کد خبر : ۵۲۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
در شرایطی که در حدود دوماه از تایید مصوبه واردات خودرو از سوی دولت می گذرد آیین نامه اجرایی این خودرو همچنان در گیر و دار تایید از سوی دولت باقی مانده و در این میان اظهارات سازمان های مرتبط همچون بانک مرکزی به این تاخیر دامن زده و کار را سخت تر کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود در خصوص ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تاکید کرده که هنوز در این باره در دولت به جمع بندی نرسیده ایم اما در صورت تحقق این امر، حتما با هماهنگی بانک مرکزی خواهد بود. این اظهارات در حالی مطرح شده که با گذشت نزدیک به ۴ ماه از سال هنوز آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران نرسیده و جزییات آن مشخص نیست.

تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو نیز از اصلی ترین چالش ها و موانعی بود که مصوبه آزادسازی واردات را به تاخیر انداخته بود و هرچند در نهایت با تصمیم و یا به عبارت بهتر فشار مجلسی ها این مصوبه به تایید رسید اما تامین ارز مورد نیاز همچنان پاشنه آشیل این مصوبه بود و به نظر می رسد اظهارنظر اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر حضور پررنگ در چگونگی تعیین ارز مورد نیاز، شرایط را دشوار خواهد کرد.

بدون شک این اظهارات و تعیین شروط برای تامین ارز روند را طولانی تر خواهد کرد و این امر در نهایت بر تنش بازار خواهد افزود. این در حالیست که گذشت ۴ ماه از سال برای اجرای یک مصوبه نیز زمان زیادی بوده و تاکنون نیز تاخیر زیادی در این باره صورت گرفته است.

سعید مدنی، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید:وقتی برنامه ای بدون بررسی کامل و اولیه مطرح می شود و سپس به بن بست میخورد شرایطی این گونه به وجود می آید و شاهد تغییر رویه ها خواهیم بود این در حالیست که در ابتدا عنوان شد امکان واردات خودرو بدون انتقال ارز وجود دارد سپس صادرات خودرو و قطعه شرط تحقق واردات خودرو اعلام شد بدون آن که میزان صادرات خودرو و قطعه پاسخگوی واردات نبوده و رقم‌ مورد نیاز واردات بسیار بالاتر خواهد بود.

 وی می افزاید: برداشتن سقف تعداد مشخصی خودرو برای واردات و رفع محدودیت و استفاده از ارزهای موجود تصمیم هایی بوده که در این مدت گرفته شده و به نظر می رسد بررسی جامع و کاملی در این باره صورت نگرفته و یا اطلاعات لازم در اختیار نیست براین اساس در این باره تردید وجود دارد.

مدنی با بیان این که میزان ارز مورد نیاز برای واردات خودرو نیز مشخص نیست، تصریح می کند: این شرایط در حالیست که در ابتدا باید همه برآوردها برای تحقق این امر انجام و سپس تصمیم گیری اولیه صورت گیرد بنابراین می توان با برگزاری دوره آزمایشی مانع از بروز اثرات منفی این اتفاق شد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وجود برخی از صادرکنندگان که نیازی به تامین ارز ندارند نیز اظهار می کند: برخی از این‌تجار در قبال صادرات می توانند نسبت به واردات اقدام کرده و یا مبادلات ریالی انجام دهند که می توان از توان آن ها استفاده کرد.

وی در ادامه می گوید: بهترین راه این بود که تعدادی خودرو بدون انتقال ارز و وارد آمدن فشاری به دولت انجام و سپس به ارزیابی شش ماهه و یا یک ساله آن اقدام تا مشخص شود این تصمیم در شرایطی که مشکل ارزی داریم می تواند تا چه اندازه تاثیرگذار باشد و در نهایت نسبت به کنترل شرایط اقدام کنند.

مدنی تاکید می کند: لازم است سیستم را آزاد گذاشته و نسبت به کنترل شرایط از راه دور اقدام کنیم تا آسیب های احتمالی آن به بازار ارز و خودرو شناسایی و کنترل شود در این میان به نظر می رسد سرگردانی تصمیم گیری ناشی از این است که نه خواستار استفاده از تجربیات گذشته هستیم و نه تجزیه و تحلیل درستی از بازار خودرو و واردات در اختیار داریم تا تصمیم جامعی در این باره گرفته شود.
مدنی ادامه می دهد: بانک مرکزی نگران اینست که با حجم زیادی از درخواست ها روبرو شود و از آن جا که هنوز مشخص نشده که خودروی ارزان قیمت و یا گران قیمت و چه تعداد خودرو با رنج قیمتی مشخص  قرار است وارد کشور شود، باعث شده تا ارگان های مرتبط تصمیم گیر توان تصمیم گیری به موقع را نداشته باشند.



میترا ممسنی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران