کد خبر : ۵۲۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
از قدیم گفته اند که اگر میخواهی مانند شخصی دیگری شوی باید سبک و سیاق زندگی او را آموخته و همانرا به کار گیری.
به گزارش خودروکار، مثال دیگر آن است که افراد چاق معمولا برای لاغر شدن دنبال راههای متفاوتی می گردند، اما یک ایده فوق العاده و کارساز آن است که ببینند افراد لاغر و خوش اندام چگونه زندگی می کنند و چه فعالیت هایی در روزمره خود انجام می دهند و چطور تغدیه ای دارند و در نهایت با بکار بستن همین عادت های فعالیتی و تغذیه ای، با یک روند مناسب و بی خطر خود را خوش اندام کنند.

در صنعت هم به همین صورت است. با نگاه به صنایع برتر دنیا می توان روشها و خط مشی آنان را الگو قرار داده و با بومی سازی به سمت پیشرفت حرکت کرد. اما واقعا صنعت خودروی داخلی ما کدام شرکت معتبر تولیدکننده در دنیا را الگو قرار داده و آیا اصلا الگویی انتخاب کرده است؟ یا فقط با سعی و خطا، اتلاف زمان تلاش می کنند چرخ را مجددا اختراع کنند!! برای شفاف کردن این مساله به یک تجربه شخصی ساده اشاره می کنم. چندی پیش شخصا یک ایمیل به شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در آلمان، شرکت ب ام و ارسال نموده و در آن مواردی را در زمینه طراحی خودرو و ایده های ابتدایی که داشتم مطرح کردم.

 هرچند ممکن است در ابتدا همگان به این حرکت با تمسخر نگاه کنند و پیش خود چنین تصور کنند که مگر شرکت بزرگی مثل ب ام و اصلا پاسخی به این ایمیل خواهد داد، اما بنده با اعتمادی که به این برند داشتم و سابقه قبلی که میدانستم پاسخی خواهم گرفت این کار را انجام دادم. اما خود شخص بنده نیز از پاسخی که دریافت کردم کاملا شگفت زده شدم. در کمال ناباوری طی دو روز از زمان ارسال ایمیل، پاسخی بسیار رسمی در قالب نامه ای کاملا اداری از شخص مدیریت ارشد تیم طراحی ب ام و آقای آدریان ون هویدوک دریافت کردم. نیازی به معرفی ایشان در زمینه طراحی خودرو به علاقمندان این صنعت نیست و خدمات و جایگاه ایشان در این صنعت و علی الخصوص در شرکت بزرگ ب ام و کاملا مشخص وشناخته شده است. بله واقعیت این است که بنده از کشوری جهان سوم که در شرایط تحریمی عجیبی به سر می برد و نمایندگی این برند را هم مدتهاست از دست داده، پاسخی از بالاترین مرجع طراحی در این شرکت بزرگ دریافت کردم و آنهم با یک استقبال محترمانه و بصورت کاملا رسمی.

 این یک افتخار در زندگی شخصی بنده خواهد بود. اما مطرح کردن این مورد برای بیان این افتخار شخصی نیست. بلکه برای این است که آیا اگر بنده یک ایمیل ساده به شرکت های تولیدکننده داخلی کشور ارسال کنم، حتی پاسخی از کوچکترین نهاد این شرکتها دریافت خواهم کرد؟ از نظر بنده پاسخ منفی است. چه برسد به اینکه مدیرعامل این شرکت های داخلی بخواهند پاسخی به ایمیل شخصی بنده داشته باشند. حال تفاوت شرکت های تولیدکننده داخلی ما در همین یک ایمیل ساده و پاسخ آن خلاصه می شود.

 غرور کاذب برخی مدیران صنعت داخلی، عدم توجه به دنیای واقعی صنعت و دوری از پیشرفت و گسترش به دلایل غیرمردمی، باعث شده که هر روز فاصله صنعت تولید داخل حداقل در زمینه خودرو، فرسنگها از حتی کشورهای چینی فاصله داشته باشد چه برسد به شرکتهای مطرح دینا. کشور ما از نظر تخصیص منابع مالی و غیر مالی به صنعت خودرو هیچ کوتاهی نداشته است و آیا مدیران ما توانسته اند از این منابع بعضا نامحدود استفاده صحیح داشته باشند؟ وجود مراکز تحقیقات و گسترش متعدد در کارخانجات خودروسازی داخلی در کنار منابع بی کرانی که کشور در اختیار این صنایع قرار داده، به نظر میبایست راه را برای پیشرفت این صنعت هر روز هموار و هموارتر می کرد. اما متاسفانه هنوز مشکلات حداقلی ایمنی در تولیدات پابرجاست؛ چه برسد به پیشرفت در سامانه های متعدد الکترونیکی و مکانیکی.

برخی مدیران صنعت خودرویی ما درها را بروی هموطنان خوش فکر و مستعد خود بسته اند، چه برسد به اینکه بخواهند مکاتباتی با جهان خارج داشته باشند. هرچند غالبا پیشرفت ها و نتایج تحقیقات برندهای خودرویی مطرح دنیا در نشریات و سایت های متعدد منتشر می شود و حاصل مطالعه آنها برای ما فقط تعجب است و حسرت. حال آنکه باوجود این منابع بی کران در اختیار صنایع داخلی، حضور مقالات متعدد در رابطه با پیشرفتهای صنعت داخلی ما در این نشریات و سایتها بسیار خالی احساس می شود.


فواد نیک سروش کارشناس صنعت خودرو


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران