کد خبر : ۵۲۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:
در حالی وزارت صمت با پیش بینی راهکارهایی به دنبال کاهش هزینه تولید در صنعت خودرو است که کارشناسان این حوزه معتقدند نبود ارتباطات جهانی و عدم تعریف تولید ناب و اقتصادی در کنار بنگاه داری خودروسازان در سال های گذشته از اصلی ترین دلایل افزایش هزینه های تولید بوده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کاهش هزینه تولید، تولید ناب، تولید اقتصادی و کلماتی از این دست این روزها کلید واژه های مهم در هر صنعت به ویژه صنعت خودرو به شمار می رود چرا که تحقق چنین تولیدی ضمن کاهش هزینه تولید، تولید کیفی مطابق با استانداردهای روز دنیا را به همراه دارد. از آن جا که هزینه تولید در صنعت خودرو این روزها به یکی از چالش های جدی این صنعت تبدیل شده، راهکارهای کاهش هزینه از اصلی ترین مواردی است که در این صنعت مورد بحث قرار می گیرد.

برخی واگذاری شرکت های زیرمجموعه را راهکاری موثر در این زمینه می دانند و برخی ارتباطات جهانی را راهی برای تولید کیفی در کنار کاهش هزینه تولید عنوان می کنند.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: شرکت های خودروسازی در داخل کشور به واسطه دولتی بودن فربه شده اند و این چاق شدن اجازه حرکت سریع را به آن ها نمی دهد و حتی این چربی به مغز رسیده و اجازه فکر کردن را از آن ها گرفته است.

وی با اشاره به شرکت های زیرمجموعه خودروسازان می افزاید: شرکت های زیرمجموعه خودروسازان عاملی از هزینه سازی برای خودروسازان بوده و کاهش قدرت حرکت بوده اما آن چه می تواند هزینه را در صنعت خودرو به عنوان آن چه به آن سال ها است علمی نگاه می شود و هزینه تولید را کاهش می دهد، تولید ناب، به روز ، علمی مطابق با آخرین استانداردها است.

صدرایی ادامه می دهد: هزینه نگهداری ، لجستیک و قطعه سازی شرکت های خودروسازی در کنار کاهش زمان تولید، در حال به روزرسانی است تا نسبت به کاهش هزینه تولید اقدام کنند در این میان سیستم های نوین فکری و مدیریتی نیز در کاهش هزینه تولید تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هر اندازه سازمان چابک تر شود، قدرت تصمیم گیری افزایش و هزینه تولید کاهش می یابد، تصریح می کند: هم اکنون صنعت خودرو در ایران با چندین مشکل مواجه است که منجر به افزایش هزینه تولید می شود که یکی از این موارد عمر هر محصولی است که برای بازار انتخاب می شود که در صنعت خودرو ایران این عمر تعریف شده هیچ معنایی ندارد در بحث هزینه نیز آن چه اکنون حرف نخست را می زند مدیریت تولید، مدیریت برنامه ریزی و ارتباطات جهانی است.

وی اظهار می کند: در صورت داشتن ارتباطات جهانی می توان نسبت به تامین قطعات مورد نیاز با کیفیت بهتر و قیمت کمتر اقدام کرد که می تواند کمک کننده باشد اما از آن جا که خودروسازان داخلی به واسطه تحریم ها از ارتباطات جهانی محروم هستند توان تعامل با شرکت ها و ورود محصولات را ندارد بنابراین اقدام به ساخت یک خودرو از نقطه اول تا نقطه پایانی می کنیم که هزینه بالایی به همراه داشته که این هزینه به مصرف کننده منتقل می شود ضمن آن که از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

صدرایی با بیان این که یک خودروی مرسدس بنز آلمانی همه قطعات آن آلمانی نیست، تصریح می کند: بخشی از این قطعات از آلمان، بخشی از انگلستان، کره، ایتالیا و بخشی نیز از آلمان تامین‌ می شود در این میان مجری نیز اعلام می کند قطعه ای که قیمت آن ارزان تر تمام شده و کیفیت بالاتری داشته و تضمینی برای کارایی بیشتری داشته باشد را در سطح جهانی خریداری می کند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: صنعت خودرو امروز همانند سایر صنایع در حال تبدیل شدن به صنعتی بدون مرز است و یکی از بحث های مهم این است که ارتباطات جهانی را جدی بگیریم و به عنوان مقوله ای که سال ها در دنیا مطرح شده نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.


میترا ممسنی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران