کد خبر : ۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۲
این روزها در حالی بحث بر سر میزان داخلی سازی خودروهای پسابرجامی کشور داغ است که به نظر می رسد با توجه به سیاست های شرکای خارجی و همچنین توان قطعه سازان ایرانی، نمی توان انتظار بومی سازی این خودروها را به این زودی ها داشت. از یک سو شرکت های خارجی مانند پژو و رنو و فولکس، سختگیری های خاص خود را در داخلی سازی قطعات محصولات شان در ایران دارند و از سوی دیگر، قطعه سازان ایرانی نیز چندان میلی به سرمایه گذاری های جدید از خود نشان نداده اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جدای از اینکه داخلی سازی خودروهای جدید خارجی یکی از الزامات وزارت صنعت،معدن و تجارت است و طبعا باید از سوی شرکای خارجی رعایت شود، این موضوع به دلیل اثرگذاری مستقیم بر هزینه های تولید و قیمت نهایی، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. به عبارت بهتر، ساخت داخل کردن قطعات خودروهای پسابرجامی می تواند سبب تولید آنها با قیمتی پایین تر و در نتیجه جلب رضایت مشتریان شود. 

از سوی دیگر، هرچه ساخت داخل خودروهای موردنظر افزایش یابد، از وابستگی خودروسازان داخلی به خارجی ها نیز کم خواهد شد و این موضوع می تواند تا حد قابل توجهی از تکرار اتفاقات تلخ دوران تحریم (کاهش شدید تولید و افزایش بی سابقه قیمت ها) جلوگیری کند.

این در حالی است که به نظر می رسد به این زودی ها نمی توان انتظار داخلی سازی چندان چشمگیری را برای خودروهای پسابرجامی داشت، زیرا در درجه اول، شرکای خارجی رویکردی سخگیرانه در این ماجرا اتخاذ کرده و در درجه بعدی نیز بیشتر قطعه سازان داخلی نمی خواهند یا نمی توانند برای به روزتر کردن خود، اقدام به سرمایه گذاری های جدید کنند.

در این شرایط البته نظارت سختگیرانه شرکای خارجی بر تولید محصولات شان در ایران می تواند نفع مشتریان داخلی را در حوزه کیفی به همراه داشته باشد، زیرا هرچه تولید زیر ذره بین امثال پژو و رنو و فولکس انجام شود، کیفیت محصولات نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین وجود نظارت سختگیرانه شرکت های خارجی بر روند تولید محصولات شان در ایران، حداقل در حوزه کیفی سبب خیر بوده و ایرادی به آن نیست، با این حال اگر قطعه سازان و خودروسازان داخلی خود را متناسب با این رویکرد، ارتقا ندهند، "داخلی سازی" محدود مانده و در نتیجه هزینه تولید خودروهای پسابرجامی و قیمت آنها، بالا می رود.

در این شرایط اگر هماهنگی میان شرکت های قطعه ساز و خودروساز داخلی با شرکای خارجی افزایش یافته و طرفین به خواسته های یکدیگر، بیشتر و بیشتر احترام بگذارند، نفع آن در نهایت به مشتریان ایرانی خواهد رسید.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران