کد خبر : ۵۴۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
خودروکار گزارش می دهد
این روزها و در بی ثبات ترین شرایط بازار ارز و طلا، قیمت ها در بازار خودرو ثانیه ای تغییر می کند و فعالان این‌ بازار می گویند تا زمانی که خریدها با هدف سرمایه گذاری است، وضعیت بازار به همین منوال ادامه خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پس از انفجار قیمت ها در بازار خودرو در هفته گذشته سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت به مجلس احضار شد تا پاسخگوی این وضعیت باشد. او با حضور در مجلس اعلام کرد که به دلیل وجود شکاف بین عرضه و تقاضا برخی با هدف حفظ ارزش پول و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید خودرو اقدان و آن را تبدیل به کالای سرمایه ای کرده اند که این روند به افزایش قیمت ها در بازار دامن زده است.
وزیر صمت راهکار بهبود این وضعیت را تصویب هرچه سریع تر طرح مالیات بر عایدی سرمایه اعلام و تاکید کرده که این اقدام کنترل و کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت.
هرچند نمایندگان مجلس از اظهارات و راهکارهای وزیر مت قانع نشده و پنجمین کارت زرد را به او نشان دادند اما بازار خودرو نه تنها آرام نشد بلکه رکوردهای جدید قیمتی را به ثبت رساند و حتی عرضه تارا و دیگنیتی در بورس کالا هم‌نتوانست از عطش بازار بکاهد به طوری که قیمت معامله شده دیگنیتی در بورس به بیش از دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید که در پایان وقت اداری این معامله باطل اعلام شد.  
افزایش بی رویه قیمت ها در بازار خودرو تا جایی ادامه یافته که بررسی قیمت ها از پراید بیش از ۲۲۰ میلیون تومانی و دناپلاس اتوماتیک بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی شده در همین حال بررسی قیمت ها در بازار خودرو نشان می دهد که افزایش قیمت  محصولات ایران خودرو از بیش از ۳۰ میلیون تومان آغاز و در برخی محصولات همچون پژو پارس به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده است. کمترین میزان افزایش محصولات این خودروساز نیز به رانا پلاس و پژو ۲۰۷ هیدولیک با بیش از ۲۹ میلیون تومان اختصاص داشته است.
محصولات سایپا نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند به طوری که کمترین میزان افزایش با بیش از ۲۰ میلیون تومان به ساینا و بیشترین افزایش به شاهین با بیش از ۵۵ میلیون تومان اختصاص داشته است. 
در همین حال دارندگان برخی خودروها که پیش از این با هدف سرمایه گذاری و کسب سود بیشتر اقدام کرده بودند این روزها به هدف خود رسیده و شرایط مطلوبی دارند. نگاهی به قیمت خودروهایی که تولید آن ها متوقف اما همچنان در پارکینگ های دارندگان آن ها است نشان از تفاوت قیمت فاحش با زمان خرید دارد. 
برای نمونه پارس تندر مدل ۹۸ اما صفر هم اکنون در بازار به حدود ۵۸۰ میلیون تومان‌ رسیده، ساندرو استپ وی اتوماتیک صفر مدل ۹۸ به ۸۷۰ میلیون تومان رسیده و دنده ای این خودرو نیز ۷۷۰ میلیون تومان شده است.
این قیمت ها تنها نمونه های کوچکی از قیمت های خارج از تصور از بازار خودرو است.
به نظر می رسد با کم کاری های وزارت صمت در الزام خودروسازان به عرضه بیشتر از یک سو و افزایش بی ثباتی در بازار ارز شاهد وضعیت بغرنج تری در بازار خودرو باشیم این در حالیست که پیش از این از بورس به عنوان راهکاری برای بهبود شرایط و کشف قیمت واقعی خودرو یاد می شد که تجربه نشان داد این بازار پر حاشیه با اقداماتی از این دست به نتیجه نخواهد رسید.
اسد احمدزاده، فعال بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به افزایش قیمت خودرو همزمان با افزایش قیمت ارز می گوید: قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار شروع به افزایش کرد و دین افزایش همچنان ادامه دارد به طوری که قیمت خودروها در بازار نسبت به یک هفته گذشته دست کم ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است.
وی در خصوص پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده نیز می افزاید: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد. چرا که مردم در شرایط فعلی بدون توجه به کیفیت و مدل خودرو و تنها با هدف حفظ ارزش سرمایه خود و سرمایه گذاری و کسب سود افدام به خرید می کنند و تا زمانی که خرید و فروش به این شکل ادامه داشته باشد، افزایش قیمت ها نیز ادامه دار خواهد بود.


میترا ممسنی 

انتهای پیام/م 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران