کد خبر : ۵۴۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
خودروکار گزارش می دهد
در شرایطی که بنا به تاکید سازمان بازرسی و با هدف جلوگیری از افزایش قیمت ها در بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس تا زمان تعیین تکلیف قیمت ها به روال گذشته بازخواهد گشت که برخی کارشناسان معتقدند، نمی توان افزایش قیمت های اخیر را به بورس کالا نسبت داد بلکه باید دید ذینفعان عرضه خودرو در بورس چه کسانی هستند.
به گزارش خبرنگار خودروکار - از ابتدای امسال و با تصویب طرح ساماندهی خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا استارت خورد تا از این پس کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا رقم خورده و سود حاصل از فروش نصیب خودروسازان شود. با آغاز این اقدام و سود حاصله از فروش که به جای واسطه ها نصیب خودروسازان می شد،شیرینی حاصل از این مدل عرضه به مذاق خودروسازان خوش آمد و عرضه از سوی آن ها افزایش یافت. در همین بازه زمانی قیمت ها در بازار آزاد به طرز چشمگیری افزایش یافت و برخی این افزایش را به بورس کالا و افزایش قیمت پایه نسبت دادند از این رو در تازه ترین اتفاق به دنبال نابسامانی بازار خودرو طی هفته­ های گذشته، مدیران ایران خودرو و سایپا، معاون صنایع و حمل و نقل وزیر صمت، نماینده شورای رقابت و … به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شدند.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی اعلام کرده، شورای رقابت باید در سریع­ترین زمان ممکن به وظیفه قانونی خود در خصوص قیمت گذاری خودرو عمل کند و عرضه خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا به همان روال گذشته با روش قرعه­ کشی ادامه یابد تا تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا مشخص شود.
احمد صفایی، کارشناس بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان نخستین تجربه در میان همه کشورها می گوید: در دنیا و در صنعت خودرو جهانی تجربه ای در زمینه فروش خودرو در بورس وجود ندارد و برای نخستین بار این اتفاق در ایران‌رخ داده و این عرضه از اردیبهشت ماه تاکنون چند نکته به همراه داشته است.
وی می افزاید: همزمان با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت خودرو مهار شده و چشم‌بازار آزاد به بورس کالا بود و حتی در اوایل عرضه خودرو در بورس تا اندازه ای در قیمت ها تاثیرگذار بود و شاهد کاهش قیمت ها بودیم.
صفایی با اشاره به صدور گواهی سکه در بورس کالا تصریح می کند: در آن بازه زمانی به دلیل تاثیر منفی این اقدام بر قیمت سکه صدور این گواهی ها متوقف شد این در حالی بود که در آن زمان سکه دو میلیون تومان بود اما امروز شاهد سکه ۲۰ میلیون تومانی هستیم . عرضه خودرو در بورس کالا دینفعانی دارد که دو شرکت ایران خودرو و سایپا از جمله ذینفعان این امر هستند.
این کارشناس بورس کالا ادامه می دهد: اگر ایران خودرو و سایپا نسبت به توزیع عادلانه قیمت پژو ۲۰۶ با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان اقدام می کردند، این خودرو در بازار آزاد با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان عرضه می شد این مابه التفاوت قیمت به جیب واسطه می رفت و حال با عرضه خودرو در بورس کالا این مابه التفاوت نصیب خودروساز می شود و نباید ناراحتی وجود داشته باشد زیرا در نهایت فشار کمتری به وزارت صمت وارد خواهد شد.
وی با بیان این که بررسی همه این جوانب نشان می دهد عرضه خودرو در بورس کالا تجربه خوبی بود اما درمان دردها نیست، اظهار می کند: شاید این امر راهکار موقت و قابل دفاعی باشد اما به نظر می رسد بورس کالا نمی تواند به صورت بلند مدت راهکاری برای حل مشکلات صنعت خودرو باشد.
صفایی با اشاره به مانع تراشی برخی برای عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: باید دید موافق و مخالفان و همچنین ذینفعان عرضه خودرو در بورس چه کسانی هستند بنابراین هرچند پیشتر مخالفت هایی مبنی بر عرضه خودرو در بورس وجود داشت و تاکید شده بود که بورس کالا راهکاری برای حل مشکلات و درمان دردهای صنعت خودرو نیست اما این که اکنون بگوییم عرضه خودرو در بورس کالا باعث رقم خوردن افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده، تفکر اشتباهی است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به میانگین ۵۰ میلیون تومانی مسکن در تهران ادامه می دهد: این قیمت در حالی افزایش یافته که بورسی برای مسکن وجود ندارد و یا قیمت ارز که اکنون در محدوده ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شود نیز در بورسی عرضه نمی شود. بنابراین عرضه خودرو در بورس را در کوتاه مدت می توان تجربه خوبی دانست اما لازم است برای حل مشکل خودروسازان راهکار دیگری اندیشید.
صفایی در خصوص ورود دوباره شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو نیز اظهار می کند: تجربه دخالت های ورود شورای رقابت به حوزه خودرو نشان از تجربه ناموفق در این زمینه دارد ای در حالیست که پیش از این شیوا رییس شورای رقابت با تعیین فرمولی برای قیمت گذاری خودرو خواستار عرضه خودرو با این قیمت ها شد اما بازار آزاد از این قیمت ها تبعیت نکرد و نه تنها مشکلی از مشکلات صنعت خودرو کم نشد بلکه به مشکلات این صنعت افزود.

وی تاکید می کند: همواره این پرسش مطرح می شود که چرا شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری ورود می کند اما به حوزه ایجاد رقابت در همه حوزه ها به ویژه صنعت خودرو وارد نمی شود و در این باره سکوت اختیار کرده است.به نظر می رسد دخالت دوباره شورای رقابت نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه این پرسش مطرح می شود که در صورت توقف عرضه خودرو در بورس آیا قیمت ها در بازار آزاد کاهش می یابد یا خیر؟


میترا ممسنی


انتهای پیام/م

برچسب ها: شورای رقابت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران