کد خبر : ۵۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کاربران سامانه فارس من از مسؤولان خواستند روندی را دنبال کنند تا خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.
به گزارش خودروکار، کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویش «از کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود» عنوان کردند که دولت می‌تواند با ابزارهای مالیاتی کمک کند تا خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود.

در سال های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر بازار و مشکلات فراوان بر سر راه کارهای تولیدی مردم نقدینگی خود را به جای ورود به کارهای تولیدی، وارد بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو کرده اند و این امر باعث شده تا مسکن و خودرو از کالای مصرف به کالای سرمایه ای تبدیل شود.

در علم اقتصاد وقتی کالایی با کاهش عرضه مواجه می شود و تقاضا برای آن بالاست این کالا تبدیل به یک کالای سرمایه ای می شود که هم اکنون این موضوع برای خودرو افتاده است در صورتی که در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است.

طی سال های گذشته و بخصوص بعد از ممنوعیت واردات خودرو عرضه خودرو به اندازه تقاضا نبوده است، به عنوان مثال در حالی که سالانه یک میلیون و 500 هزار تقاضا برای خودرو وجود دارد اما سال گذشته فقط 900 هزار خودرو در بازار عرضه شد و همین امر باعث شده تا اختلاف زیادی بین قیمت خودرو در بازار و کارخانه باشد و لذا کسانی که نقدینگی در اختیار دارند با خرید خودرو از کارخانه و به قیمت کارخانه، آن را در بازار به دو برابر قیمت می فروشند و این مسائل باعث شده که خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شود.

البته وزیر صمت قول هایی برای افزایش تولید خودرو تا پایان سال داده ضمن اینکه ممکن است با واردات خودرو بخصوص واردات خودروهای اقتصادی کمی تقاضای سفته بازی در این بازار فروکش کند.

ذکر این نکته نیز لازم است که وزارت صمت بر اساس گزارش تحول صنعت خودرو  5 راهکار برای کاهش قیمت تمام شده خودرو اعلام کرده که این راهکارها عبارتند از کاهش هزینه‌های مالی تولید، کاهش هزینه تامین قطعات، مقیاس تولید و کاهش هزینه‌های سربار، ایجاد بن سازه مشترک و قطعات استاندارد، کاهش سهم مواد اولیه و قطعات که امید است با تحقق آن، اثرات کاهش قیمت تمام شده خودرو در بازار خودرو نیز نمایان شود.


منبع: فارس

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران