرکت به بانک پارسیان نیز تسویه شد.
وی ادامه داد: از سه ماه پیش مذاکرات با بانک پارسیان آغاز و از همان زمان۹ بدهی ها فریز شد و  امروز بدهی ایران خودرو دیزل در عمل صفر شده و  هرینه مالی شرکت از هزار و ۷۰ میلیارد تومان  در سال به ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی رسیده که اقساط نیز به طور مرتب در حال پرداخت است.

توسلی مهر با بیان این که در حوزه سود عملیاتی نیز در دهه گذشته با زیان مواجه شدیم اما با جهش تولید در اسفند ماه سال گذشته به سود عملیاتی رسیدیم به طوری که امروز بیش از دو هزار میلیارد تومان سود عملیاتی را شاهد هستیم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، ۷۰ درصد محصولات داخلی سازی و ۳۰ درصد سی کی دی به تولید رسید که باعث شد شرکت های زیرمجموعه از زیان خارج شوند در همین حال ۲۰۰ قطعه ساز همکار نیز ناگزیر به جذب نیرو، سرمایه گذاری جدیدی و افزایش تولید شدند.
وی افزود: با وجود افزایش ۵ برابری تولید از کیفیت غافل نشدیم به طوری که در سال ۱۴۰۰، ۷۲ درصد محصولات این شرکت ۴ ستاره هستند و از نیمه دوم سال آینده نیز تولید با استاندارد یورو ۵ خواهد بود.

وی از پیش بینی افزایش سرمایه این شرکت در بازار سرمایه خبر داد و گفت: در این مدت ارزش سهام از ۳ هزار به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته این در حالیست که توسعه ۷ محصول در یک سال و دو محصول سی کی دی با گیربکس اتومات نیز در نهایت منجر به رشد ارزش سهام این شرکت خواهد شد.

توسلی مهر از پیش بینی تولید دو هزار و ۶۰۰ دستگاهی خودروی H5 ۲۶۰۰ در سال اینده خبر داد و افزود: کشنده تاکتیکی ۶ در ۶ نیز در این شرکت تولید و تحویل سیستم های نظامی شد و ۱۱۰ درخواست جدید نیز برای آن وجود دارد. در حوزه بهداشت و سلامت نیز اتوبوس آمبولانسی در کوتاه ترین زمان رضایت را جلب کرد چرا که به دلیل داشتن پلتفرم و زنجیره تامین، طراحی تا تولید زمان کوتاهی نیاز داشت.

وی با اشاره به تولید کشنده این شرکت با اتاق فوتون و موتور بنز اظهار کرد: کامیونت این شرکت نیز در نیمه دوم سال آینده به تولید انبوه می رسد که ۸۰۰ دستگاه پیش بینی شده است در همین حال اتوبوس برقی دیگر محصول جدید این شرکت خواهد بود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در تشریح مزایای این اتوبوس ها گفت: این خودرو در بازه ۸ ساله رقمی معادل ۸۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد داشت اما نکته مهم در محصول مسافری تضمین حاکمیت و خرید از سوی دولت است
این در حالیست که با وجود آماده سازی سالن ون شهرداری هیچ قراردادی منعقد نکرده و حتی اقدام به واردات ون کرده که زنجیره ارزش خودروسازی تجاری نگران این موضوع است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این شرکت ۱۶۰ اتوبوس وجود دارد که شهرداری به دلیل منابع مالی توان خرید ندارد و این در حالیست که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با منابع مالی دیزل ساخته شده که لازم است وزیر نسبت به حل این معضل اقدام کند.

وی از انقاد قرارداد تفاهم نامه ساخت موتور برقی با یکی از شرکت های دانش بنیان بر داد و اظهار کرد: با وجود بالا بودن همه مشخصات قیمت این اتوبوس ۲۰ درصد نسبت به رقبا پایین تر است.





انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران